Kall motor = nästan fullt oljetryck enligt mätaren.
Varm motor = runt 1 kilopascal enligt mätaren på tomgång.men den stiger ögonblickligen vid lite varvtal upp till 5-6 kilo.
Är detta normalt, eller hur är de på era corvetter ? Min bror har en camaro med tpi motor och enligt hans mätare har han fullt oljetryck hela tiden.dvs 6kilo.men min sjunker till 1 kilo.
corvette c4 -90
oljetryck
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: oljetryck
På min så sjunker trycket vid tomgång och stiger vid gaspådrag. Det känns naturligt tycker jag. Har en 86:a.blåcorvette skrev:Kall motor = nästan fullt oljetryck enligt mätaren.
Varm motor = runt 1 kilopascal enligt mätaren på tomgång.men den stiger ögonblickligen vid lite varvtal upp till 5-6 kilo.
Är detta normalt, eller hur är de på era corvetter ? Min bror har en camaro med tpi motor och enligt hans mätare har han fullt oljetryck hela tiden.dvs 6kilo.men min sjunker till 1 kilo.
corvette c4 -90
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
-
- Nykomling
- Inlägg: 33
- Blev medlem: lör aug 30, 2008 12:30
- Ort: vänersborg
Re: oljetryck
sjunker era också till runt 1 kilo ?!
verkar inte rätt tycker jag !
verkar inte rätt tycker jag !
Re: oljetryck
Har precis åkt en sväng med min för att kolla. Har analog oljetrycksmätare med 0 och 550 kPa som enda siffror men jag antar att skalan är proportionell hela vägen och då har jag följande värden:
Kall motor, oljan 20 grader: tomgång ca 360 och vid högre varv ca 380 kPa.
Varm motor, oljan 95 grader: tomgång ca 210 i N och ca 180 i D (lägre varv) och vid högre varv ca 340 kPa.
Jag kör på 5W-30-olja och bilen har gått 6500 mil. Kanske du borde prova med något tjockare olja för att få upp trycket lite, 1 kilo låter lågt. 6 kilos oljetryck med varm motor på tomgång låter märkligt, visar hans mätare verkligen rätt?
Edit: Så här står det i GM Service Manual 1992: Min oil pressure, engine hot, idle: 83 kPa (12 psi).
Kall motor, oljan 20 grader: tomgång ca 360 och vid högre varv ca 380 kPa.
Varm motor, oljan 95 grader: tomgång ca 210 i N och ca 180 i D (lägre varv) och vid högre varv ca 340 kPa.
Jag kör på 5W-30-olja och bilen har gått 6500 mil. Kanske du borde prova med något tjockare olja för att få upp trycket lite, 1 kilo låter lågt. 6 kilos oljetryck med varm motor på tomgång låter märkligt, visar hans mätare verkligen rätt?
Edit: Så här står det i GM Service Manual 1992: Min oil pressure, engine hot, idle: 83 kPa (12 psi).
Senast redigerad av Hot Rod den sön jun 27, 2010 21:49, redigerad totalt 1 gånger.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
- VetteFreddan
- Nykomling
- Inlägg: 42
- Blev medlem: fre jul 10, 2009 20:44
- Ort: Falun
Re: oljetryck
Som sagt 1 kilo låter väldigt lågt. kolla trycket med en extern oljetrycksmätare. Ett test som man kan göra för att kolla givaren är att endast slå på tändningen och då skall oljetrycket självklart vara 0. Min visade här 80-100 kpa. Men det är ju inte alltid så enkelt att fellsöka,kan ju strula på andra sätt också.
/Fredrik
/Fredrik
Re: oljetryck
Jänkare brukar ha rätt lågt oljetryck på tomgång vid varm motor.
mätarna är ju också bara ungefär så man vet tendensen.
när oljan är "slut" håller den lägre tryck varm än när den är fräsch och nybytt.
Att plåga en kall motor,speciellt med tjockare olja ,gör att reduceringen på oljepumpen får jobba hårt(fjädern slappnar av),men det kan även sprängas packningar i motorn som gör att den får svårt att hålla trycket varm senare..
ett igensatt oljefilter sänker också trycket och då kan dessutom ofiltrerad olja gå runt i motorn..
mätarna är ju också bara ungefär så man vet tendensen.
när oljan är "slut" håller den lägre tryck varm än när den är fräsch och nybytt.
Att plåga en kall motor,speciellt med tjockare olja ,gör att reduceringen på oljepumpen får jobba hårt(fjädern slappnar av),men det kan även sprängas packningar i motorn som gör att den får svårt att hålla trycket varm senare..
ett igensatt oljefilter sänker också trycket och då kan dessutom ofiltrerad olja gå runt i motorn..