Sida 1 av 1
Optispark
Postat: ons jun 09, 2010 10:59
av Börje
Hej
Den eviga optispark-frågan. Det gäller en -92:a med automat.
Mitt bekymmer är att bilen har tappat effekt, inte jättemycket.
Vid belastning när 'lockupen' gått i känner man alltid tydliga misständningar.
Dom känns inte när man startar från stillastående, tror att konvertern tar upp 'rycken'.
Men motorn låter inte riktigt bra. Finns heller inga felkoder.
Kan det vara Optispark-modulen? Nån med ideer ?
/Börje
Re: Optispark
Postat: ons jun 09, 2010 11:04
av MickeW
Skulle gissa att ett spridarbyte skulle göra susen, hur lång har bilen gått?
mvh
MickeW
Börje skrev:Hej
Den eviga optispark-frågan. Det gäller en -92:a med automat.
Mitt bekymmer är att bilen har tappat effekt, inte jättemycket.
Vid belastning när 'lockupen' gått i känner man alltid tydliga misständningar.
Dom känns inte när man startar från stillastående, tror att konvertern tar upp 'rycken'.
Men motorn låter inte riktigt bra. Finns heller inga felkoder.
Kan det vara Optispark-modulen? Nån med ideer ?
/Börje
Re: Optispark
Postat: ons jun 09, 2010 17:58
av Kjelle
Några småmissar i tändningen sätter inte några felkoder DTC 16 och DTC 36, bilen måste i princip vara
okörbar för att dom skall sättas.
Det enda säkra sättet och felsöka är med digitalt oscilloscop, är du intresserad kan jag skicka PM på tillvägagångssättet.
Kjell C4/94
Re: Optispark
Postat: tor jun 10, 2010 13:11
av Börje
Tack för svaren. Bilen har gått 16 000 mil.
Kjelle, skicka gärna beskrivning.
Kan ju iofs plocka isär och titta på optispark:en.
Alla stiften(nya) är sotiga. förresten rekomenderas
ganska stort gap (1,5 mm). Taskig gnista=sotig, eller.
Kan ju också vara spridarna. Men hur kolla, där borde väl felet komma
mer smygande. Alla pajar väl inte samtidigt.
mvh
Börje
ps
Kjelle vad tror du om det här:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =76-204-79;
Re: Optispark
Postat: tor jun 10, 2010 15:40
av Porginal
Om stiftena är sotiga tyder det ju på för mycket bränsle inte på dålig tändning,
Lättaste för att kolla att bilen inte missar e ju koppla på en tändinställningslampa och kolla ?!??
kan ju räcka med att en spridare e dålig för att bilen ska gå illa...
Re: Optispark
Postat: lör jun 12, 2010 3:43
av conpers
Ja som alla vet..optin svag länk på LT1..ventilationen är 3 små hål...köp ett ventilerat lock lätt att koppla in..täta de små hålen
på optin....fast kolla spridarna först..och kanske t-stiftbyte inte så dumt
Re: Optispark
Postat: lör jun 12, 2010 9:00
av Svante
Lägg energin på Optin!
Är det under belastning som den missar? Kolla hur stiften ser ut i fördelarlocket och kolla skicket på rotorn. Då bilen verkar starta och gå som den ska annars så verkar triggningen fungera. Svarta stift kan bero på 2 saker. Antingen går bilen för fett, eller så har du dålig gnista som inte "orkar" tända din bränsle/luft blandning fullt ut.
Skaffa dig en sats med invändiga torx hylsor och ta bort fördelarlocket. Skulle inte förvåna mig om du har 0.5mm tjockt lager med ärja på dina kära fördelningsstift. Om så är fallet - Skrapa bort ärjan och putsa till dom med en fin smärjelduk alternativt scotchbrite.
Lycka till!
/Svante.
Re: Optispark
Postat: lör jun 12, 2010 9:34
av Börje
Tack för tipsen.
Tror som Svante, antingen fett eller dålig gnista.
Det stämmer det är under belastning den missar.
Alla stift är nya. Alla lika sotiga. Att alla spridarna blir dåliga samtidigt
kan väl hända men kanske inte så troligt.
Har just fått bort vattenpumpen på väg in i Optin.
Kan inte fortsätta förrän i morgon(städ och kökskommendering).
/Börje
Re: Optispark
Postat: lör jun 12, 2010 20:45
av conpers
100 procent som Svante säger..gör ren locket på optin..och inte så dumt att byta till ventilerat lock heller, finns på Ecklers..
att köpa..koppla på insug för till luft..slang till bromsförstärkare för vacum..detta har jag gjort fungerar perfekt..
Re: Optispark
Postat: ons jul 21, 2010 0:58
av edwardpayne
Börje skrev:Tack för tipsen.
Tror som Svante, antingen fett eller dålig gnista.
Det stämmer det är under belastning den missar.
Alla stift är nya. Alla lika sotiga. Att alla spridarna blir dåliga samtidigt
kan väl hända men kanske inte så troligt.
Har just fått bort vattenpumpen på väg in i Optin.
Kan inte fortsätta förrän i morgon(städ och kökskommendering).
/Börje
Hur har det gått? Jag håller precis på att ska ta isär optin på min 92'a!
Re: Optispark
Postat: tor jul 22, 2010 11:30
av Börje
Optin såg hemsk ut. Men det blev bara aningens bättre efter byte.
Fick byta spridarna också.
Nu går den kanonbra.
/Börje
Re: Optispark
Postat: tor jul 22, 2010 21:41
av edwardpayne
Börje skrev:Optin såg hemsk ut. Men det blev bara aningens bättre efter byte.
Fick byta spridarna också.
Nu går den kanonbra.
/Börje
Jag har precis rengjort min opti och den såg riktigt grisig ut. Det rann t.om vatten ur den när jag höll den upp och ned!! (haft en läckande kylarslang alldeles ovanför optin..) Beställde nya packningar till vattenpumpen och ska snart skruva tillbaks allt.
Var hittade du spridare och vad kostade dem?
Re: Optispark
Postat: lör jul 24, 2010 16:27
av Börje
Orkade inte vänta på USA-frakt. Köpte på
Hansenracing för 5.000:-
/Börje