Sida 1 av 1
Handbroms frågor
Postat: lör jan 09, 2010 19:34
av Ricky
Hej allihopa nu har jag lite funderingar ang handbromsen på min 72:a.
Själva armen (No1) som trycker ut backarna går trögt i leden och ska bytas ut, dock verkar den inte så lätt att lirka ut ur hålet i "skölden"..
Är det rätt att den bara ska "rätt ut"?
Bulten (No2) håller brickan som ser till att backarna håller sig på plats, brickan är skadad och ska bytas, är det så enkelt som att bara gänga ur bulten och byta bricka?
Det ser ut som bulten kan vara för lång för att komma loss..?
Tacksam för råd.
//Ricky.
Re: Handbroms frågor
Postat: sön jan 10, 2010 18:25
av adde2k3
Ricky skrev:Hej allihopa nu har jag lite funderingar ang handbromsen på min 72:a.
Själva armen (No1) som trycker ut backarna går trögt i leden och ska bytas ut, dock verkar den inte så lätt att lirka ut ur hålet i "skölden"..
Är det rätt att den bara ska "rätt ut"?
Bulten (No2) håller brickan som ser till att backarna håller sig på plats, brickan är skadad och ska bytas, är det så enkelt som att bara gänga ur bulten och byta bricka?
Det ser ut som bulten kan vara för lång för att komma loss..?
Tacksam för råd.
//Ricky.
No1: Armens led är fastsatt med ett clips på undersidan. Ta bort det så kan du dela armen i två... då går det lätt att få ut.
No2: "Brickan" som du syftar på är en låsning av bulten och ser inte speciellt skadad ut på bilden? Om du nu måste ta bort bulten så är jag rätt säker på att du måste ta bort axeln (hela skiten, bromsar, hjullager) för att kunna ta loss bulten. Sen är det inte brickan som håller backarna på plats (i axial-led) utan "pinnarna med fjädrar". Backarna vilar sedan mot bulten samt justeringsskruven och allt alltså är fjäderbelastat.
Re: Handbroms frågor
Postat: sön jan 10, 2010 19:43
av Ricky
adde2k3 skrev:
No1: Armens led är fastsatt med ett clips på undersidan. Ta bort det så kan du dela armen i två... då går det lätt att få ut.
No2: "Brickan" som du syftar på är en låsning av bulten och ser inte speciellt skadad ut på bilden? Om du nu måste ta bort bulten så är jag rätt säker på att du måste ta bort axeln (hela skiten, bromsar, hjullager) för att kunna ta loss bulten. Sen är det inte brickan som håller backarna på plats (i axial-led) utan "pinnarna med fjädrar". Backarna vilar sedan mot bulten samt justeringsskruven och allt alltså är fjäderbelastat.
Stort tack.
Jag har inte hunnit kolla så noga men om Armen (No1) är delbar är ju problemet löst.
Aha.. OK då förstår jag..
Det såg ut som brickan (No2) skulle stödja backarna men då du beskriver funktionen blir det ju helt klart.
Åter igen STORT TACK.
Re: Handbroms frågor
Postat: sön jan 10, 2010 20:25
av adde2k3
Mm, lungt! Jag har renoverat hela bakvagnen inkl handbroms. Slutade med att jag köpte rostfria grejer. Första gången jag bytt backarna sa det pang(!). Det var den där armen som hade blivit sliten så den "slant" och backarna lossnade ur spåret mot armen... och det var bara att börja om med rostfria grejer

Gör om gör rätt som det heter..
Re: Handbroms frågor
Postat: sön jan 10, 2010 21:20
av gbak
Håller med adde2k3!
Bromsarna speciellt parkeringsbromsen kan vara ett riktigt elände.
Byt ut mot rostfritt direkt, istället för att hålla på med konstgjord andning, som jag själv gjorde
Jag rengjorde, smorde och donade med orginalgrejorna, allt tyckte jag var perfekt men det blev en 2:a ändå.
Så jag fick göra om alltsammans igen, fast då med nya rostfria delar.
Re: Handbroms frågor
Postat: sön jan 10, 2010 22:02
av Ricky
Jag har läst lite trådar om handbromsbekymmer så det blir "all in" med rostfria grejor från US.
Tack för hjälp och input.
Re: Handbroms frågor
Postat: sön jan 10, 2010 23:44
av gbak
Ricky skrev:Jag har läst lite trådar om handbromsbekymmer så det blir "all in" med rostfria grejor från US.
Tack för hjälp och input.
Du behöver inte rostfria backar, där går det bra med vanlig std.
Hörde nånstans på nåt annat US forum att rostfria backar är klenare än std, då rostfritt material generellt har lägre hållfasthet.
Jag köpte från Willcox, bra priser förutom att jag också beställde monterings verktyget vilket inte fanns på lager och då försenade leveransen med 4 veckor, grrrrrr!
Annars kan jag rekomendera Mike "Trackdogg2" som håller till i Texas.
http://classiccorvetteparts.vstore.ca/index.php
Har nästan allt till C3'or och ger personlig support, kannonkille helt enkelt.
Ber man lite snällt så skriver han ner ordervärdet på tullpapperen också.
Re: Handbroms frågor
Postat: mån jan 11, 2010 13:06
av Ricky
OK tack gbak.
Hade en tanke på att köpa från Ecklers sedan vi får en del rabatt där genom CCS.