Sida 1 av 1
Bromsbekymmer
Postat: tis jul 06, 2010 8:46
av redtroll
Plötsligt har min vette börjat bete sig konstigt när jag bromsar...
Det pyser när jag trycker på bromspedalen, och jag måste trycka ordentligt för att bromsa.
Vad ska man leta efter? Kan det vara bromsservot som lagt av, var sitter det förresten? En slang?
Re: Bromsbekymmer
Postat: tis jul 06, 2010 23:23
av Hot Rod
Låter som att du har en läcka i bromsservot.
Servot sitter i motorrummet bakom huvudbromscylindern, en rund svart plastburk.
Re: Bromsbekymmer
Postat: ons jul 07, 2010 7:36
av redtroll
Tack jag hittade den. Pysljudet hörs bara inne i coupe'n inte i motorrummet
Re: Bromsbekymmer
Postat: ons jul 07, 2010 8:06
av Jake
kolla axeln som går in i cupén
Re: Bromsbekymmer
Postat: ons jul 07, 2010 8:46
av M Nordin
Ditt bromsservo är kass. När du bromsar läcker det in vakum via stången från pedalen = pyser inne i kupén när bromsar och tungtrampat. inte så svårt att byta (på min -84) men ta ur förarstolen för att komma åt bättre.
MN
Re: Bromsbekymmer
Postat: ons jul 07, 2010 18:53
av redtroll
M Nordin skrev:Ditt bromsservo är kass. När du bromsar läcker det in vakum via stången från pedalen = pyser inne i kupén när bromsar och tungtrampat. inte så svårt att byta (på min -84) men ta ur förarstolen för att komma åt bättre.
MN
Du har antagligen rätt!
Var hittar man en sådan till bra pris, en ny kostar $390 hos Ecklers... Jäkla pris på en plastbehållare!
Re: Bromsbekymmer
Postat: tor jul 08, 2010 8:08
av redtroll
Om man kikar hos
RockAuto så hittar man två stycken bromsservo A1-Cardone och ACDelco. Det skiljer $200 i pris, är Cardone lågbudget (=måste bytas igen om ett tag)?
Re: Bromsbekymmer
Postat: mån jul 12, 2010 9:24
av redtroll
Jag har läst att ett bromsservo till en -84'a skulle passa i min -96'a. Fördelen är då att man får en av metall, och inte plast.
Kan någon bekräfta att det passar?
Re: Bromsbekymmer
Postat: mån jul 12, 2010 21:03
av Jake
det är olika diametrar på cylindrarna. har hört nån stans att det inte skall gå att byta rakt av... men kan inte bekräfta.
Re: Bromsbekymmer
Postat: tis aug 17, 2010 2:27
av redtroll
Hur gick det sedan?
Jag har idag bytt bromsservot, det tog fyra timmar att genomföra. Mestadels liggandes på rygg inne i kupén med huvudet vid pedalerna.
Ifall någon ska göra detta ingrepp själv, så har jag några tips att delge.
Skruva bort förarstolen - det sparar ryggen, och det är bara fyra bultar att lossa.
Ta bort fästet för rattstången - mycket lättare att lossa muttrarna vid pedalkonsollen.
Se till att ha förlängare till hyslorna - jag köpte en 50cm lång på Biltema som var mycket användbar.
Man måste lossa på huvudbromscylindern, men det är inte nödvändigt att öppna systemet.
Slutligen, du sparar 3000-4000 kronor på att beställa från USA, jämfört med att köpa från någon svensk återförsäljare.
Jag beställde en AC Delco Brake Booster från Wilcox, det kostade 3200 inklusive frakt, tull, och moms. Leverans efter en vecka.
Det bästa priset jag fick efter att ha ringt runt var 6400, samt tre veckor till leverans. Pengar att spara alltså.
Det underlättar om man är två, om inte annat så är det trevligare.
Re: Bromsbekymmer
Postat: tis aug 17, 2010 20:20
av redtroll
Uppdatering 2...
Nyfiken som jag är, så skruvade jag isär bromsservot för att se vad som var felet.
Det visade sig att en tidigare ägare bytt backventilen, men troligen haft problem med att få ut den gamla. Ett verktyg har använts och en del av ventilen låg kvar inne i servot, och till slut skadat bälgen.
Onödigt problem alltså...
Paul