Sida 1 av 1
"Rough idle"
Postat: ons jul 07, 2010 0:11
av Mr. Beam
Hej,
Jag hoppar in med ett ljudprov på nya rullkammen .... grymt nöjd med resultatet även om en del finjustering återstår....
Det blev några dagars skruvande för att uppgradera Old Iron man med retro-fit rullkam, samt övrigt hokus-pokus. Nu var det väl f*n om inte grannens fula S4 skall få smaka på...
Beslutet kom efter att ha nått vägs ände med förra konfigen. Hoppas nu på att hålla Corvettefanan högt bland alla överladdade fyrkrafsare i Gatbil Index D. Vi får se.
Trevlig sommar!
/Mr. Beam
Re: "Rough idle"
Postat: ons jul 07, 2010 14:50
av ornet
Exakt så ska det låta
Hoppas allt håller.
Re: "Rough idle"
Postat: mån jul 12, 2010 19:45
av Mr. Beam
Det gjorde det INTE...
Fläktbladen har väl inte landat än....
mvh
/ Mr. Beam
Re: "Rough idle"
Postat: mån jul 12, 2010 19:47
av vett74
ajajajaj
Det där såg inge roligt ut,men tur att det var fläkten och inte motordelar som kom flygandes..
Re: "Rough idle"
Postat: tor jul 15, 2010 18:47
av Kalle Mankan
Jag har en fan clutch som inte passade på min smallblock, ny i kartong, så den kanske passar på din? Jag bor i Falun.
Kalle
Re: "Rough idle"
Postat: tor jul 15, 2010 19:44
av Mr. Beam
Hej,
Ok, bra att veta Kalle. Skall ha det i åtanke.
Men just nu känner jag mig dock tveksam till mekanisk fläkt överhuvud taget.... blir nog elfläkt nu.
Behöver också byta eller laga:
Kylaren, fläktkåpan, remskivan på vevaxeln, bromsrören till vänster fram, räta ut lite bucklor på framvagnsbalken, rikta infästningen till generatorn...och en ny huv... en jäkla smäll som sagt.
Om detta hänt när jag läste av tändningsinställningen några minuter innan, med huvudet alldeles ovanför fläkten...huvva...
mvh
/Mr. Beam
Re: "Rough idle"
Postat: tor jul 15, 2010 20:31
av Kalle Mankan
Ok, det är bara att höra av sig. jag själv gillar mek fläkt mycket bättre än el. Jag tror bar att du har haft en riktigt otur bara. chansen att det händer igen är minimal. Du får ju tänka på att de hade mek fläkt på zl1 och l88 på den tiden, de varvade ju en del.
När det gäller kylaren går den att repa. Kolla in
http://www.bilkyla.se/ dom kanske kan hjälpa dig att laga, finns i Blg. super bra att ha att göra med.
Kalle
Re: "Rough idle"
Postat: fre jul 16, 2010 8:51
av Jonathan
Jag kör elfläkt samt el vattenpump, har aldrig varit nöjdare. Kan utana att ha motorn igång både köra fläkten och pumpen för att effektivt kyla ner toppar mm...
Samt att med den fläktstyrningen jag har går fläktarna igång med 60% först sedan steglöst upp till 100% vid behov!
Re: "Rough idle"
Postat: fre jul 16, 2010 11:30
av kamikaze
Mr. Beam skrev:Hej,
Ok, bra att veta Kalle. Skall ha det i åtanke.
Men just nu känner jag mig dock tveksam till mekanisk fläkt överhuvud taget.... blir nog elfläkt nu.
Behöver också byta eller laga:
Kylaren, fläktkåpan, remskivan på vevaxeln, bromsrören till vänster fram, räta ut lite bucklor på framvagnsbalken, rikta infästningen till generatorn...och en ny huv... en jäkla smäll som sagt.
Om detta hänt när jag läste av tändningsinställningen några minuter innan, med huvudet alldeles ovanför fläkten...huvva...
mvh
/Mr. Beam
Huven går att laga. Men vill du ändå köpa en ny så köper jag gärna din gamla.
Re: "Rough idle"
Postat: sön sep 12, 2010 14:37
av Mr. Beam
Jag tror att jag börjar grina.... denna sommar börjar bli dryg nu.... var inte ens 50 mil mellan rasen.
Ironin är att jag bytte till rullkam för att slippa oroas för att slita ner en kamnock....
Nån som vill köpa en billig Corvette? Så j***a less på det här nu.
/ Mr. Beam
Re: "Rough idle"
Postat: mån sep 13, 2010 9:48
av gbak
Det där ser inte bra ut!
Har du hittat orsaken?
Är det lyftaren som packat ihop?
Man har ju hört talas om nerslita nockar men jag har aldrig sett eller hört talas om en så nersliten nock!
Re: "Rough idle"
Postat: mån sep 13, 2010 9:55
av M Nordin
dubbelsurt!
Ang kammen ser ju även den övre nocken suspekt ut. Vad har du för lyftare för det ser ju ut som de kantrat. Allt i topparna med fjädertryck, coil bind, frigång till styrningar osv OK?
MN
Re: "Rough idle"
Postat: mån sep 13, 2010 17:19
av Mr. Beam
"Snyft"
Svårt att säga vad som hänt först och i vilken ordning, men min teori är att troligen har en rulle skurit ihop på den mest urgröpta nocken, sedan har nog snedbelastningarna gjort att länken som håller ihop lyftarparen smullit av, med följd att båda lyftarna tvärställt sig. Slutligen har nog ena lyftarkroppen tagit i nocken och då har det accelererat. Man kunde tydligt höra hur det blev värre på bara någon km.
Comp Magnum pro RR-lyftare och Comp 924 fjäder för övrigt. Gott om plats för ventilfjädern, skall inte ha varit coilbind som orsakat detta. Mätte och donade också för att vara helt säker när jag shimsade fjädrarna.
Men det som riktigt oroar mig är att övriga nockar har rejäla, klart kännbara kontaktavtryck på rampens början efter rullarna på lyftarna. Och detta efter mindre än 150 mil!!
Kanske en ledtråd att finna här?
Letar nog fram min gamla VooDoo kam nu....
Mr. Beam
Re: "Rough idle"
Postat: mån sep 13, 2010 23:08
av StingrayRacing
Hej
Så där ska det absolut inte se ut, på så kort tid. Har du kollat på
http://forums.corvetteforum.com, då de har mer användare än här? Kanske något känt problem med dina lyftare.
När jag köpte min kärra för ca 10 år sen satt det en riktigt vass kam i den med rulllyftare (Ej hydral, Bigblock). Bilen rörde sig inte alls under 4000 rpm.... En lyftare skar på ungefär samma vis som din och jag tror att det beror på att jag klantade till det, där jag ställde den lyftaren. Troligtvis skar rulllagret...
Nu har jag en rullhydralkam i den som är snällare + den stödbrygga som satt i från början. Jag har kollat inställningen av lyftarna lite då och då men det är ytterst stabilt nu, det rör sig inte alls. (226/234@.050, 288/296 adv., .587/.610 lift )
Vet att det är mycket dyrt med rulllhydral, men ska man ha kvar bilen ett tag är det klart värt det. Förlåtande för smärre missar och vasst så det räcker
Du har inte fått töjning i bulten till vippan, så att vippan har börjat studsa och pajat lagret?
Ge inte upp. När du väl har fått bilen i "balans", så är det inte så mycket som pajar från år till år.
//Lasse
Re: "Rough idle"
Postat: tis sep 14, 2010 7:26
av M Nordin
Hur är rullen i den lyftare som orsakat det elaka slitmärket på rampen??? Mailat CC några bilder för deras syn på saken? Sitter det strypningar i oljekanalerna?
MN
Re: "Rough idle"
Postat: tis sep 21, 2010 19:45
av Mr. Beam
Hej,
Det syns inget nämnvärt på den rullen, ingen annan rulle för den delen heller förutom de två som stått på tvären. Det är kammen som verkar ha tagit stryk. Inga restriktorer i oljekanalerna heller.
Har mailat Comp men inte fått svar....
Gjorde i alla fall en obduktion av oljefiltret ... Den här är den enda synbara flisa jag hittade i oljefiltret. Med tanke på hur snabbt det blev sämre så borde det ha skurits ur stora flisor ur nocken. Antingen har jag tur som en tokig eller så är det totalras med lagerbyte på allt efter att ha pumpat lagerytorna fulla med järnspån.... Vi får se när jag tar ur tråget om inte resterna av min kamnock fortfarande ligger kvar på botten.
mvh
/Mr. Beam