Sida 1 av 1

Oljetrycksgivare slangar/rör/kopplingar 1968

Postat: tis jul 06, 2010 20:33
av voscreature
Hej,

På min 68 med 390HP 427 har jag oljetrycksmätaren och den lilla 90 graders vinkeln som sitter bakpå mätaren. Nere på blocket omedelbart ovanför filtret sitter det en ganska stor mässing (brons plugg inskruvad med ett mindre gängat hål i. Förre ägaren hade rått pluggat hålet och levt lycklig utan oljetrycksmätaren i funktion.

Blir lite yr över hur detta såg ut 1968? Det talas om en 45 graders vinkel? Eller inte? Hmm, på alla BB var det tydligen en skarv på röret, första delen var ett metallrör, upp till en liten konsol, sedan andra delen in i kupen som var metall 68 och plast 69. ELLER? :)

Men jag är osäker, någon som har detta under kontroll och kan peka ut lite tips om vad jag behöver för att återställa detta. Mätaren i sig verkar ok, testat med försiktig tryckluft.

Finns det någon här hemma som kan tänkas ha prylar för omgående införskaffning? Är snart på gång att starta upp den och vill helst ha oljetrycksmätaren med.

/Martin

Re: Oljetrycksgivare slangar/rör/kopplingar 1968

Postat: ons jul 07, 2010 8:35
av StingrayRacing
voscreature skrev:Blir lite yr över hur detta såg ut 1968? Det talas om en 45 graders vinkel? Eller inte? Hmm, på alla BB var det tydligen en skarv på röret, första delen var ett metallrör, upp till en liten konsol, sedan andra delen in i kupen som var metall 68 och plast 69. ELLER? :)/Martin
På min 72:a är det precis som du beskriver: 45 graders vinkel vid motorn, skarvkonsol och 90 graders vid mätaren.

Har dock varit med om att plast-slangen glider ur vid skarvkonsolen... har haft sån tur att upptäcka detta i god tid innan oljan har gått under min-strecket. Vem sitter normalt och tittar på olje trycksmätaren under färd?! Vet andra som haft precis samma problem...

Gjorde så att jag tog bort skarven och drog slang ända nerifrån, där satte jag ett T-stycke med en oljetrycksgivaren (modell av/på). Satt sedan 4 kraftiga lysdioder under huvkanten på L88 huven så att man verkligen ser om slangen skulle hoppa ur igen. (Största felkällan till motorhaveri?!)

Lysdioderna lyser mycket starkt, så du kan montera bara en väldigt diskret om du håller på med en original renovering. Den syns ändå :mrgreen:

Bl.a. Hansen Racing har en universalsats med slang och mässings-anslutningar. Inge större skillnad än original utförandet.

//Lasse