Sida 1 av 1

Vacuum och kompressor

Postat: tis jan 26, 2010 5:46
av kamikaze
Ska frammåt sommaren skruva på kompressorn på vetten men har börjat fundera lite..

Vacuumet till växellådan ska ju bort med hjälp av en omyggnadssats som medföljde.

Men hur blir det med vaccumet till fördelaren, var plockar jag det någon stans? Lika så vacuumet till framlyktor och så.

Re: Vacuum och kompressor

Postat: tis jan 26, 2010 23:05
av Kalle Mankan
Hallå!

I och med att du inte kommer ha något vacuum i motorn så måste du ha någon form av annan källa, till exempel en extern pump. Dessa sitter på vissa nya bilar med diesel motor, men även också på äldre. De äldre har en mekanisk vacuumpump medan nyare brukar ha en elektrisk. Äldre peugeot och ford har en remdriven variant. Har läst någonstans att nyare volvo har en elektrisk. Då du kör corvette så måste du ersätta avsaknaden av vacuum som tidigare fanns i motorn för att kunna köra lysen etc. Jag gjorde en sökning på bildelsbasen och hittade denna http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d688891da5

När det gäller fördelaren så kan du helt enkelt skita i att koppla in fördelaren då den funktionen enligt min mening inte fyller någon funktion när motorn är i trimmat/förändrat utförande. Googla vilken funktion vacuum funktionen har på en fördelare så förstår du vad jag menar.

Kalle

Re: Vacuum och kompressor

Postat: ons jan 27, 2010 0:12
av StingrayRacing
Kalle Mankan skrev:När det gäller fördelaren så kan du helt enkelt skita i att koppla in fördelaren då den funktionen enligt min mening inte fyller någon funktion när motorn är i trimmat/förändrat utförande. Googla vilken funktion vacuum funktionen har på en fördelare så förstår du vad jag menar.

Kalle
Motorn går lite kallare + att du spar lite soppa vid låg belastning.. Kallare är ju schysst:-)

//Lasse

Re: Vacuum och kompressor

Postat: ons jan 27, 2010 21:50
av Jake
VA! du har ju alltid vaccum bakom spjället om du kör med en rootskvarn (men inte alltid efter kompressorn ;)). Kör du trycksatt förknasare kommer du även då att ha vaccum bakom spjället på låglast dock övertryck vid fullgas. Men det löser du med en backventil om det nu behövs.

Re: Vacuum och kompressor

Postat: tor jan 28, 2010 1:09
av JoBy
Lyssna på Jake.