Sida 1 av 4

L-88 motor

Postat: ons mar 17, 2010 19:45
av Hånta
Japp då var det dax.
Köpte på mig en orginal L88 motor idag :D
Känns riktigt bra.

Lars

Re: Ny motor

Postat: ons mar 17, 2010 20:25
av vett74
Grattis! 8)
Ska du slänga ner den i 72`an eller?
Ingen dålig pjäs kan ju inte vart lätt å hitta fram?

Re: Ny motor

Postat: ons mar 17, 2010 20:29
av Hånta
Jag vet faktiskt inte om jag ska he den i 69:an eller 72:an,vi får se hur det blir.
Nä jag har vetat av den länge,och nu blev det läge.Så då var det inte mycke att fundera på :D

Re: Ny motor

Postat: ons mar 17, 2010 20:46
av Ricky
Grattis till en av de ballaste maskiner som fins! :D

Måste erkänna att jag är väldigt svag för orginal HP och cloner av dylika.

Har själv en liten dröm om att bygga något liknande.

Men vad är en tråd utan bilder? :roll:

Re: Ny motor

Postat: ons mar 17, 2010 20:55
av Mr. Beam
Kul! L88 är det ju många som talar om nån som känt nån som sett en...typ. Om den satt i en Corvette så är den ju synnerligen exklusiv.

/Mr. Beam

Re: Ny motor

Postat: tor mar 18, 2010 8:55
av M Nordin
kultmotor men är de körbara? Skulle vilja ha en i alla fall! Det talades på den tiden om racesoppa på mer än 100 "USA oktan", hopplösa kallstarter pga ingen choke (kanske därför bilarna som lev med L88:or inte ens hade värmepaket? :D ) mm mm

MN

Re: Ny motor

Postat: tor mar 18, 2010 10:30
av Ricky
Min kusin hade på 80-talet en vit -68 cab L88.

Riktigt grym bil. :D

Re: Ny motor

Postat: tor mar 18, 2010 18:40
av KrilleN
Fräckt, vart fick du tag på en sån?

Är det 1st eller 2nd edition?

Re: Ny motor

Postat: tor mar 18, 2010 19:35
av Hånta
Jag tänkte köpa denna motor redan då jag började renovera 69:an.Men då var den för dyr tyckte jag.
Han som hjälpte mig att sätta ihop 383:an,hade nämligen denna motor.
Så nu i veckan ringde jag han av bara en slump och kom in på om han hade en motor till salu.Och då kom denna motor på tal.Efter några timmar ringde jag upp och köpte av han motorn :D
Ska hämta he pjäsen om någon vecka.Och ja den är fullt körbar,nyrenoverad och allt.Måste bara köpa på mig en 950 förgasare.
Så nu sålde jag bort min 459:a till en arbets kamrat,han ska ha den i en 67:as Camaro.
L88 motorn satt i en 68:as Corvette från början.
Här kan ni höra på motorn min,sitter i en Camaro på filmen http://bbsf-racing.webb.se/
Gå in på Videon "Camaro 71",där hittar ni den.
Gött ljud :)

Lars

Re: Ny motor

Postat: fre mar 19, 2010 12:39
av Smuggler
Man får ribba av detta...

Det hörs verkligen hur kompet på 12,5:1 orsakar total atomklyvning i cylindrarna!!!!!!!
Inte mitt uttryck men det passar verkligen här: "När bensin förvandlas till ren ondska"

Lycka till med nya motorn, hoppas jag får höra den live någon gång.

Mvh: Smuggler

Re: Ny motor

Postat: fre mar 19, 2010 19:40
av Mr SIXPACK
Grattis Hånta till en otrolig motor..... 8)
Bästa Corvettehälsningar

Svempa

Re: Ny motor

Postat: fre mar 19, 2010 23:29
av Jake
lyssnade på de två sista filmerna först... ja välbyggd smallblock är ju också trevligt.

men herre jösses vilket ös de var i L88an, ska bli kul å lyssna på i sommar ... om du nu får i motorn tills dess 8)

Re: Ny motor

Postat: lör mar 20, 2010 6:49
av Ricky
Ja visst fanken ger detta mersmak, och önskelistan blir bara längre och längre.. :)

Re: Ny motor

Postat: lör mar 20, 2010 13:27
av Hånta
Tyvär så kommer den inte att vara ute efter vägarna i sommar.Var lite sugen att stoppa ner den i cabben,men jag tror att den kommer att göra sig mycke bättre i 72:an i "race" utförande.
Sen gör ju inte gången i motorn det sämmre.
Jag vet inte om jag har hört fel men jag har hört att när det kom ut från fabrik sa man att det var 425hk.Men när man bromsade dom visade det sig att det var en bra bit över 500hk,stämmer det :?:
Om jag fattade det rätt så var denna motor med på 80talet och vann "stocholm open" i en svart Corvette.Sen kom den upp till Ö-vik och kördes av Kjell-Håkan Moström.Sen köpte Kenneth den,han som jag nu har köpt motorn av.

Just nu vill jag bara ha hem motorn så att man kan gå ut i garaget och bara pysa en öl och klämma och känna på motorn :)

Lars

En sak är säkert,han som jag köpte motorn är grymt duktig på motorer.

Re: Ny motor

Postat: lör mar 20, 2010 21:02
av Chrippe
Från fabrik sas det att det var 430Hk , sen att det var 560Hk -68an och 585Hk -69an i verkligheten.

Re: Ny motor

Postat: lör mar 20, 2010 23:36
av KrilleN
Precis, de låg runt 560-580 hk original. Dock med öppna headers.

Skillnaden på 68an och 69an är bla. andra toppar, du har 842 closed chamber toppar på 68an, medans 69an fick 074 topparna som hade open chambers. Det skiljer även lite på kamaxlarna. Insuget på 68an ska vara 3885069 medans 69an hade 3933198. Kompet på 68an var 12.5:1 medans 69an hade 12.1:1.

Re: Ny motor

Postat: sön mar 21, 2010 14:57
av Hånta
Oj var det så pass mycket som 560hk :D
Nice

Re: Ny motor

Postat: sön mar 21, 2010 20:38
av Chrippe
Motorhästar

Re: Ny motor

Postat: mån mar 22, 2010 0:04
av Chrippe
Hånta du säger att du ska köpa 950 DP men jag har för mig att L88an hade 850Dp

Re: Ny motor

Postat: mån mar 22, 2010 18:04
av Hånta
Japp,950 Dp blir det,tydligen var en 830 Dp för liten.Så han rekomenderar 950 Dp.

Lars

Re: Ny motor

Postat: mån mar 22, 2010 18:21
av Ricky
Bilder Hånta!!

Tråden kräver BILDER!!! :D

Re: Ny motor

Postat: mån mar 22, 2010 21:51
av Hånta
Uppgifter jag har fått från säljaren:
Hej Lars topparnas nr är 3919842 68-69 427 L88 closed camber men dom ska vara portade o donade i förbräningsrum Isuget nr 3933198 68-69 427 L88/ZL1 Block 3916321 68 427 (435hk) borrad 0,100 = 447 cui 12,9:1 komp =595hkr

Bilder kommer senare.

Lars

Re: Ny motor

Postat: ons mar 24, 2010 19:54
av Hånta
Här kommer en bild,inte så bra men en bild.Dock sitter det fel insug på den på bilden.
Bild

Lars

Re: Ny motor

Postat: ons mar 24, 2010 19:59
av Ricky
Hånta skrev:Här kommer en bild,inte så bra men en bild.Dock sitter det fel insug på den på bilden.
Lars
Najs. :D

Har du dualplaneinsug? -Orginal L88?

Re: Ny motor

Postat: ons mar 24, 2010 20:05
av Hånta
Japp orginal insuget följer med :)
Ska vara L88 orginal.

Lars

Re: Ny motor

Postat: ons mar 24, 2010 20:15
av Ricky
Hånta skrev:Japp orginal insuget följer med.
Ska vara L88 orginal.

Lars
Ballt!! :P

Är ju bara aningens avis på den där maskinen ska du veta.. :oops:

Re: Ny motor

Postat: ons mar 24, 2010 21:13
av KrilleN
Fast det ska vara ett 069 insug på en original 1968 L-88.

Re: Ny motor

Postat: ons mar 24, 2010 21:22
av Hånta
Enligt detta så är det rätt.

--------------------------------------------------------------------------------

This matches your query of your Intake Manifold castnumber

--------------------------------------------------------------------------------

Cast # CID / HP
Year Type
3933198 427 / 430 68-69 Vette, L-88, open plenum Aluminum, Square Port, Hi-Rise, Holley carb
3933198 427 / 430 69 Camaro, Vette ZL-1, Open plenum Aluminum, Square Port, Hi-Rise, Holley carb
3933198 427 / 430 69 Camaro, Vette ZL-1, Open plenum Aluminum, Square Port, Hi-Rise, Holley carb

Lars

Re: Ny motor

Postat: ons mar 24, 2010 22:13
av Chrippe
Blocket är väl inte orginal kom inte den från en 435Hk motor? visseligen en 427a

Re: Ny motor

Postat: ons mar 24, 2010 22:55
av Mr SIXPACK
Man använde sig av samma block till alla 427:or 1968, 390hp, 400hp (sixpack), 430hp (L88) och 435hp (sixpack). Det fanns även ett block till 427:an med gjutnummer 3935439 som bara användes till 390hp och 400hp.
Topparna med gjutnumret 3919842 är korrekt för 68:ans L88:a och fanns även till 69:an men satt då på L89:an (435hp Sixpackmotor).
Insuget med nummer 3933198 fanns bägge årsmodellerna.
Om man skall vara helt säker skall man titta på gjutdatumen på dom olika delarna.

Här är en site med "lite" info kring L88 http://www.thel88corvette.com/

Bästa Corvettehälsningar

Svempa