Så här står det i tilläggsinformationen på min C5 Z06

"T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31SC BIL GODKÄND ENLIGT USA-KRAV. BENSINDRIVEN BIL SKALL UPPFYLLA
TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT A40 PUNKT 2.15.3"
Mycket nöje med fortsatt läsning
Efter lite googlande på A40 punkt 2.15.3 så hittade jag följande:
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... anguage=sv
med vidare hänvisning till paragraf 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen (2001:1085), dvs Avgasreningskrav för motorfordon i bruk;
Vid den kontroll av fordon i bruk som avses i 5 § skall de utsläppsbegränsande anordningar som fordonet utrustats med vara i funktionsdugligt skick och stämma överens med godkänt utförande. Lätta bilar, motorcyklar och mopeder får dock utrustas med ersättningskatalysator som är godkänd för den aktuella fordonstypen. Förutom en okulärbesiktning av dessa anordningar skall kontrollen inkludera en utsläppsmätning med varmkörd motor på följande motorkategorier.
1 Bensinmotordrivna bilar
1.1 Tomgång
Halten kolmonoxid och kolväten i avgaserna vid tomgång ska högst uppgå till de värden som anges nedan. Om det i fråga om bilar av 1984 och tidigare års modell förekommer driftstörningar hos motorn vid angivet värde, godtas det lägsta värde vid vilket sådana störningar inte förekommer. Vid kontroll av halten kolmonoxid och kolväten hos fordon utrustade med omborddiagnossystem (OBD-system) i enlighet med direktiv 70/220/EEG, får kontroll av utsläppssystemets funktion göras genom att på lämpligt sätt läsa av OBD-systemet. Samtidigt ska OBD-systemets funktion kontrolleras.
Olika mått, bla bla
Halten kolmonoxid i avgaserna och lambdavärdet vid förhöjt tomgångsvarvtal, lägst 2 000 varv per minut, ska inte överstiga nedan angivna värden i enlighet med direktiv 96/96/EG och direktiv 2000/30/EG.
Ännu mer mått
a) Eller värde angivet av tillverkaren.
2 Dieselmotordrivna bilar
2.1 Röktäthet i avgaserna vid fri acceleration
Avgasernas röktäthet avseende opacitet (ljusabsorptionskoefficient) skall vid mätning under fri acceleration inte överstiga det värde för korrigerad absorptionskoefficient som fastställts vid typgodkännandet av motortypen enligt direktiv 72/306/EEG och som finns angivet på motorskylt. För äldre bilar enligt bilaga 2, gäller att om uppgiften saknas skall den uppmätta absorptionskoefficienten vid fri acceleration inte överstiga i tabellen angivet värde. Bilar som registrerades eller togs i bruk för första gången före den 1
och på
"Import för eget bruk – bil från tredje land
Bestämmelserna gäller privatimport av bil från ett land utanför EES-området med förutsättningen att Transportstyrelsens kriterier för eget bruk är uppfyllda. En serietillverkad bil som importeras för eget bruk kan godtas med avseende på avgaskrav om den uppfyller någon av nedanstående kriterier.
Bedömning och prövning av intyg, handlingar och fordonskategori sker vid registreringsbesiktning hos Bilprovningen."
En bit ner på samma sida:
"Bilen ska stämma överens med något av följande:
a. En motorfamilj som är godkänd enligt de svenska bestämmelserna i Naturvårdsverkets föreskrifter A13 eller A14. De blev obligatoriska i Sverige från och med 1992 års modell.
b. Ett utförande som omfattas av EG-typgodkännande eller motsvarande typ av godkännande (ECE-typgodkännande) enligt direktiv 70/220/EEG, i lydelse som lägst 93/59/EEG.
c. Ett utförande som omfattas av godkännande med kravnivåer motsvarande USA:s krav för LDT eller "light duty trucks" av årsmodell 1990 och senare i USA.
Överensstämmelse med kraven i antingen a, b eller c ska styrkas med intyg från tillverkaren eller dennes svenska representant. Utsläppen vid tomgång från bensindrivna bilar eller röktätheten från dieseldrivna bilar får inte överskrida de gränsvärden som gäller för aktuell fordonskategori vid återkommande kontrollbesiktning av bilar.

d. Bensindriven serietillverkad bil med modern katalysatorrening.
För serietillverkade bensindrivna bilar med fungerande avgasrening som bygger på principen med ett reglerat trevägskatalysatorsystem samt sluten vevhusventilation gäller ett förenklat förfarande för godkännande utan krav på intyg. Med reglerat trevägskatalysatorsystem menas ett system med huvudkomponenterna katalysator, syresensor, elektronisk styrenhet och anordning - kolkanister - för begränsning av utsläpp genom bränsleångor. Det räcker med att Bilprovningen fastställer att bilen har fungerande modern avgasrening för att den ska godkännas. Utsläppen vid tomgång ska inte överskrida de gränsvärden som gäller vid återkommande kontrollbesiktning av bilar med katalytisk avgasrening."
Ytterliggare en bit ner:
"Ansvar för avgasrensningens hållbarhet
Bilar som importerats och godkänts med stöd av undantag för importerad bil från EES-området eller för import för eget bruk omfattas inte av biltillverkarens ansvar för avgasreningens hållbarhet. Detta betyder att bilägaren själv kan bli ansvarig för att åtgärda bilens avgasrening även under garantitiden om det visar sig att bilmodellen inte uppfyller kraven på hållbarhet."
En importerad bil av årsmodell 1993 eller nyare, som utnyttjar något undantag enligt avsnitten ”Importerade bilar från EES-området” eller ”Import för eget bruk” tilldelas normalt inte någon miljöklassbeteckning i vägtrafikregistret. Från skattesynpunkt betraktas den dock som miljöklass 3 (tidigare) eller miljöklass 2000 (efter den 1 januari 2002). För att en importbil ska tilldelas en bättre miljöklassbeteckning erfordras att uppgiften kan verifieras på ett godtagbart sätt vid registreringsbesiktningen hos Bilprovningen. Det kan göras med intyg från tillverkaren eller dennes representant i Sverige, alternativt ett protokoll från särskild kontroll utförd av Bilprovningen (se under Registreringsbesiktning).