Sida 1 av 2
1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: tis jul 06, 2010 23:44
av vette.se
Ytterligare ett bygge utöver det vanliga som är på gång, målet är 1000hk på bakhjulen !
Grunden är en 2006 Z06a som har varit trimmad av en annan firma som gjort det risigaste och sämst fungerande bygge som jag någonsin har sett och dessutom tagit bra betalt för det. När de rättsliga efterspelen mellan ägaren och de som byggt bilen från början är över kommer jag publicera alla bilder här på allt som vi hittat när vi rivit ner bilen, ni kommer att häpna - nog om detta.
Motorn är nu byggd av DRM och är baserad på Warhawkblocket och Warhawks LS7 toppar, FAST102 med NW 102mm spjäll, topparna är portade och har Inconel avgasventiler. Vev och stakar är Callies bästa uppsättning och kolvarna är DRM's specialdesignade JE kolvar med keramisk ytbehandling samt DRM's turbokam. Kompet är riktigt lågt på 8.5 Motorn är byggd för att klara 1500-1600hk på veven så allt är rejält överdimensionerat. Motordynon gav ca 500hk 650ft/lbs - observera då att kompet är 8.5 inte 11.5 som en vanlig LS7a, dessutom är den avgaslegal
Vi håller just nu på och montera motor med kringkomponenter och bränslesystem. Värt att nämnas är att vi använder InjectorDynamics extremt linjära spridare på 2000cc som dessutom är högimpedans vilket ger oss en perfekt tomgång samtidigt som de utan problem lämnar bränsle för 1000bakhjulshästar.
Lådan är förstärkt, tuben har en kolfiberdrivaxel och diffen har förstärkta utgående axlar och en bur mellan låda/diff installeras under morgondagen så allt kommer vara förberett för att klara 4-siffrig effekt
Kylaren byts ut till en aluminumkylare med inbyggd kylning för motorolja, motor och diff fästen blir PFADT's suveräna komponenter. Turbosystemet är ett ----- vi håller det hemligt ett litet tag till
Jag kommer ta bilder och posta här med mer info efterhand som bygget framskrider.
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: ons jul 07, 2010 16:24
av GP
Härligt att gubben får sin bil byggd av folk som vet vad dom gör!
Har viss kontakt med Huskvarnabon (Antar att det är han?).
Ska bli kul att följa det här iallafall

Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: tor jul 08, 2010 22:32
av vette.se
Nu ska bilen byggas ihop med samtliga delar förutom turbosystemet och booststyrningen för besiktning innan de roliga delarna åker på. Nu sätts därför originalgrenrör och avgassystem på så bilen kommer se ganska så original ut förutom lite av godiset på motorn
Utgående axlar på diffen och buren är monterade, nu väntar vi bara på nya bränslepumpen och PFADT motor/diff fästen så vi kan sätta ihop bilen igen.

Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: fre jul 09, 2010 21:26
av vette.se
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: mån jul 12, 2010 7:37
av bagge
det här bygget ska blir roligt att följa=)
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: mån jul 12, 2010 22:22
av gta324
den pumpen ser ju fin ut!
hur korta BPW funkar de spridarna ner till? e de lika bra som P/H ihop med en driver box?
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: mån jul 12, 2010 23:32
av vette.se
gta324 skrev:den pumpen ser ju fin ut!
hur korta BPW funkar de spridarna ner till? e de lika bra som P/H ihop med en driver box?
Short Pulse Limit är 0.125ms, de demade en 4cylindrig japs bil med 150hk i motorn med dessa spridare och den höll en perfekt tomgång och hade utmärkta låglast egenskaper
Vi har själva provat spridarna i InsaneRacing corvetten, går perfekt från tomgång till maxlast med en bit över 900Nm i vrid. Tyvärr tar de bra betalt för dem, ca $250/spridare men de ger möjligheten att använda originalboxen utan en massa special utanför som bara medför bekymmer och fler felkällor.
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: ons jul 14, 2010 14:14
av vette.se
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: ons jul 14, 2010 20:29
av GP
Vad är det för fabrikat på turbokitet?
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: ons jul 14, 2010 22:14
av vette.se
GP skrev:Vad är det för fabrikat på turbokitet?
Det finns ju bara två fabrikat som är något att ha till C5 och C6, APS och TTix och vi är återförsäljare av båda
Läs på corvetteforum.com under bla C6 Forced Induction/Nitrous så finns mycket information.

Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: tis jul 27, 2010 18:04
av vette.se
Vi tröttnade på att vänta på Aeromotive som har leveranssvårigheter med de nya pumparna, vi lyckades istället reparera originalpumpinsatsen som den tidigare byggaren hade förstört så vi kunde få bilen körbar till besiktningen. Vi satte också på LS7 fuelrails med LS7 spridare för att hålla allt så originalliknande som möjligt. I med original mappen, enda korrigeringen som gjordes var för spridarna och sen iväg till besiktning ......... nu är bilen besiktigad med blankt papper, allt är ok.
Imorgon river vi bilen igen och börjar montera alla leksaker, mer bilder följer

Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: tor jul 29, 2010 22:54
av vette.se
Allt nerplockat igen ... påbörjat monteringen av turboprylarna men stötte på problem. Warhawk LS7 topparna har ett högre däck vilket gör att avgasportarna hamnar ca 20mm högre upp än på vanliga LS7 toppar. Eftersom det är så trångt så är allt exakt inpassat för att få plats och när då grenrören hamnar 20mm fel ... så går det inte nått bra.
Vi måste kapa och svetsa om avgaspiporna till turbo aggregaten på båda sidor eftersom de tar i kopplingskåpan mm rejält, på förarsidan måste vi också kapa och svetsa om utloppsröret från turbon eftersom vi blev tvungna att dra det en helt annan väg

Hade det vara GM original LS7 toppar så hade det inte varit några bekymmer.

Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: lör jul 31, 2010 21:12
av vette.se
Mycket pyssel att anpassa rör mm till Warhawk topparna men nu är det klart
Ägnat dagen åt att montera intercooler och den nya Aeromotive pumpen. För att montera den behöver man plocka ned båda tankarna och vi upptäckte då att den förra byggaren inte fått ihop allt korrekt när de hade tankarna nere, högertanken var snustorr - det har inte varit soppa där på länge
Nu sitter pumpen i och den mindre modifiering som behöver göras i högertanken är gjord, trevligt med en Eliminator pump i tanken som klarar upp till 1400hk

Nu behöver den inte gå på maxkapacitet hela tiden eftersom trots allt används bilen 99% av tiden till vanlig körning så vi använder Aeromotives pumpstyrning som anpassar pumphastighet efter last.
Lite bilder ...

Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: lör aug 07, 2010 23:26
av vette.se
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: lör aug 07, 2010 23:53
av vette.se
Och så kommer resultatet av veckans arbete. Bilen ska vara med på Mantorp nu den 13e så det börjar bli ont om tid, framförallt för inkörning och fix av småfel som alltid är.
Aeromotive pumpstyrning.
Alcysystems metahanolsystem, du ser styrenheten och högtryckspumpen
Tanken till methsystemet, praktiskt monterad i vänster förvaringsfack. Den har en nivågivare som vi kopplat tillsammans med spolarvätskebehållaren så när det börjar bli lite kommer ett meddelande upp på displayen
Vevhusventilation och 4-ports solenoiderna till eboost2 turbo styrning
Det börjar bli klart ....
Intercooler (6" tjock

) samt luftintag till högra turbon
Motsvarande men luftintag till vänstra turbon
Sidan man aldrig får se annars ...
Höger wastegate, vattenkyld
Vänster wastegate också den vattenkyld.
Idag hade vi kommit så långt så att vi kunde börja testa prylarna, en test med Tech II visade att vi endast hade en felkod bland alla datorer i bilen så det var en bra start. Tyvärr var felkoden för nivågivaren i vänster tank så vi får plocka ner tanken igen imorgon.
Sen fungerar inte bränsleystemet, vi har haft problem eftersom de som förstört bilen tidigare kapat slangar och byggt om i vänstertanken, det finns ingen dokumentation i GMs servicemanualer hur det ska vara kopplat original när det gäller nivåregleringen mellan de två tankarna - de förutsätter bara att allt är original och att det bara är att byta ut vad som nu är trasigt så det finns ju ingen anledning att dokumentera exakt hur det ska vara kopplat eftersom originaldelarna bara passar på ett sätt......
Nu verkar det som om när man utgår från två tomma tankar och fyller på 20liter så pumpas all soppa över till högertanken, vi fick då 40psi bränsletryck en kort stund tills vänstertanken var tom sen 0

Innan vi plockar ner tanken imorgon ska vi hälla i 20 liter till och se om vi får önskat bränsletryck eftersom då kan den inte pumpa över mer än ca 15 liter till högertanken och sen är den full och kvarvarande soppa borde pumpas runt i systemet.
Någon som har bilder på hur det är kopplat i vänstertanken med avseende på de två slangar som går över till högertanken ? mer specifikt .. vart går slangen som sitter på den tunna anslutningen mellan tankarna och var går den som sitter på den tjocka anslutningen (i vänster tank alltså) ?
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: sön aug 08, 2010 20:56
av vette.se
En dags jobb till, det är inget kul att plocka ner C6 tankar ..... Felet med nivågivaren var att armen hade hoppat över ändstoppet och låst sig så det var enkelt fixat. Däremot får vi ingen ordning på bränsletrycket så jag har slängt iväg en fråga till Aeromotive. Hittade annars en bra beskrivning av originalbränslesystemet om någon är intresserad på
http://www.corvetteactioncenter.com/kb/ ... ank+System
Problemet verkar ligga i högertanken för när vi pluggar siphon slangen (pumpar soppa till högertanken) så fungera allt. Aeromotive har en egen plugg som ersätter originaltryckregulatorn i högertanken så jag misstänker att det är något fel där.
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: mån aug 09, 2010 18:22
av vette.se
Bakvagnen nerplockad för att komma åt hela bränslesystemet,
tog ner flexröret som går mellan tankarna och provtryckte de små slangarna som går inuti och en läcker ! Det är därför som högertanken inte fungerat tidigare när kunden hade bilen och förstås inte heller när vi försökte få den att fungera
Mycket extra jobb men det känns skönt att ha hittat felet, nu kan vi ställa det bränsletryck vi vill ha. Imorgon blir det upp med bakvagnen igen och provstart

Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: tis aug 10, 2010 20:36
av bagge
väldigt spänande bygge =) jag får nog försöka ta en ut flykt förbi er någon gång när jag är i krokarna.
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: ons aug 11, 2010 22:04
av WolfMan

Fränt ....... =)
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: fre aug 20, 2010 12:32
av Bengt
Hallå vad händer med projektet

Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: fre aug 20, 2010 13:56
av vette.se
Bengt skrev:Hallå vad händer med projektet

Bilen har varit hos kund för inkörning, vi vill lägga 100mil på motorn med låg last/varvtal innan vi börjar pressa den.
Bilen kom tillbaks för några dagar sedan och vi ska nu åtgärda några fel. Bultarna som håller flänsen till avgaspipan mot turbon kryper ut och det är fortfarande problem med bränsletankarna. Kanske att vi blir tvungna att byta ut de komponenter vi försökte reparera efter den förra byggaren för att få det att fungera, funktionen att tanka över soppa mellan tankarna verkar väldigt känslig. Kanske att det är nån mer spricka i något av rören som vi inte hittade förra gången.
Nu kommer vi ta ner tankarna igen och köra hela systemet stående på golvet men inkopplat till bilen. Lite lättare då att felsöka och åtgärda.
Det kommer mer info och bilder så snart vi börjar testa.
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: ons aug 25, 2010 15:50
av Bengt
Glöm inte att provköra själv Anders
Kan C5 folket slänga i denna soppapump i ena tanken o hur mkt effekt skulle det räcka till ? Slippa dubbla eller t.o.m. 3 pumpar... Vad kostar pump + styrning ?
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: tor aug 26, 2010 20:20
av vette.se
Idag fick vi till sist en lucka att börja titta på bilen igen, det är mycket inbokat så vi tar all extra tid vi kan till denna bil.
Vi har nu testkört bränslesystemet nerplockat på golvet för att lätt kunna åtgärde de bekymmer som är. Nu har vi tankat fullt, kört slut på soppan (returledningen ner i en dunk annars skulle det ta lite tid

). Tankat i allt igen och hållt på så några gånger så nu vet vi att övertankning mellan tankar och att båda bränslenivågivarna fungerar som de ska. Imorgon lyfter vi upp tankarna och testkör allt en gång till på plats i bilen innan vi plockar upp bakvagnen igen. Till imorgon kväll ska allt vara startklart, dyno på måndag
Lite surt att en enkel sak som bränslesystemet ska ställa till med så mycket problem men det får man ta

I alla andra bilar vi byggt har bränslesystemet bara varit en snabbt avklarad post men i denna bil som var så sönderskruvad blev det varit mer än så.

Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: tis aug 31, 2010 22:09
av vette.se
Så till sist blev det lite tid på dynon, vi har börjat med att köra på de två lägsta laddtrycken dvs ca 8 & 11psi och vi har nu 792hk/978Nm, vi får se om vi kan köra med så mycket högre laddtryck på vår dyno då vridmoment begränsningen går omkring 1250Nm
Tyvärr verkar det också som om kopplingen (RAM dual disc

)den förra byggaren satt i inte klarar av detta riktigt då den slirar redan nu ..... vi får se vad som kommer först, kopplingen brinner upp eller att vi slår i dynons maxvrid.

Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: lör sep 04, 2010 11:00
av vette.se
Kopplingsbyte pågår ..... jag har aldrig förstått varför man sätter i en så dålig koppling som en RAM koppling(visst, den är billig ......), det spelar ingen roll om det är en singeldisk eller dual-disc - det är alltid problem. Man kan få den att fungera korrekt en kort tid efter att man shimsat in den korrekt men sen efterhand som diskarna slits så börjar bekymren. För citera en av de som varit inblandade i utvecklingen av RAM kopplinagarna -
"We did a lot of R&D for Ram and lets just say it won't last long. They just dont have the correct install height for the C6 clutches. Right when you put them in they are fine, but for every .010 of wear on the disc, the clutch fingers move .050. This forces the clutch start acting like you are hold the pedal all the time, thus causing even more wear."
Nu sätter vi en RPS Billet triple carbon koppling, den ger en något hårdare än original pedal känsla men det är inte mycket och den är bara att bulta på och åka, ingen shimsning eller justering under dess livslängd dessutom är den god för 1400 bakhjulshästar. Vi har den i ett par bilar vi byggt med mycket effekt.
Vi får hem den på måndag fm så om nån är nyfiken så är det bara att titta förbi.
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: ons sep 08, 2010 22:14
av vette.se
Lite bilder på kopplingen innan den åkte i bilen,
Och till sist bilen på väg ut, bara huven kvar att sätta på. Den ska till GotlandRing i helgen så kopplingen hinner lagom köras in innan vi tar in den igen för slutmappning på dynon med 14, 16, 18, 20 psi laddtryck och de riktigt höga effekterna

Vi har också kvar att sätta in en tät täckplåt/lufttunnel ovanför kylaren istället för den tillfälliga plåt som sitter där nu.
Vi vet redan nu att den stylinghuv som sitter på bilen måste bytas ut till en fungerande för att bli av med värmen och få maximalt flöde genom kylaren men det blir nog i vinter.
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: tor sep 09, 2010 3:49
av Hot Rod
vette.se skrev: ...och få maximalt flöde genom kylaren men det blir nog i vinter.
Aha... Dubbdäck o motorvärmare?

Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: ons sep 15, 2010 20:07
av fredrikc5
Hur går det i dynon blir det 1000 hk+
mvh fredrik
Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: fre sep 24, 2010 21:36
av vette.se
Denna vecka blev det lite tid att hårdköra bilen på dynon, jag tror vi är uppe i 67 pulls nu

Maxnotering är 866hk/1198Nm.
Två småbekymmer dök upp, tändkablarna trots en strumpa dog av hettan

Nu har vi tillverkat egna specialkablar med tredubbel värmereflekterande isolering så nu är det löst

En silikonslang på luftsidan av turbon dog av hettan så nu är den också extra värmeisolerad. Alla barnsjukdomar verkar nu utsorterade och bilen går perfekt.
Som jag nämde tidigare klarar inte vår dyno att hålla bilen vid de högre boost nivåerna 18 och 20psi så det jag har att visa här är körningarna med ca 10, 12, 14 & 16 psi. Det är en del finjusteringar som kan göras med boostkontrollern för att få boosten att hålla sig på konstant nivå och inte sjunka lite på toppen som den gör på två av körningarna du kan se nedan. Det finns mer effekt att hämta på alla boostnivåer med finjustering av tändning och Methanol sprutet.
Jag har kontakt med en som trimmar dieseltruckar som har en dyno som klarar upp till 2500Nm, det blir att mappa de sista boostnivåerna där. Tyvärr har den rullar så noggrannheten är väl inte den bästa men det går att mappa. Imorgon kör jag bilen till kund så han får leka lite innan säsongen är slut, jag tror att 866hk räcker ganska långt

Det sista får vi ta i vinter eller till våren.

Re: 1000rwhp dubbelturbo bygge - vette.se
Postat: sön sep 26, 2010 1:55
av fredrikc5
Hej Anders,
På us forumet säger flera att det inte är möjligt att nå 1000hk på driven med ttix kittet
med större motorer har för mig du skrev att ni hade valt ett sådant hoppas ni löser målet
http://forums.corvetteforum.com/c5-forc ... x-kit.html
eller kanske ni får gå över till en f2 och coggbelt
mvh fredde