Jag har ett nytt och fint orginaltråg till min Gen V maskin som är under byggnad och en sak slog mig..
Under 80-talet då jag hade bil i samma stor-garage som en av Stockholms då snabbaste Corvetteåkare så byggde denna man sina oljetråg själv, dvs det fans en komplett byggsats att köpa för att modifiera ett orginaltråg till ett lågt och brett dito med bafflar osv.
Dessa byggsatser såg väldigt fina ut och tråget blev inte djupare än orginal samtidigt som det rymde mer olja och tillförseln var säkrad i de flesta tänkbara situationer.
Frågan lyder således..
Vet någon vad detta är (var) för kit och var man köper dessa?
Appropå oljetråg..
Appropå oljetråg..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Appropå oljetråg..
Hittade vad jag letade efter, det visade sig vara ett Moroso kit som desvärre har de gått ur produktion så det blir till att handla något färdigt i stället.
Någon som kör GenV eller GenVI i C3 som vet hur djupt tråg kan man ha utan att det sticker nedanför framvagnsbalken?
Har inte möjlighet att mäta på min egen bil just nu.
Någon som kör GenV eller GenVI i C3 som vet hur djupt tråg kan man ha utan att det sticker nedanför framvagnsbalken?
Har inte möjlighet att mäta på min egen bil just nu.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Hej Ricky!
Jag kan mäta på min imorgon, hur vill du ha måtten? Ska jag mäta i framkant på motorn eller vill du ha djupet på mitt oljetråg och hur långt det sticker ner i förhållande till framvagnsbalken.
Mvh/Guy
Jag kan mäta på min imorgon, hur vill du ha måtten? Ska jag mäta i framkant på motorn eller vill du ha djupet på mitt oljetråg och hur långt det sticker ner i förhållande till framvagnsbalken.
Mvh/Guy
Hej Guy.C3 454-72 skrev:Hej Ricky!
Mvh/Guy

Tack för erbjudandet men jag har nu ett nytt tråg på väg hem som bevisligen ska sitta som en smäck både på MarkV-snurran och i C3:an.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

var fick du tag i oljetråg behöver till min 69
Hej Loffe
Om detär ett orginaltråg som du behöver har jag ett nytt liggande pga felköp
Om detär ett orginaltråg som du behöver har jag ett nytt liggande pga felköp
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Jag köpte ett Moroso 20411 hos Summit.loffe skrev:var fick du tag i oljetråg behöver till min 69

http://www.summitracing.com/parts/MOR-20411/?rtype=10
http://www.moroso.com/catalog/categoryd ... code=10411
Detta sticker inte djupare än orginaltråget och blir i stort sett flush med kopplingskåpan som lägsta punkt under bilen (motor/drivning) och har avtappningspluggen på sidan så man slipper köra av den om det skulle råka ta i någon gång.
Läser man på Summits sida under "Applications så står det att detta tråg är avsett för Pickisar och Vanar men efter att ha scannat av en mängd amerikanska Corvetteforum har jag förstått att detta även passar utmärkt i C3:or, hoppas det stämmer..

På Morosos sida står några andra applikationer..
Detta tråg är för 1-piece vevaxeltätning, alltså MarkV och MarkVI motorerna, dvs 1991 eller nyare och passar inte äldre motorer som har 2-delad vevaxeltätning.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies