Sida 1 av 1
vette.se's ZR1 projekt, nu med video från dynokörningen
Postat: sön apr 11, 2010 22:10
av vette.se
ZR1
Nu drar vi ingång vårt ZR1 projekt som vi pratat om tidigare i C6 forumet, vi fick in bilen torsdags men det har inte funnits nån lift ledig förren nu, gissa om man väntat på att sätta igång ......
Objektet redo för transplantation, Z06 2008. Vi installerade Callaway Honker, QM600 kam, ARE headers och B&B avgassystem på denna förra året. Ägaren kör mycket bana bla Nurnburg ring men nu vill han ha ännu mer effekt - de 535hk han hade tidigare på bakhjulen räckte inte.
Nästan original motorrum
B&B slutsystem
ARE headers
ARE igen - här ser du deras överlägsna design med x-pipan först och sen kattarna för maximalt flöde
Rivning påbörjad, först lossa framvagnen (över a-armsfästet och dämparen från undre a-armen)
Bakvagnen lossad, här är det enklare att lossa vid leden, dämparen lossad från undre fästet
Här ser du lite av det som är lossat i motorrummet
Tunnelplåten lossad
Motorrummet klart för att sänka ner allt.
Styrningen lossad
Huv och front bortplockade, det blir lättare att komma åt allt när vi ska ha i vattensystemet och intercooler
Och såklart växelspak bortplockad
Nu har vi kommit så långt att vi kunnat sänka ner allt - en naken LS7a
Hela drivlinan ....
Oops, nu sitter det en annan motor i
Maffigt med 11-rib skivor
Fortsättning följer ... tyvärr är det inte bara att droppa i LS9an utan det behövs en hel del anpassning, slavcylinder, A/C kompressor, mycket kablage som måste göras om eftersom saker och ting sitter på nya ställen och sen har vi ju spjället, generatorn och styrservopumpen som sitter helt annorlunda.
Re: vette.se's ZR1 projekt
Postat: sön apr 11, 2010 23:58
av vett74
hehe ja det där va ju lite galet,varför inte kompressormata originalet?
Coolt var det iaf

Re: vette.se's ZR1 projekt
Postat: tis apr 13, 2010 14:15
av vette.se
vett74 skrev:hehe ja det där va ju lite galet,varför inte kompressormata originalet?
Coolt var det iaf
Kunden vill ha något som det finns en chans att besiktiga, allt är GM original och ser självklart då ut att vara originalmonterat. När allt är i bilen vill det mycket till för att se att den är kompressormatad
Texten som är uppe på själva kompressorn 'Supercharged' kommer inte vara kvar, det blir en ny logo med typ 'LS7 7.0'.
Vi gick på första minan idag, Z06ans slavcylinder passar inte ZR1 kopplingen, nu är det en ZR1 version på väg hem från staterna. Det dyker säkerligen upp mer efterhand

Re: vette.se's ZR1 projekt
Postat: tor apr 15, 2010 21:00
av GP
Visst kan man tycka att det känns lite overkill kanske men ändå ett väldigt kul projekt, som kommer att följas.
Kommer ju som sagt bli mycket lättare att besiktiga.
Re: vette.se's ZR1 projekt
Postat: lör apr 17, 2010 22:22
av vette.se
Idag blev det lite tid för ZR1an igen, vårt lilla slavcylinder problem löst. ZR1 modellen är omkring 1" kortare.
Bilen påväg ihop igen,
Som alla 'high-performance' GM motorer byggda i Wixom centret har denna ZR1 byggarens namn på motorn
Hela drivlinan slutligen på plats, börjar se väldigt trevligt ut.
Mycket eljobb kvar samt vattenanslutningar till intercooler
Imorgon fortsätter vi och hoppas kunna ha det mesta klart

Re: vette.se's ZR1 projekt
Postat: sön apr 18, 2010 19:33
av vette.se
Ser ni nån skillnad ? En dags jobb med el, vacuumslangar, vevhusventilation
Det som är kvar är styrkontakten på generatorn (vi väntar på en kontakt från USA eftersom ZR1ans generator har en annan kontakt), tempgivaren till insugsluften(den sitter på boost sidan så den kan inte vara kvar i MAFen som standard) och vattensystemet för intercoolern.
I övrigt så har vi också skruvat ihop allt under bilen och inne i bilen så att så snart ovanstående är avklarat är det bara att fylla på vätskor, justera mappen och provstarta

Re: vette.se's ZR1 projekt (bilderna fungerar nu)
Postat: sön apr 18, 2010 20:48
av bagge
går undan för er

Re: vette.se's ZR1 projekt (bilderna fungerar nu)
Postat: mån apr 19, 2010 16:46
av WolfMan
Re: vette.se's ZR1 projekt
Postat: lör apr 24, 2010 20:48
av vette.se
Tyvärr lite stiltje pga av Islänningarna och deras vulkaner

totalstop i leveranser från USA. Hoppas kunna få in de smådelar vi väntar på under måndagen

Re: vette.se's ZR1 projekt
Postat: tor maj 06, 2010 20:11
av vette.se
Till sist fick vi in de sista delana som behövdes, allt är monterat samt en del specialanpassningar som behövde göras är nu gjorda. Grundmappning är gjord så nu är den klar !
När motorn är inkörd efter 70-80 lugna mil på låga varvtal så är det dags för körning på dynon och göra klar mappningen - vi får se vad GMs angivna 638hk är i verkligheten
Den kommer att visas på Vårmönstringen Taxinge slott nu på lördag 8 maj, så är du nyfiken måste du bara åka dit !
Jag kommer tyvärr inte vara där för jag är i Asarum och ska Quicktuna 11 bilar

men missa inte att vi delar ut snygga T-shirts till alla deltagare på vårmönstringen, se
http://www.clubcorvette.se/distrikt/sth ... rmonstring för program

Re: vette.se's ZR1 projekt
Postat: tor maj 06, 2010 20:38
av WolfMan
vette.se skrev:Till sist fick vi in de sista delana som behövdes, allt är monterat samt en del specialanpassningar som behövde göras är nu gjorda. Grundmappning är gjord så nu är den klar !
När motorn är inkörd efter 70-80 lugna mil på låga varvtal så är det dags för körning på dynon och göra klar mappningen - vi får se vad GMs angivna 638hk är i verkligheten
Den kommer att visas på Vårmönstringen Taxinge slott nu på lördag 8 maj, så är du nyfiken måste du bara åka dit !
Jag kommer tyvärr inte vara där för jag är i Asarum och ska Quicktuna 11 bilar

men missa inte att vi delar ut snygga T-shirts till alla deltagare på vårmönstringen, se
http://www.clubcorvette.se/distrikt/sth ... rmonstring för program
Vad mer att säja en *Vackert*

Re: vette.se's ZR1 projekt
Postat: tor maj 06, 2010 20:46
av vette.se
WolfMan skrev:Vad mer att säja en *Vackert*

Tackar

Imorrn kommer bilder med huven på, ska se om våra Mr Cap grannar har tid att polera lite först

Re: vette.se's ZR1 projekt
Postat: fre maj 07, 2010 10:57
av Hans Wijk
Får vi snygga t-shirts i Asarum oxå ??
Mvh
Hasse XXXL
Re: vette.se's ZR1 projekt
Postat: fre maj 07, 2010 13:34
av vette.se
Hans Wijk skrev:Får vi snygga t-shirts i Asarum oxå ??
Mvh
Hasse XXXL
Sorry. Öhrnen som har hand om vårmönstringen var här och hämtade allt förra veckan

Men det kan vi säkerligen fixa i efterhand

Re: vette.se's ZR1 projekt
Postat: fre maj 07, 2010 21:49
av vette.se
En liten bild med huven på, kunden hämtade bilen idag och kommer som sagt vara med på vårmönstringen imorgon lördag på Taxinge.

Re: vette.se's ZR1 projekt
Postat: mån maj 10, 2010 6:58
av vette.se
Re: vette.se's ZR1 projekt
Postat: tis maj 11, 2010 8:30
av Jerka
Coolt projet

Och riktigt kul och se vilken respons det fick på Usa forumet.
Tänk att det byggs så coola bilar så nära Ryssland.
Jänkarnas komentarer är kul
Must be heavy fines/prison if you puff out too much polution in a socialist country
Nu väntar vi med spänning på vad dynon visar
/Jerka
Re: vette.se's ZR1 projekt
Postat: tis maj 18, 2010 10:50
av vette.se
Nu är den bänkad, 566rwhp, 725Nm corrected
Se videon på
http://www.youtube.com/watch?v=pbZyfQXIp5k
Re: vette.se's ZR1 projekt, nu med video från dynokörningen
Postat: tis maj 18, 2010 11:22
av vette.se
Och sen vikten på bilen .... alla vätskor i, bränsle står på ett streck under full, ingen förare

Re: vette.se's ZR1 projekt, nu med video från dynokörningen
Postat: tis maj 18, 2010 18:06
av GP
Vad räknar ni med att det är för effekt i motorn?
Re: vette.se's ZR1 projekt, nu med video från dynokörningen
Postat: tis maj 18, 2010 23:28
av vette.se
GP skrev:Vad räknar ni med att det är för effekt i motorn?
Det är ca 634hk i motorn
Re: vette.se's ZR1 projekt, nu med video från dynokörningen
Postat: ons maj 19, 2010 9:17
av GP
vette.se skrev:GP skrev:Vad räknar ni med att det är för effekt i motorn?
Det är ca 634hk i motorn
Då borde väl GM:s uppgifter stämma rätt bra då?
För deras siffra är väl inte i metriska värden va?
Re: vette.se's ZR1 projekt, nu med video från dynokörningen
Postat: ons maj 19, 2010 10:37
av vette.se
GP skrev:Då borde väl GM:s uppgifter stämma rätt bra då?
För deras siffra är väl inte i metriska värden va?
GM's eller egentligen ingen bilfabrikants siffror stämmer med det du kan få ut i verkligheten på väg. De gör en statisk mätning vilket innebär att de tex startar vid 1200rpm och kör en lång tid med full last, sen tar de nästa varvtal tex 1600rpm och kör länge med full last osv till maxvarv, sen plottar de en kurva mellan punkterna. När motorn får ligga länge vid varje varvtal hinner motorstyrningen optimera och ge maximal effekt så denna typ av mätning ger en högre effekt. Vi kan köra denna typ av mätning på vår dyno men det är inget som vi brukar göra eftersom det blir enormt varmt och tar lång tid med nedkylningsperioder osv.
Det man använder i vanliga fall är en svepmätning, dvs bilen accelererar med full last från tex 1200rpm till maxvarv i ett svep. Denna mätmetod ger en mindre effekt men det är den effekt som du kan få ut i verkligheten på väg, den effekt som en statisk mätning visar är något du aldrig kan få ut i verkligheten.
Med det sagt så skulle denna bil ha haft ca 30-35hk mindre på bakhjulen om den inte haft headers och ett bra luftintag.
Re: vette.se's ZR1 projekt, nu med video från dynokörningen
Postat: tor maj 20, 2010 17:47
av GP
Ja det är ju bra att veta!
Och som du säger så är det ju helt klart bättre att göra en svepande mätning, men å andra sidan så förstår man ju tillverkaren som vill få ut som mycket som möjligt, bra för försäljningen.