Sida 1 av 1

Tips angående handbromsproblem C4

Postat: lör jun 19, 2010 15:49
av conpers
Jag vill skriva lite om gm genialiska lösning på handbromskonstruktion,som är enkel och teoretisk genialisk,men fungerar dåligt
praktiskt.Den bygger på en bricka som ska kantra mot en axel ,och denna bricka är i kontakt med hävarmen som bromswiren är fäst vid.När du drar i handbromsen så hakar denna kantrande bricka fast i axel och trycker på belägget som går inuti bromskolven
men så kommer grejen ! det finns en justerskruv som tillåter hur mycket denna bricka får kantra..den ska alltså skruvas motsols
ifrån brickan..då ökar du vinkel på denna bricka..bromskraften ökar..om skruven är fastrostad..så slipa ner den några mm..tar du för mycket så får väldigt spak att dra i.

conny corvette cab 1992

Re: Tips angående handbromsproblem C4

Postat: sön jun 20, 2010 22:27
av stand
Nej, nu har du inte riktigt rätt!
Med skruven justerar man ett mått, ca 0,6 mm spel mellan hävarmen och anslaget för dito när armen är i sitt bakre(opåverkade) läge.
Måttet ska justeras med ansatt färdbroms (medhjälpare som trycker lätt på bromspedalen).
Justera detta spel genom att slipa av skruven låter som en vedbo-reparation :lol:
Den är låst med låsvätska o kan vara lite bökig, men allt är inte enkelt här i världen ..........

Re: Tips angående handbromsproblem C4

Postat: mån jun 21, 2010 0:29
av conpers
Ja det står ju så i manualen...du har så rätt ..men om man varken har lust eller tid så finns det genvägar...man har ju ingen lust
att värma ok eller skruvar..så det ska lossna...och det har ingen betydelse med spelet...det är..ju självjusterande med slitaget..huvudsaken att anslaget greppar pistongen...

conny