Sida 1 av 1

Insug?

Postat: mån jun 14, 2004 20:36
av stingray350
Jag ska snart hänga på ett par musstoppar på min 75:a (350+400 aut.)
Ska givetvis skaffa insug och förgasare också. Jag undrar vad man ska ha för att det ska funka bäst. Har kollat på Edelbrocks grejer.. Torker II insug t.ex.. någon som känner till det. Har en känsla att bilen kan bli slö från tomgång upp till 2500 varv/min. Har läst att det är ett bra insug som ger effekt från 2500-6500. Det finns ju oändligt med insug. :? Har orginal turbin och bakaxel.
Vad har ni för grejer och hur funkar det?

/Andreas

Postat: mån jun 14, 2004 21:11
av Corv1-Micke
Svårt att säga vad som passar just din motor och användningsområde.
Vilket varvtalsområde har din kam t.ex.?

Men oavsett skulle jag nog rekomendera ett dualplane istället. Om du tänkt varva ungefär som orginal, upp till ca 5000rpm funkar Edelbrock performer. Men skall du varva mer, kanske upp till ca 6000rpm är nog Performer rpm att föredra.
Först efter 5500rpm, högre stallspeed, vassare kam och kanske annan bakaxel tror jag man tjänar på singel-plane.

Andra som kanske har fler förslag och tips?

/ Micke

Postat: tis jun 15, 2004 1:14
av Stingray
Börja med att kolla vilka insug du KAN ha om du inte vill såga hål i huven.

/Tommy

Postat: tis jun 15, 2004 8:17
av frisk
Såga Såga Såga!!!! :D

Performer RPM Airgap

Postat: tis jun 15, 2004 12:01
av R0ffe
Klart bästa insuget för gatan, drar från 1500 och över 6500, rymmer tyvärr inte original luftburk under huven, men ett Edelbrock PRO-FLO Air cleaner eller ett 14" med sänkt bottenplatta funkar jättefint!

Postat: tis jun 15, 2004 17:21
av stingray350
Roffe:
Menar du Edebrock Performer RPM insuget... det står på deras hemmsida att det inte passar under corvettehuven. Det kan funka med ett lågt luftfilter alltså? :roll:

Postat: tis jun 15, 2004 17:29
av stingray350
Vad händer om jag köper ett squarebore insug och kör med min originalförgasare ett tag. Qadrajet 4-portare spreadbore.
Passar den ens på insuget? :?:

Postat: tis jun 15, 2004 18:56
av Corv1-Micke
Performer rpm får plats under huven med försänkt luftfilter.
Jag lyckades iaf på min 72'a med smallblock huv... :)
Nu kör jag Victor jr singelplane

Nej, squarebore och spreadbore har olika hålbild. Det finns dock översättningsplattor, men de bygger ju på höjden, och då är du där igen...

/ Micke

Postat: tis jun 15, 2004 19:13
av stingray350
Ok
Tack för det.

Insug

Postat: tis jun 15, 2004 23:05
av Moon
...eller så kan man använda ett crossram-insug!!
http://www.sdf.se/~jh/gto/farsans_corve ... ette_4.jpg

Postat: tis jun 15, 2004 23:36
av Erik
Tjo. Det var ett flott insug. Ett sånt vill jag ha!

Postat: ons jun 16, 2004 12:54
av Janne
Synd man inte får plats med det under huven på en bigblockbil, för då hade det inte varit någon tvekan. ett spjäll till varje cylinder är ju aldrig fel.

"Janne 289"

Postat: ons jun 16, 2004 16:24
av Peter
Janne skrev:Synd man inte får plats med det under huven på en bigblockbil, för då hade det inte varit någon tvekan. ett spjäll till varje cylinder är ju aldrig fel.

"Janne 289"
Måste vara en dröm att justera in :lol: :lol:

Insug

Postat: ons jun 16, 2004 19:17
av Moon
Lite jobb från början, men sedan inga problem. Får kolla dem ett par gånger per sommar. 8)

Postat: ons jun 16, 2004 21:40
av eriksson
jag körde med ett torker II förut, och en 286graders mekankam, som igentligen var avsedd för kompressor. gick helt ok, hade även portade Mussetoppar.