Hjulmätning
Hjulmätning
Någon som vet om det är samma inställningsvärden för Z06 2009 och ZR1 2009 ?
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Re: Hjulmätning
Jag kan inte se att det skulle vara några skillnader, det är helt beroende på vad bilen ska användas till.malte skrev:Någon som vet om det är samma inställningsvärden för Z06 2009 och ZR1 2009 ?
Om man vill ha en gatinställning för minimalt däckslitage och bästa bekvämlighet är det detsamma oavsett om det är en C5, C6, Z06 eller ZR1. Sen har GM en lite annorlunda rekomendation för Z06 modellerna (både C5 och C6) och för ZR1 modellen för de tänker sig att de kunder som köper dessa bilar vill ha en mer aggressiv inställning för att matcha det högprestanda segment de är avsedda för. Det blir ett minimalt avkall på bekvämlighet och däcksslitage och man får mer 'köra' bilen än att bara 'åka' som med standardmodellerna. Kom också ihåg att GM's toleranser är väldigt stora för hjulinställningarna.
Ett exempel
Z06(per sida) enligt GM:
Camber fram: -1.45 till -0.45 grader
Toe fram: -0.05 till 0.15 grader
Caster: 7.30 till 8.30 grader
Camber bak: -1.65 till -0.65 grader
Toe bak: -0.13 till 0.08 grader
Bästa för gatbruk är att sätta Camber till -0.70 runt om, Toe 0.0 fram och en aning toe-in bak, Caster 7.50 - det gäller samtliga C5 och C6 modeller. Med dessa inställningar 'åker' du bil, minimalt slitage och du kan lugnt ligga på farthållaren i 130 utan att behöva kompensera något med ratten.
Kanske inte ett exakt svar på din fråga men hjulinställning är inte något hokus-pokus som en del försöker göra gällande

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se