Sida 1 av 1
Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: tis jun 15, 2010 10:43
av Jensmeister
Hejsan!
Åker till ringen v.29-30 och har en del saker kvar att göra på bilen innan det bär av.
Skulle vilja höra vad ni rekommenderar för hård körning med en hyffsat original C5a.
Olja, filter och stift skall bytas. Vissa märken bättre än andra? (Självfallet skall oljan vara rekommenderad för motorn.) Har LS2 toppar = andra stift än original toppar?
Funderar på att höja bilen lite, en tum eller så då markfrigången är ca två tum räknat på framspoilern. (Sitter bilstein dämpare på, ej justerbara).
Har problem med slavcylindern till kopplingen som så många andra, köpa ny direkt eller lägga lite tid och få den till att funka? Hur har ni gjort? Har försökt att hitta luftningsnippel men hittar ingen, finns det ens? På Trans Amen och Camaron är väl kopplings och bromsoljan i samma system och där finns det väl luftningsnippel? Vilken typ av kopplingsolja och bromsolja?
Ska ha nya belägg men helst inte för dyra, vad rekommenderas? Har original ok och skivor.
Frågorna är många och jag har inte någon större koll på min bil som ni märker.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh, Jens D
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: tis jun 15, 2010 13:50
av 745
Vad kul
Viktigt för säkerheten är bromsar & däck.
Kolla däcken ordentligt dom får jobba hårt och en punka är inget man vill ha i högre hastighet.
Byt bromsvätska (som du skrev).
Byt belägg finns en hel del olika alltifrån race belägg som skriker, skitar ner, käkar skivor och behöver värmas för att ta ordentlig d.v.s. är olämpliga vid normal körning (hör med vår sponsor vette.se vilka som passar bäst).
Kör in dom nya beläggen ordentligt.
Ordna med bromskylning, finns alltifrån färdiga satser (Vette.se) till enkel billig och effektiv vattenkylning som du bygger själv
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=11810.
Övriga säkerhetsdetaljer:
Personlig utrustning, stol, bur, m.m. kostar en del och för det mesta har man inte användning av det, men man vet inte vad andra hittar på

& vad som händer på banan.
Försäkring:
Vad gäller för din försäkring, det kan bli hur dyrt som helst

(och nu menar jag skador på andra personer, fordon & räcken m.m.)
4-hjulsinställning:
Om du inte redan har gjort det kan det vara bra att kolla, annars kan du köra sönder däcken snabbt och det blir mycket roligare att köra med baninställningar.
Kamera:
Fixa en videokamera med ett bra fäste, kul att ha när du längtar tillbaks & kan användas som bevis vid ett ev. tillbud.
Ha det kul och kör med insidan

Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: ons jun 16, 2010 17:31
av Jensmeister
Tack för svaret, det har jag iaf hyffsad koll på. Har kört en del bana med hoj tidigare.
Men mer modellspecifikt. Kan jag lufta kopplingen? Har inte hittat någon luftningsnippel.
Har alla med kopplingsproblemet fått köpa nya slavcylindrar? (problemet gällande att kopplingsdamm tränger igenom och täpper till i slavcylindern).
Finns det mer som vi med C5or bör tänka på? Jag misstänker att bromsarna kommer att mattas av, känns lite underdimensionerade för bandagar. Men det är ju gällande standardbilar generellt.
Har någon en fungerande slavcylinder och eller belägg att sälja?
Mvh, Jens
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: ons jun 16, 2010 20:29
av 745
Ber om ursäkt för att jag var övertydlig men jag kände inte till att du har varit på bana förr
När det gäller bromsarna så använde man dom fram på Camaro cup bilarna så att dom tål en del men det finns självklart dom som är bättre, men se över kylningen dom blir varma
När det gäller koppling & olja antar jag att du redan har sökt på forumet det har diskuterats förr.
Ha en bra dag på banan

Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: tis jun 22, 2010 21:14
av 62an
Kopplingsproblem verkar vara mycket vanligt. Att det beror på slavcylindern är inte helt säkert. Jag bytte både slavcylinder och huvudcylinder men felet kvarstod. Nu har jag en Spec Super Twin koppling och det verkar funka klockrent.
SLavcylindern luftas via en nippel på ovansidan av densamma. Det betyder att det går att lufta men man måste ha smala händer och älska smärta. Jag har luftat slavscylindern på detta sätt.
Har man tid och möjlighet passar man på att byta slavcylindern och sätta på en förlängning på luftnippeln. Då kan man lufta den via motorrummet istället. Kolla med vette.se. De har detta kit.
För ringen gäller att man har nya bromsbelägg. Gatbelägg slits fort och det är inte kul att bli stående utan bromsar. Byt gärna till racingbelägg, men var beredd på att skivorna spricker av värmen. Ta med ett par extra skivor om du kan.
Du borde inte behöva höja bilen. Kanske om fjädringen är mjuk, men annars så är det nog inga problem, bara du inte gränslar några curbs eller kanten på Karusellen.
Det finns en Corvettespecialist i Adenau om du får problem. Prata med Danny och hälsa från Christer på Racefactory.
Trevlig resa!
Christer
8 min 9 sek BTG
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: tis jun 22, 2010 21:39
av vette.se
Jensmeister skrev:Hejsan!
Åker till ringen v.29-30 och har en del saker kvar att göra på bilen innan det bär av.
Skulle vilja höra vad ni rekommenderar för hård körning med en hyffsat original C5a.
Du har redan fått en massa goda råd men jag tycker det är värt att poängtera extra mycket det här med bromskylning. Har du inte en ok bromskylning hjälper inga skivor eller belägg oavsett märke. Kika på LG motorsports / DRMs bromskylning som ansluts till luftkanalerna fram och går hela vägen fram till en adapter vid skivan som trycker in kylluften i centrum av skivan - skillnaden är enorm. Vi använder det på alla våra banbilar och kundbilar som ska gå mycket på bana, C5, C6 och Z06.
När det gäller belägg finns inget idag som är mer effektivt och hållbart än Cobalt XR2 beläggen.
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: tis jun 29, 2010 0:44
av Jensmeister
Tackar så hjärtligt för tipsen!
Ska helt klart se över kylningen till bromsarna men lär inte hända något förren till vintern är jag rädd. Funderar även på att sätta in de bakre kylkanalerna (som z06an har original), vet inte hur mycket det behövs men gör det även för att det ser snyggare ut med. Kanske lite pilligt med sågning i hjulhuset bara.
8:09 BTG är inte fy skam, jag har inte satt upp något mål ännu men hoppas iaf på under 9min btg.
Hoppas på att det räcker med att lufta kopplingen annars får man väl upp med stora plånboken och köpa, fick panik i förrigår när jag stod på rätt bra. 200+ och skulle lägga i överväxeln, gick inte. Fick jävlar i det inte ens ur växel till neutral. Höll nere kopplingen nere ca 10 sek sedan fungerade det igen. Problemet försvinner inte helt förren efter ett bra tag, man märker det framförallt på cruisecontrollen som inte går att sätta igång förren allt har återgått till normalt.
Jag är bara rädd att jag kommer slira sönder kopplingen om jag fortsätter så här, återkommer efter jag har testat att lufta.
Med vänliga hälsningar Jens D.
EDIT: Har inte hittat slavcylinder på vette.se, har någon annan gjort det så var vänlig att länka. Kan vara så att jag är dum i huvudet. =)
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: tis jun 29, 2010 10:28
av vette.se
Jensmeister skrev:EDIT: Har inte hittat slavcylinder på vette.se, har någon annan gjort det så var vänlig att länka. Kan vara så att jag är dum i huvudet. =)
Vi har inte lagt upp den i webbutiken men den kostar 1290kr (GM Original).
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: tis jun 29, 2010 12:51
av Jensmeister
vette.se skrev:Jensmeister skrev:EDIT: Har inte hittat slavcylinder på vette.se, har någon annan gjort det så var vänlig att länka. Kan vara så att jag är dum i huvudet. =)
Vi har inte lagt upp den i webbutiken men den kostar 1290kr (GM Original).
Ok, bra skit!

Men om jag har förstått rätt så kan problemet återkomma då jag har kollat på några filmer ang. detta problemet. Jag kan ha misstolkat det men är det inte bromsdamm som smyger sig in i systemet vid hårda växlingar och tömmer man inte ut smutsen med jämna mellanrum kan detta täppa till kanalerna i slavcylindern. Har även hört att problemet kvarstår på C6an.
Ska tydligen finnas någon eftermarknads slavcylinder som klarar av smutsen.
Eller är jag ute och cyklar?
Mvh, Jens D.
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: tis jun 29, 2010 13:39
av vette.se
Jensmeister skrev:
Ok, bra skit!

Men om jag har förstått rätt så kan problemet återkomma då jag har kollat på några filmer ang. detta problemet. Jag kan ha misstolkat det men är det inte bromsdamm som smyger sig in i systemet vid hårda växlingar och tömmer man inte ut smutsen med jämna mellanrum kan detta täppa till kanalerna i slavcylindern. Har även hört att problemet kvarstår på C6an.
Ska tydligen finnas någon eftermarknads slavcylinder som klarar av smutsen.
Eller är jag ute och cyklar?
Mvh, Jens D.
Det är kopplingsdamm som letar sig in i oljan, problemet är att den smutsiga oljan slipar på packningar mm så till sist slutar det att fungera. Enklast är att byta oljan i koppen ofta så slipper du problemet.
Det finns inga slavcylindrar som klarar 'smutsen', det finns däremot bättre slavcylindrar men du måste då ordna hydraulslangen själv eftersom den snabbkoppling som sitter på GM prylarna inte finns. C6ans slavcylinder är oerhört mycket bättre och är starkare byggd men även den lägger av om man inte sköter oljebytena(passar inte i C5).
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: tis jun 29, 2010 16:14
av Jensmeister
Jo, det var ju kopplingsdamm jag menade såklart.
Mina exakta symtom:
Mitt problem uppstår vid hård körning.
Då blir det svårt att få ur växlarna och lägga i en annan. Precis som om att det är för lågt tryck i kopplingen. Dock så fastnar pedalen halvvägs så jag får hjälpa den upp, men samtidigt kan jag inte lägga i farthållaren precis som om att kopplingen är lite intryckt.
Inga missljud.
Tänkte börja med att lufta kopplingen men det kanske redan är kört?
// Jensa
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: tis jun 29, 2010 16:21
av vette.se
Jensmeister skrev:Jo, det var ju kopplingsdamm jag menade såklart.
Mina exakta symtom:
Mitt problem uppstår vid hård körning.
Då blir det svårt att få ur växlarna och lägga i en annan. Precis som om att det är för lågt tryck i kopplingen. Dock så fastnar pedalen halvvägs så jag får hjälpa den upp, men samtidigt kan jag inte lägga i farthållaren precis som om att kopplingen är lite intryckt.
Inga missljud.
Tänkte börja med att lufta kopplingen men det kanske redan är kört?
// Jensa
Vad har du för koppling ?
En del high-performance kopplingar behöver en
master cylinder som pumpar större oljevolym än original, Mcleod och AP racing har sådana.
Sen finns det riktiga skitkopplingar som RAM som inget fungerar bra med

Alla GM original, RPS, SPEC mfl singeldisc kopplingar fungerar bra med original mastern.
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: tis jun 29, 2010 18:09
av 62an
Även Spec Super Twin verkar funka alldeles utmärkt med GMs originalslav och master.
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: tis jun 29, 2010 18:12
av 62an
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: tis jun 29, 2010 23:28
av Jensmeister
FY FAAAAAAN vilket ha begär! Hoppas det blir standard i kommande z06a och option i resten. Sekvetiell är skiten...
Nu när jag läser i annonsen som jag sparade från blocket när jag köpte bilen står det faktiskt att det är ny slavcylinder (köpte i höstas) samt ny z06 koppling, vad det nu innebär.
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: tis jun 29, 2010 23:59
av vette.se
Jensmeister skrev:
FY FAAAAAAN vilket ha begär! Hoppas det blir standard i kommande z06a och option i resten. Sekvetiell är skiten...
Nu när jag läser i annonsen som jag sparade från blocket när jag köpte bilen står det faktiskt att det är ny slavcylinder (köpte i höstas) samt ny z06 koppling, vad det nu innebär.
Då skulle jag prova att byta mastern och lufta systemet. Mastern är enkel att byta och du behöver inte riva halva bilen. Lossa armen till pedalen, ta loss koppen, ta isär hydraulkopplingen, du känner mastern under huvudbromscylindern - vrid den ett kvarts varv så lossnar den och du kan ta ut den.
Tyvärr sitter luftningsnippeln illa till så du måste ta bort mellansektionen av avgassystemet och täckplåten under bilen för att komma åt.
Re: Hjälp!: Tips och råd inför bandag.
Postat: ons jun 30, 2010 11:48
av malte
Men hör vilket djävulskt transmissions ljud. Tröttnade nog ganska fort på det
Vilket fäste dom har i banan
