AC Delco PF46 och olja för LS6

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Andreas Voss
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

AC Delco PF46 och olja för LS6

Inlägg av Andreas Voss »

Hej!

Jag har försökt få klarhet i AC Delcos sortiment av oljefilter. Ska serva min C5 Z06 (04) och kommer använda ett AC Delco filter, PF46.

Det finns dock PF46, PF46E och PF46F. Vad jag kunnat läsa mig till är samtliga Duraguard. Har visst gjorts en omdesign på PF46 som är mindre. Vad jag kunnat läsa mig till, är denna filtertyp kallad PF46E. Men det existerar även ett begrepp som heter Durapack. Vad detta innebär i praktiken har jag dock inte lyckats läsa mig till. Någon som vet? Med risk för att vara bedrövligt fel ute, så tror jag Durapack är en storförpackning med filter (typ för verkstads use) och inte individuellt packade filter för oss vanliga. Då heter filtret PF46F. Men ta det med en STOOR nypa salt, det kan vara pinsamt fel. :oops:

Någon kunnig filtrmänniska som kan kasta ljus över frågan? Kanske inte har någon praktiskt betydelse, men det är intressant att förstå skillnaderna.

Sedan en vanlig fråga: Vad gäller för olja i LS6:an? Vet att 5W-30 och GMxxx gäller som krav. Men jag överväger Mobil 1 0W-40 för att den är enklast att få tag på för mig. 5W-30 är svårare att få tag på och det här med ESP formulan på deras 5W-30 känns mer för dieselvagnar och annat med fokus på avgasrening och partikelfilter. Mobil1 0W-40 borde göra jobbet med marginal tycker jag. Några comments på det?