Sida 1 av 1
Ang. cutouts och effekt.
Postat: tor jan 14, 2010 12:20
av Jensmeister
Tänkte slänga på kooks longtube headers men vill försöka hålla avgassystemet kring bakaxeln hyffsat intakt så bilen kan gå tyst. Men ibland vill man ju inte att den ska gå tyst, den ska bröla och gå så bra den kan med öppet system.
Kan en lösning på mitt problem vara att skaffa fina headers och system i tunneln, sedan på med elektriska cutouts innan ljuddämparna och resten av möget?
Låter cutoutsen avgaserna att flöda som det ska? Har nämnligen sett lösningar där dom nästan är tvärställda, tänk er en H-pipa..
Hoppas någon själ förstår vad jag yrar om.
// Jensa
Re: Ang. cutouts och effekt.
Postat: tor jan 14, 2010 14:35
av VettePartsSweden
Jensa,
jag har kunder som gjort precis som du säger, d.v.s. monterat cutouts i bakre avgasdelen efter H- eller X-pipan. Det går men är väldigt trångt, därför monterar de flesta i slutet på H- eller X-pipan.
O, visst är det kul att på några sekunder öppna spjället helt och få raka rör - just när man vill.
Av aerodynamiska själ är det bra att inte montera utloppsrören helt vinkelrätt mot avgasröret, finns plats så kan man försöka vinkla så mycket som möjligt för bättre aerodynamik (X-pipa i stället för H-pipa).
Har själv skippat cutouts för denna säsong och bytt till KOOKS 1 7/8" + 3" Xipipa och B&B Bullet 2,5" - 2" - 4". Låter riktigt bra = C3 bigblock!
Har min gamla H-pipa monterad med QTP cutouts, kablage med monteringsdelar för askoppsmontering. Allt nästan oanvänt, färdigsvetsat och klart för montering på 30 minuter. Priset 3.000:- komplett innan jag ångrar mig.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 25&t=11119. Testa och montera om i slutdelen om du inte blir nöjd.
OBS! Byter du till headers t.ex. KOOKS eller LG, så behöver du deras X-pipa också.
Lycka till med ett spännande projekt!
Robert
Re: Ang. cutouts och effekt.
Postat: tor jan 14, 2010 16:41
av vette.se
När du är klar så kom förbi så effektmäter vi med öppna respektive stängda ventiler
Generellt så tappar du bottenvrid med för grova pipor/för friflödande system men vinner toppeffekt så det är alltid en avvägning mellan bottenvrid och toppeffekt. De flesta har nog mest nytta av bottenvrid för hur ofta ligger man på 6400rpm och pressar ....
Re: Ang. cutouts och effekt.
Postat: tor jan 14, 2010 17:36
av VettePartsSweden
vette.se skrev:
Generellt så tappar du bottenvrid med för grova pipor/för friflödande system men vinner toppeffekt så det är alltid en avvägning mellan bottenvrid och toppeffekt. De flesta har nog mest nytta av bottenvrid för hur ofta ligger man på 6400rpm och pressar ....
Varje gång!

Re: Ang. cutouts och effekt.
Postat: ons mar 03, 2010 10:15
av redtroll
Vad säger bilprovningen om cutouts?
Re: Ang. cutouts och effekt.
Postat: ons mar 03, 2010 13:58
av Bengt
Anders hur har du mappat maskiner med kompressor/turbo med cutouts... ?
Re: Ang. cutouts och effekt.
Postat: ons mar 03, 2010 14:21
av vette.se
Bengt skrev:Anders hur har du mappat maskiner med kompressor/turbo med cutouts... ?
de är mappade med stängda, det är där bilen körs 99% av tiden för de flesta.
[edit]
kan väl vara bra att tillägga att när cut-outsen öppnas så går den lite fetare.
Re: Ang. cutouts och effekt.
Postat: tor mar 04, 2010 13:11
av VettePartsSweden
redtroll skrev:Vad säger bilprovningen om cutouts?
Jag besiktigade min C5 Z06 2001 med cutouts i höstas (har nu bytt till KOOKS Headers och B&B Bullet för mer effekt).
Ingen kommentar från besiktningsmannen - MEN jag plockade bort cutoutsen och monterade en täckande plåt på flänsen före besikningen (30 minuters arbete).
Robert
Re: Ang. cutouts och effekt.
Postat: lör mar 06, 2010 8:46
av Fidde
Jag besiktigade med cut-outs förra året, och jag pratade med besiktningsmannen om dem och han sa att de inte hade med dem att göra bara de var stängda.