Sida 1 av 1
Hästkrafter versus körbarhet!
Postat: tor jun 24, 2004 10:59
av 454/LS7
Hej,
Jag har ett lite speciellt problem. Har en 70:a med LS5:a i
original, men numera utbytt med en LS7:a. Problemet är att
LS7:an ju mer är gjord för racing och med den konfigurationen
som moton har så tarvar den egentligen mer än 98 oktan......
Och med en förbrukning kring 5-6 liter milen om man gasar
lite så är ju inte racing-soppa ett alternativ.
Problemet är då att motorn glödtänder om den är rätt inställd,
ställer man ner tändning etc så slipper man det, men då försvinner
ju 150 hästar kanske?
Har en verkstad som tittat på detta och dom rekommenderar att
sätta in "lugnare" topp och kolvar, sänka kompressionen, men då
amputerar man ju motorn och gör en svindyr LS5:a av den......
Detta är på intet sätt en daily-driver, utan mer en busbil. Så jag vill
inte göra en "åka till ICA"-bil av den heller. Det har jag en Mustang -65
cab med 200:a-sexa till i sammanhanget.
Samtidigt känns det tråkigt att "ställa ner den" men att den kanske
både spikar och glödtänder är ju inte nyttigt heller.
Kan någon bistå med råd hur man bäst finner en kompromiss
mellan att behålla pulvret, men ändå få den någorlunda bruksig
utan stora problem med spikning eller glödtändning.
Tack på förhand!
/
Martin
Postat: tor jun 24, 2004 19:29
av StingrayRacing
Det behöver inte kosta så många HK att sänka kompressionen, då varje steg 11 -> 10 osv plockar bort ca 3% effekt. mao 15 HK på 500 HK. Samtidigt kan du sätta dit en lugnare kamaxel som inte behöver blödda ut så mycket av kompressionen, och på köpet får du bättre bottenvrid och bränsleekonomi.
Min 460 cui var byggd med hög kompression (11.2/1), rullkam och mycket effekt på högre varv. Glödtände, tråkig och besvärlig på låga varv och började dra vid ca 3500-4000 varv. Ca 570 HK på topp.
När så en lyftare skar, så bestämde jag mej för att bygga om till en vass och samtidigt körbar maskin.
Det blev borrat till 468, en halvvass rullhydralkam, sänkt kompression (9.1/1), nya smidda SRP kolvar, modernt Air-Gap RPM insug osv. Kostade en bra slant, men så bra motorn går nu. Ger ca 520 HK och 730 Nm. Drar hutlöst från 2000 och uppåt. Dessutom drar den nu ca 2 liter/landsvägmil.
Jag böt aldrig topparna. De är av LS6 typ. Gjutnummer -990.
Byggdelar:
http://w1.212.telia.com/%7Eu21203717/st ... rdelar.xls
Postat: ons jun 30, 2004 8:40
av 454/LS7
Tack för tipsen, men har ingen lust att slänga ut en massa pengar
på bilen.....
Provkörde den igår med ändrad tändning, visst glödtänder den inte,
men den känns helt amputerad. Nu spikar den på höga varv istället.
Låter som en diesel på amfetamin på låga varv.
Fråga 1: Vad är värst - om motorn spikar på höga varv eller om den
inte spikar och glödtänder? Vad är det farliga med glödtändning?
Jag tar hellre lite känguru-stopp med effekt i motorn utan spikning.
Fråga 2: Finns det någon oktan-booster med bra effekt, har bara testat
STP innan, men det verkar vara något som alla mackar har bara för dom
skall ha något, mer än att den är bra? Någon med annan erfarenhet
av oktan-booster? Motorn har 12:1 i kompression...
Om någon har något att tillföra vore jag tacksam.
Mvh
Martin
Postat: ons jun 30, 2004 16:55
av Peter
Att den glödtänder e väll ingen fara? Däremot om den börjar spika,då kan du nog planera in en renovering redan nu..
Kolla med pågarna och damerna på Nitroz.se ang oktanhöjande tillsatser osv. Det går väll att blanda ut vanlig soppa med rejssoppa så du kanske kommer upp i ca 105 oktan eller vad som nu motorn kräver?.
Xylen och Toulen e två ämnen som jag vet används för att höja oktansiffran till lämpliga nivåer men dessa e starkt cancerframkallande och bör hanteras med viss varsamhet.Dom e också ganska aggresiva mot gummi.
Om du ska behålla motorn så e det enda raka att byta ut kolvarna till något mer "gatvänligt" samt uppgradera till en småvass rullkam så har du samma effekt som innan,om inte mer..

Postat: lör jul 03, 2004 15:50
av Fredriksson
454/LS7 skrev:Tack för tipsen, men har ingen lust att slänga ut en massa pengar
på bilen.....
Provkörde den igår med ändrad tändning, visst glödtänder den inte,
men den känns helt amputerad. Nu spikar den på höga varv istället.
Låter som en diesel på amfetamin på låga varv.
Fråga 1: Vad är värst - om motorn spikar på höga varv eller om den
inte spikar och glödtänder? Vad är det farliga med glödtändning?
Jag tar hellre lite känguru-stopp med effekt i motorn utan spikning.
Fråga 2: Finns det någon oktan-booster med bra effekt, har bara testat
STP innan, men det verkar vara något som alla mackar har bara för dom
skall ha något, mer än att den är bra? Någon med annan erfarenhet
av oktan-booster? Motorn har 12:1 i kompression...
Om någon har något att tillföra vore jag tacksam.
Mvh
Martin
att sänka kompressionen med andra kolvar behöver ju inte sänka effekten väldigt mycket... då får du ju en mer lättkörd bil, samt att du kanske kan höja tändningen i stället........
ps.. jag har med lite kontakter räknat ut att du är från Borås...

så det vore ju trevligt om man fick göra ett garagebesök kanske?... har själv en -71:a Bigblock..ds
Mvh Magnus
Postat: mån jul 05, 2004 10:28
av 454/LS7
Hej Magnus,
Stämmer det att jag är från Borås...? Hör av dig med ett p.m nån
gång så kanske vi kan ses och kolla in varandras åk.
Bara det slutar regna, Borås + Big Block går inte så bra ihop......
/
Martin
LS7
Postat: mån jul 05, 2004 14:48
av Lise-Lotte
Hej
Vi hade en Camaro med en L88 som vi körde på gatan och den gick jättebra......och L88:an och LS7:an har väl samma i komp
Men körde man på bara 98 bensin så spikade den....så vi köpte en oktanbooster som hette 104+.....det finns svart eller röd flaska....svart är för mer trimmade motorer....
104+ har de på Dalhems.
Det var också väldigt noga med att tanka så att man fick fräsh bensin.
Men det finns väl andra som kör med så mycket i komp idag och det går ju väl bra.
Hoppas att du får ordning på motorn.
Lidberg
Spikning vs Glöd tändning
Postat: tor jul 22, 2004 0:57
av Boshboo
Man kan blanda 10% Aceton för att höja 5 enheter på befintlig bensin. tex 98+ >10% aceton = 103 octan, för övrigt gäller bara att sänka kompen om det första eller andra uppstår, spikar motorn förlorar du effekt och dessutom mer än om du sänker tändningen 170 psi komptryck i en väg motor är ganska max tycker jag. För att ersätta förlorad HP så kan du höja varvtalet.
mvh Boshboo