Sida 1 av 1

Säkerhet i Corvette Serien

Postat: ons maj 19, 2010 10:08
av Corinthian
Jag har funderat lite sedan första deltävlingen i Corvette Serien...

Hur kommer det sig att det varken finns ambulanspersonal, flag- eller brandvakter?

Får man ens tävla med tidtagning utan brandvakter?
Är det så att arrangören försöker maximera vinst istället för att ha säkra evenemang?

Jag har varit på gratisevenemang där det t.o.m har funnits ambulans och jag känner att för 2000:- i startavgift (och ytterligare 250:- per lunch) så bör det finnas säkerhetspersonal på plats.

Re: Säkerhet i Corvette Serien

Postat: tor maj 20, 2010 22:52
av Mange_C5
Corinthian skrev:Jag har funderat lite sedan första deltävlingen i Corvette Serien...

Hur kommer det sig att det varken finns ambulanspersonal, flag- eller brandvakter?

Får man ens tävla med tidtagning utan brandvakter?
Är det så att arrangören försöker maximera vinst istället för att ha säkra evenemang?

Jag har varit på gratisevenemang där det t.o.m har funnits ambulans och jag känner att för 2000:- i startavgift (och ytterligare 250:- per lunch) så bör det finnas säkerhetspersonal på plats.
Ja, du.. Ralph frågade i en annan tråd ( https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 2&start=30 ) och Miraculix svarade så här:
Tjenare!

Som det ser ut idag har vi egentligen räknat med att vi kommer köra hela serien utan licenser och räknar med att förarna är med och lyssnar på vad som gäller under förarmötet på förmiddagen. Det fungerar som vanliga trackdays förutom att vi har ett par timmar på eftermiddagen att utföra själva deltävlingen och då är man själv på banan.

Om licenskrav skulle dyka upp från medarrangör eller ev. försäkringsbolag(?) inför t.ex. Mantorp så får vi planlägga en licenstagning för alla förare men i dagens läge finns inga såna planer så vitt jag vet.

Om jag får spekulera lite i försäkringsfrågan tror jag vi kan räkna med att licenser kommer krävas om vi ska vara försäkrade via SBF. De kräver säkerligen även att ambulans, sjukvårade, flaggvakter, funktionärer, domare, racelicenser etc, etc, etc. finns tillgängliga. Som jag ser det är det den enda möjligheten att försäkra bilarna inom den form av bankörning vi ska hålla på med under 2010. Det är ju tidtagning och tävling i allra högsta grad, man kommer inte ifrån det. Visst kan man göra en serie med hela kalaset ovan men då kommer deltagaravgifterna skjuta i höjden.

Ansvariga för detta kommer sitta ner om några veckor och gå igenom flertalet punkter. De som är anmälda och har betalat anmälningsavgiften kommer hållas uppdaterade via mail. Vi kommer även fortlöpande uppdatera via hemsidan/forumet.
Inga svar och inga uppdateringar i min mail eller pm box så här långt..

Det skrotades en Ferrari i Anderstorp för nån vecka sedan på en trackday och en Porsche satt i räcket på Kinnekulle när jag var där så att saker händer står väl utom allt tvivel.

Skulle man ligga på taket i Anderstorp under samma säkerhetsförutsättningar som i Mantorp sist, så blir det att rulla tummarna till räddningstjänsten som är baserad halvvägs till Gislaved behagar dyka upp.. :roll:
Så dyrt är det inte att hyra bana inklusive räddningsbil och ambulans och man är ju många och delar.

Re: Säkerhet i Corvette Serien

Postat: tor maj 20, 2010 23:17
av Corinthian
Mange_C5 skrev:Så dyrt är det inte att hyra bana inklusive räddningsbil och ambulans och man är ju många och delar.
Nej, det var precis det jag tänkte. Licenskrav eller inte, det bör finnas ambulans och brandsläckningsmöjlighet på plats...

Förarmötet är ju en "vett & etikett briefing" och har inget med att göra om olyckan e framme, t. ex. nån får oljeutsläpp så nån annan träffar räcket i 200km/h eller det börjar brinna så delar av anläggningen måste byggas- eller asfalteras om...

Re: Säkerhet i Corvette Serien

Postat: lör maj 22, 2010 14:21
av Miraculix
Vet inte vad ni åkt på för banevent innan men GRC, Increase, Gran turismo events, Porsche Club Sverige har ingen ambulanspersonal närvarande vid deras events. Porsche Club Sverige har ju dock sina R-klasser och dom kan jag inte svara för huruvida det finns ambulans på plats. Att hyra Gelleråsen ligger på runt 45k, Mantorp ska dom ha närmare 70k för så det är bara att börja räkna och dividera på antalet deltagare.

Inte ens vid V75 loppen på Solvalla har dom ambulanspersonal närvarande. Jag bevittnade själv hur Jim Frick slugnades ur sulkyn, fick en hästsko i huvudet och blev liggandes medvetslös på upploppet. Efter 10 minuter kom det fram några muppar med en ambulans som ställde sig och tittade på han och väntade på en riktig ambulans från sjukhuset. Då pratar vi ändå om en sport som omsätter flera miljoner varje vecka.

Re: Säkerhet i Corvette Serien

Postat: lör maj 22, 2010 18:55
av Mange_C5
Miraculix skrev:Vet inte vad ni åkt på för banevent innan men GRC, Increase, Gran turismo events, Porsche Club Sverige har ingen ambulanspersonal närvarande vid deras events. Porsche Club Sverige har ju dock sina R-klasser och dom kan jag inte svara för huruvida det finns ambulans på plats. .
Innebär det att nämnda eventföretag och arrangörer gör rätt?
Jag tycker att resonemanget haltar, grundtanken när vi deltar måste väl vara att få fler Corvette ägare (kanske helt oerfarna men nyfikna) att våga prova på bankörning. När man skall köra på bana för första gången så sker det i de flesta fall efter noga övervägande med diverse aspekter som till exempel säkerheten utifall nåt skulle hända, med en vilda western inställning så skrämmer man nog bort fler än lockar in nya. En högre nivå på ett arrangemang kan väl knappast vara ett dåligt säljargument?

Bl.a Alfa Romeo klubben och BMW klubben har ett annat synsätt. Jag ser ingen anledning till att CCS skall ha en lägre målsättning än andra SBF anslutna märkesklubbar. CCS har ju räddning på KM:et och Porsche club Sverige har säkert också det vid tävling.
http://www.alfaromeo.org/index.taf?_pag ... _auid=1921
http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/117/1/index.php
Miraculix skrev:Att hyra Gelleråsen ligger på runt 45k, Mantorp ska dom ha närmare 70k för så det är bara att börja räkna och dividera på antalet deltagare.
Visst är banorna dyra, men vad är själva merkostnaden för räddning?
Finns det några siffror på detta? Nånstans runt 5-10000:-, mer eller mindre? Blir ett par hundralappar mer per deltagare.
För frågan är väl ställd i samband med banhyra?
Miraculix skrev:Inte ens vid V75 loppen på Solvalla har dom ambulanspersonal närvarande. Jag bevittnade själv hur Jim Frick slugnades ur sulkyn, fick en hästsko i huvudet och blev liggandes medvetslös på upploppet. Efter 10 minuter kom det fram några muppar med en ambulans som ställde sig och tittade på han och väntade på en riktig ambulans från sjukhuset. Då pratar vi ändå om en sport som omsätter flera miljoner varje vecka.
Igen, innebär det att ATG och Solvalla gör rätt? Ditt exempel belyser väl snarast motsatsen.

edit: Mitt inlägg avser i första hand väl positionerade flaggvakter (dvs visuell täckning av banans alla delar) och räddningsbil. Räddningsresurser i form av ambulans brukar vara baserat på banlicensens minimibemanning och beroende på avståndet mellan ambulansstation och banan ifråga.