C3 på pall utan fall?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
mikef
Nykomling
Nykomling

C3 på pall utan fall?

Inlägg av mikef »

Hej ,
Skulle vilja få tips - från någon som gjort detta ett antal gånger - hur man lyfter en C3 1980 med endast framvagnen på pallbockar?
- Var man lyfter man?
- Var man ställer man pallbockar?
- Och i vilken ordning så att det inte tippar?
Min vette, som inte är sänkt så vitt jag vet, har endast 12 cm mellan luftrammens gummiläpp och golvet så det är svårt att se var man skall få in garagedomkraften om man lyfter rakt framifrån. Dessutom lider min vette som vanligt av dålig parkeringsbroms så jag antar att man skall bockera bakhjulen på något sätt? Skulle också vilja veta hur man lyfter upp hela bilen på ett säkert sätt.
Hälsningar/Mikael 670
pierre
Nykomling
Nykomling

Re: C3 på pall utan fall?

Inlägg av pierre »

lägg växel i neutral sätt in en garagedomkraft mittemellan hjulen på tvärbalken framför oljetråget. placera pallbockarna på fästena till krängningshämmaren i ramen. jag har visserligen en låg racingdommkraft men det är hyffsad frigång till en nomal garagedomkraft. har du en biggblock kan det vara på gränsen för vad en nomal dommkraft orkar lyfta, denna rekomendation gäller enbart vid plant golv annars får du hämta bilen på grannens tomt,
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: C3 på pall utan fall?

Inlägg av Chrippe »

Många gör fel när dom lyfter på främre tvärbalken , en del sätter domkraften i mitten på tvärbalken har man otur så kan den sjunka ihop där , då försvagas balkens bärighet.
/Christer 8)
Skriv svar