Miraculix skrev:Vet inte vad ni åkt på för banevent innan men GRC, Increase, Gran turismo events, Porsche Club Sverige har ingen ambulanspersonal närvarande vid deras events. Porsche Club Sverige har ju dock sina R-klasser och dom kan jag inte svara för huruvida det finns ambulans på plats. .
Innebär det att nämnda eventföretag och arrangörer gör rätt?
Jag tycker att resonemanget haltar, grundtanken när
vi deltar måste väl vara att få fler Corvette ägare (kanske helt oerfarna men nyfikna) att våga prova på bankörning. När man skall köra på bana för första gången så sker det i de flesta fall efter noga övervägande med diverse aspekter som till exempel säkerheten utifall nåt skulle hända, med en vilda western inställning så skrämmer man nog bort fler än lockar in nya. En högre nivå på ett arrangemang kan väl knappast vara ett dåligt säljargument?
Bl.a Alfa Romeo klubben och BMW klubben har ett annat synsätt. Jag ser ingen anledning till att CCS skall ha en lägre målsättning än andra SBF anslutna märkesklubbar. CCS har ju räddning på KM:et och Porsche club Sverige har säkert också det vid tävling.
http://www.alfaromeo.org/index.taf?_pag ... _auid=1921
http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/117/1/index.php
Miraculix skrev:Att hyra Gelleråsen ligger på runt 45k, Mantorp ska dom ha närmare 70k för så det är bara att börja räkna och dividera på antalet deltagare.
Visst är banorna dyra, men vad är själva merkostnaden för räddning?
Finns det några siffror på detta? Nånstans runt 5-10000:-, mer eller mindre? Blir ett par hundralappar mer per deltagare.
För frågan är väl ställd i samband med banhyra?
Miraculix skrev:Inte ens vid V75 loppen på Solvalla har dom ambulanspersonal närvarande. Jag bevittnade själv hur Jim Frick slugnades ur sulkyn, fick en hästsko i huvudet och blev liggandes medvetslös på upploppet. Efter 10 minuter kom det fram några muppar med en ambulans som ställde sig och tittade på han och väntade på en riktig ambulans från sjukhuset. Då pratar vi ändå om en sport som omsätter flera miljoner varje vecka.
Igen, innebär det att ATG och Solvalla gör rätt? Ditt exempel belyser väl snarast motsatsen.
edit: Mitt inlägg avser i första hand väl positionerade flaggvakter (dvs visuell täckning av banans alla delar) och räddningsbil. Räddningsresurser i form av ambulans brukar vara baserat på banlicensens minimibemanning och beroende på avståndet mellan ambulansstation och banan ifråga.