Sida 1 av 1
Jakt på ylande missljud
Postat: lör maj 01, 2010 13:38
av wolv
Jag hade stått mig slätt utan detta underbara forum. Nu är det dags att testa det igen!
I vinter har jag åtgärdat tankläckage (bytt tank) och dåliga frambromsar (bytt ok till wilwood alu). Dessa åtgärder tycks funka bra nu. Bromsarna biter fint och innehållet i tanken hamnar bara på avsedd plats
Nu är det egentligen bara en sak som oroar mig lite och som motarbetar förtroendet mellan mig och min älskade kompis och som hindrar oss från långväga äventyr tillsammans. Det handlar om ett ylande missljud som ibland kommer vid låga farter. När det händer har jag provat att lägga i neutralen, men det ger ingen skillnad. Jag kan inte lokalisera det när jag sitter i bilen. Men jag vet iaf att det inte kommer från själva motorn. Det låter lite som att rörliga delar går emot icke rörliga delar, som om något av hjulen går emot någonstans, men det är orimligt.
Jag har provat att släppa lite på handbromsvajern, utan rätt resultat. Samtidigt provade jag att rulla på bakhjulen med neutralen i och när jag rullar dem framåt kommer det ett visslande/kvittrande ljud som jag är ganska säker kommer från svänghjulet. Det låter ingen när jag rullar dem bakåt. Är detta normalt eller nåt jag bör kolla vidare på?
Förra sommaren var jag inne på att det kunde vara nåt med servopumpen då ljudet bara verkade komma när jag svängde i låga farter, men nu kan det även komma med ratten ställd i mittläget.
Jag vet att det är omöjligt att säga något säkert baserat på min beskrivning, men snälla ge mig lite tips på var jag ska börja felsöka!

Re: Jakt på ylande missljud
Postat: lör maj 01, 2010 16:19
av Turbojet
Nu förstod jag inte riktigt om du har manuell eller automat då du pratar om både svänghjul och neutral. Men kvitterljud får mig att tänka på en gammal volvo där det "kvittrar" i det lilla mässingslagret som sitter i svänghjulet när det går torrt.
Re: Jakt på ylande missljud
Postat: lör maj 01, 2010 16:23
av Vettemannen
Turbojet skrev:Nu förstod jag inte riktigt om du har manuell eller automat då du pratar om både svänghjul och neutral. Men kvitterljud får mig att tänka på en gammal volvo där det "kvittrar" i det lilla mässingslagret som sitter i svänghjulet när det går torrt.
Om han säger att han provar att lägga i "Neutralen" så fattar jag det som om han har en "Automatlåda"....annars brukar man säga att man lägger i "Friläge".
/Benny
Re: Jakt på ylande missljud
Postat: lör maj 01, 2010 16:42
av Turbojet
Japp! men är man petig så finns det väl inte "svänghjul" på en automat? man kallar det väl startkrans eller nåt

Re: Jakt på ylande missljud
Postat: lör maj 01, 2010 16:48
av Vettemannen
Turbojet skrev:Japp! men är man petig så finns det väl inte "svänghjul" på en automat? man kallar det väl startkrans eller nåt

Inte för att jag är nån bilmekaniker men det är väl startkrans på båda växellådetyperna. Sedan så är det väl koppling på manuell och turbin på automat....men nu ska vi inte tjafsa om småsaker tycker jag utan vi måste försöka hjälpa wolv istället. Kan det inte vara ett hjullager eller ett knutkors som håller på att skära? Dumma jag men det är några förslag!!!!
/Benny
Re: Jakt på ylande missljud
Postat: lör maj 01, 2010 17:00
av Turbojet
Nä vi skall inte tjafsa om småsaker!
Ett knutkors brukar ge sig till känna som smäll vid iläggande av växel eller dunkande när man slår av i fart(knutkorsen i Corvettens drivaxlar kan vara helt slut). Hjullager fram kan gnaga på det hjul som belastas vid kurvtagning men då är det riktigt illa. Bak har jag kört med ett lager som var helt slut och jag hörde ingenting, däremot var det ett rejält glapp när man ruckade hjulet. Ja det blir spännande att se om forumet kan hjälpa Wolf.
Re: Jakt på ylande missljud
Postat: sön maj 02, 2010 13:22
av kungricky
om du rullar på bakhjulen med friläge i så antar jag att motorn inte är igång och då snurrar svänghjulet inte heller. alltså kan det bara vara från växellådan å bakåt, även hastighetsmätarvajern kan det ju också vara
Re: Jakt på ylande missljud
Postat: mån maj 03, 2010 17:21
av wolv
Tack för era svar!
Hmm ok, så svänghjulet eller vad det kallas i mitt fall (med automat) snurrar inte... Låter som kvittret kommer därifrån. Då är det kanske främre delen av vxllådan då.
Men i vilket fall som helst tror jag inte det är detta ljud som är upphov till ylandet när jag är ute och kör sakta. Än så länge har det aldrig inträffat när den är nystartad. Varje gång det ljuder så har bilen varit igång i några minuter.
Re: Jakt på ylande missljud
Postat: ons maj 05, 2010 18:32
av StingrayRacing
Hej,
Kan det vara diffen som är torr och går varm? Har du kollat så att det finns oljan i den?
Nån som gått bredvid och lyssnat på hjullagrena?
//Lasse
Re: Jakt på ylande missljud
Postat: tor maj 06, 2010 18:57
av wolv
StingrayRacing: Jag ska kolla hur det står till med oljan i bakaxeln. Passar nog på att byta den när jag ändå är igång. Har läst att man bör använda GMs egna olja med knäpptillsatsen. Finns den att köpa i handeln någonstans eller måste det beställas?
Ingen har gått bredvid och lyssnat. Problemet är att det händer relativt sällan. Kanske är bakaxeln som låter ändå...eftersom ljudet aldrig kommer förrän efter 5-10 minuter.
Re: Jakt på ylande missljud
Postat: tor maj 06, 2010 23:29
av Turbojet
Jag har bytt oljan i bakaxeln och då bytt till valvolines limited slip, har absolut inte haft några problem eller missljud från axeln.
Re: Jakt på ylande missljud
Postat: fre maj 07, 2010 18:28
av Mardigan
Jag lägger också en gissning på diffen.
Min diff ylar lite när den är varm och jag belastar den väldigt lite typ nerförsbacke. Jag har bytt oljan och det blev ingen skillnad för mig, dessutom är det så sällan man ligger på halvgas

. Hos vilken hansenracingåterförsäljare som hellst kan du få GMs knäppolja.
Re: Jakt på ylande missljud
Postat: fre maj 07, 2010 18:52
av Turbojet
Kan du inte lägga en ljudfil?
Re: Jakt på ylande missljud
Postat: sön maj 09, 2010 22:51
av wolv
Jepp, det är nog diffen som ylar lite. Känns så....jag ska prova byta oljan iaf. Ang. ljudfil så har jag ingen bra manick att ta upp ljudet med. Skulle jag ta det med telefonen skulle det nog drunkna i det övriga "oljudet"
Har inte skaffat olja. Lade helgen på att byta ut headlight switchen. Fick plocka ner halva inredningen för att komma åt. Sen var det inte så bara att få ihop skiten igen.... usch idag var jag verkligen trött på vetten!

Re: Jakt på ylande missljud
Postat: fre maj 14, 2010 10:27
av wolv
Nu tror jag att ljudet är borta. Har bytt olja i diffen. Använde 76 High Performance Gear Oil SAE 80W-90 GL5. Det står att den är anpassad till Positraction-axlar, så jag använde ingen ytterligare knäpptillsats. Verkar borta nu, men jag behöver köra lite till för att helt bocka av.
Re: Jakt på ylande missljud
Postat: fre maj 14, 2010 23:48
av StingrayRacing
wolv skrev:Nu tror jag att ljudet är borta. Har bytt olja i diffen. Använde 76 High Performance Gear Oil SAE 80W-90 GL5. Det står att den är anpassad till Positraction-axlar, så jag använde ingen ytterligare knäpptillsats. Verkar borta nu, men jag behöver köra lite till för att helt bocka av.
Bra att det var såååå enkelt!
En liten bild på min renoverade diff..... nu är det samma färg på de två bultarna.
//Lasse

Re: Jakt på ylande missljud
Postat: lör maj 15, 2010 0:03
av wolv
riktigt snyggt

Re: Jakt på ylande missljud
Postat: lör maj 15, 2010 5:49
av Vettemannen
wolv skrev:riktigt snyggt

Håller med!!!!
/Benny