När ja skulle hissa upp rutan på passagerar sidan idag i c6.an så fick jag ett krasande ljud och den orkar bara hissa upp halva rutan. Plockade ner innerdörren och kikade och hittar inget som ligger i vägen och ljudet verkar komma ifrån motorn. Är det någon som plockar ur motorn på dessa förut? eller hört talas om detta problemet?
skulle vilja veta hur man plockar ut skiten och vart man kan köpa en ny? Måste fått ett måmdagsex !
Nu väntar bara att byta ut den, men antar det är ta fram metallborr och borra ur alla popnitar få isär dörren och sedan popnita ihop skiten igen? inte svårare än så?
Nån som gjort det förut? eller vill ni ja skall ta bilder?
Johand82 skrev:köpte på osby, tack du som kvadda din c6:a
Nu väntar bara att byta ut den, men antar det är ta fram metallborr och borra ur alla popnitar få isär dörren och sedan popnita ihop skiten igen? inte svårare än så?
Nån som gjort det förut? eller vill ni ja skall ta bilder?
Kan skriva lite kort om hur man byter den utifall nån annan än jag får samma problem.
Problemet var iallafall att på ett eller annat sätt hade vajern rostat, (kommit in vatten via ruta nere vid regn eller liknande?)
Rostad vajer tålde ej utmattning vilket ledde till att den började ge vika och tråd efter tråd i den tvinnade upp sig och tillslut satte igen vajerhöljet med sig själv.
Det var egentligen inga stora problem att byta elhiss:
1. plocka ner dörrsidan, en torx sitter bakom elhissknappen, denna är bara att pilla bort. Nästa torx sitter under armstödet synligt i ett hål. sedan får man lyfta av den uppåt samtidigt som man drar loss den. den sitter med vita plastpluppar med hullingar så man tror att man drar sönder nåt , men det är ingen fara, det är bara att dra, det kommer att låta otäckt, men det är bara hullingarna som kämpar emot. höst upp sittet 4 st metallklammor, så dra den något uppåt. Koppla loss kabeln, det är en bygel man behöver dra bakåt så släpper den enkelt.
2. Plocka bort högtalaren och en gummiplatta som sitter med en klibbig massa.
3. Skruva sedan ut rutan, den sitter i 2 st klämmor som du lossar med nyckel 13, sen är det bara lyfta ur den.
3. Lossa sedan kabeln som sitter till motorn, det är bara att dra ut en spärr så släpper kontakten.
4. Nu är det bara 7 st skruvar som håller hela paketet. 3 st som håller fast motorn och 4 st som håller fast skenorna. Dessa lossas med hylsa strl 10. Man får ta bort skydd som sittet fast med en klibbig massa, den längst ned längst fram sitter undertill, pilla bort gummiskyddet för att komma åt att skruva bort denna.
5. nu är det bara att lyfta ut hela paketet i det bakre stora hålett som var bakom det stora gummiskyddet.
6. Skruva i nya elhissmotorpaketet, kolla så att den främre undre brickan hamnar på samma plats som innan, det borde finnas märken efter denna. sätt i rutan ungefär så som den satt innan, missa inte gummiskyddet på varje sida om klämman. rutan skall hellre sitta några mm längre fram än bak.
7. skruva inte på något annat för nu skall du justera rutan i sidled.
8. Förmodligen kommer nu inte din ruta gå ända upp eller inte gå upp alls. gör följande. Koppla bort batteriet och vänta i 10 min. koppla på batteriet igen, sätt på tändningen. Hissa upp rutan så långt du kan med dörren stängd. Min gick bara upp halvägs vid detta steg, sedan lät jag den sitta halvägs upp, kopplade bort batteriet igen och gjorde om proceduren. då går rutan ända upp.
9. När du fått rutan ända upp, plocka bort 2 st skydd som sitter med klibbigt massa så du kommer åt att justera rutan, lossa bulatna något som håller fast rutan, be en kompis att från utsidan justera rutan så att den hamnar rätt i sidled. Skruva åt skruvarna.
10. Nu kan du montera ihop allt igen, dörrsidan kan vara lite pillig att få på, de översta metallclipsen, men hissa ned rutan och bänd överdelen av dörrsidan över dem ett och ett så skall de gå på.
11. Om rutan inte går upp den sista cm när du stänger dörren, räcker det med att hissa ned rutan till lägsta läget, sedan hissa upp den utan att släppa knappen och håll kvar i 5-10 sek när den är enda uppe, då skall den vara indexerad och fungera som vanligt.
så klart! hela operationen tog ca 1½ timma, det hade gått fortare om jag vetat hur man gjorde. men när ni läst detta så gör ni det säkert snabbare!