Hej
Min c5 -02 larmade för lågt oljetryck (28kPa) igår när jag skulle åka hem från jobbet, körde försiktigt hem och efter ca 3km steg trycket och den slutade larma. Kan det vara att oljan är dålig/fel olja? olje"mätaren" i bilens dator står på 27% och ska byta olja i helgen, men vad kan felet vara tro?
mvh
Lågt oljetryck
-
- Corvettefantast
Lågt oljetryck
finns det något bättre ljudet av en mullrande v8!
Re: Lågt oljetryck
Låg oljenivå (väldigt låg i så fall), igensatt oljefilter eller mer sannolikt .... oljetrycksgivaren. För att vara helt säker kan man ansluta en extern oljetrycksmätare där pluggen sitter i sidan på blocket(precis bakom frontkåpan på förarsidan), trycket där brukar vara något högre än där originalgivaren sitter men du får en indikering på om det låga oljetrycket var 'sant' eller inte.turbo_kicken skrev:Hej
Min c5 -02 larmade för lågt oljetryck (28kPa) igår när jag skulle åka hem från jobbet, körde försiktigt hem och efter ca 3km steg trycket och den slutade larma. Kan det vara att oljan är dålig/fel olja? olje"mätaren" i bilens dator står på 27% och ska byta olja i helgen, men vad kan felet vara tro?
mvh
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
-
- Corvettefantast
Re: Lågt oljetryck
Okej får hoppas på att det är filtret, för det är inte för lite olja i den. är det skadligt för motorn att köra försiktigt med bilen när den bara har 28kPa tyck? och vad har en fungerande c5 i tyck när bilen är kall och avstängd?
mvh
Det är nog oljetrycks givaren som spökar. visade bara 4-8kPa i tryck och efter ett tag på tomgång så steg det till normal tyck.
Låg oljenivå (väldigt låg i så fall), igensatt oljefilter eller mer sannolikt .... oljetrycksgivaren. För att vara helt säker kan man ansluta en extern oljetrycksmätare där pluggen sitter i sidan på blocket(precis bakom frontkåpan på förarsidan), trycket där brukar vara något högre än där originalgivaren sitter men du får en indikering på om det låga oljetrycket var 'sant' eller inte.[/quote]
mvh
Det är nog oljetrycks givaren som spökar. visade bara 4-8kPa i tryck och efter ett tag på tomgång så steg det till normal tyck.
Låg oljenivå (väldigt låg i så fall), igensatt oljefilter eller mer sannolikt .... oljetrycksgivaren. För att vara helt säker kan man ansluta en extern oljetrycksmätare där pluggen sitter i sidan på blocket(precis bakom frontkåpan på förarsidan), trycket där brukar vara något högre än där originalgivaren sitter men du får en indikering på om det låga oljetrycket var 'sant' eller inte.[/quote]
finns det något bättre ljudet av en mullrande v8!