Sida 1 av 1
T16A i reg beviset
Postat: fre jun 11, 2010 21:33
av mse
Hej alla
Jag är ny här och letar efter en Corvette.
Vad innebär det när det i reg beviset står "T16A CHASSINUMRET ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING" på en USA importerad bil?
Har bilen varit kvaddad så man fått stämpla in numret på nytt? Eller vad kan annars vara anledningen?
Mvh
Re: T16A i reg beviset
Postat: fre jun 11, 2010 22:30
av Ricky
Är det en nyare bil du är intresserad av kan jag rekomendera att ta ett Carfax på den, då får du bilens historia sedan ny, du får veta om garantiåttaganden, om det är gjort större reparationer på motor/driving etc samt om den råkat ut för olycka eller annan skada.
Under föruttsättning att försäkringsbolag eller auktoriserad verkstad varit involverade då förståss, något som de ofta är då det rör sig om nyare bilar.
Hur gammal är bilen?
Re: T16A i reg beviset
Postat: fre jun 11, 2010 22:34
av chevette
Amerikasålda bilar (med flera) har inget instansat chassienummer. Det står bara på en skylt som är nitad/skruvad och det duger inte i Sverige. Därför måste man stansa in nummret i ramen före registreringsbesiktningen om man importerar. Inget konstigt alltså.
Carfax är ju, som sagt, alltid bra om bilen är ny nog för att det ska funka. Vet inte från vilket år men C3:orna funkar det inte på.
Re: T16A i reg beviset
Postat: fre jun 11, 2010 22:54
av Ricky
Om jag inte missförstått totalt står from 1972 chassiemunret stansat på ramen lätt synligt i hjulhuset bakom hö bakhjul.
Tidigare C3 har inte chassienumret synligt utifrån utan på dessa är det stansat uppe på ramen (mellan ram och kaross) innanför vä bakhjul.
På dessa tror jag myndigheterna kräver att man slår in numret "väl synligt".
På en 71:a jag var med och handlade förra lördagen var det löst på detta vis.
Re: T16A i reg beviset
Postat: lör jun 12, 2010 9:37
av mse
chevette skrev:Amerikasålda bilar (med flera) har inget instansat chassienummer. Det står bara på en skylt som är nitad/skruvad och det duger inte i Sverige. Därför måste man stansa in nummret i ramen före registreringsbesiktningen om man importerar. Inget konstigt alltså.
Ok, det är en C5'a jag tittar på. Men alla usaimporterade C5'or tycks inte ha detta inskrivet? Är det kanske upp till besiktningsmannens godtycke?
Men jag ska ta ut ett carfax.
Re: T16A i reg beviset
Postat: sön jun 13, 2010 19:58
av Jake
Kan inte exakt hur det ser ut på C5an, Men vet av gammal erfarenhet av import att hittar inte besigtningsgubben chassienummret omedelbums så blir det nedslag. I USA är det brickan i rutan som gäller. Vissa märken är tillomed så fiffiga så att de har ett chassienummer som står i rutan och ett identifikationsmummer som står i chassiet (snacka om trassel)..
På C4an så står chassienummret ovan på en av balkarna och du behöver tandläkarspegel och en god portion tur för att hitta det.
Dvs av bekvämlighetsskäl är det vanligt att det stansas ett extra chassienummer.
Re: T16A i reg beviset
Postat: mån jun 28, 2010 23:12
av 62an
På alla C5 är det från fabrik instansat i främre balken framför motorrummet (alt på enstaka bilar på höger balk mot på motorrumssidan). Om det saknas har bilen troligen fått den balken utbytt efter en krock. Behöver inte betyda att den är sämre, men man bör vara uppmärksam.
Jag har haft en sådan bil, där chassinumret stansats in inför registreringsbesiktning efter import.
Re: T16A i reg beviset
Postat: tor jul 22, 2010 16:16
av mse
Bilen ifråga hade "salvage" titel när jag kollade upp den. Jag köpte senare en annan bil med rent carfax och chassinumret på den är instansat på höger balk mot motorrummet till.
