Sida 1 av 1
Halvljus/P-ljus problem
Postat: mån jul 12, 2010 16:02
av vetteumeå
Hej jag har alltid kunnat vrida lyset till P-ljus utan att halvljus lamporna ploppar upp.
Men idag när jag skulle ha bilen så hoppade dom upp direkt jag vrid spaken i första läget.
Men dom tändes inte förren på halvjus läge som det ska vara.
Men jag vill kunna ha på p-ljus/dimljus utan att dom vackra halvljus lamporna är uppe.
Har varit in i menyerna och klickat.
Menfår det ej att funka.
Förslag?
Mvh Micke
Re: Halvljus/P-ljus problem
Postat: mån jul 12, 2010 17:49
av 62an
Re: Halvljus/P-ljus problem
Postat: mån jul 12, 2010 18:37
av vetteumeå
Verkar som det blir att beställa nytt drev till motorn på lyset.
Känns lite surt då dom aldrig är uppe men ett av ljusen lever om och det låter långt ifrån bra.
Trodde det var når enklare.
Men livet ska aldrig vara lätt och så svårt fel var det ju ändå inte.
Mvh Micke
Re: Halvljus/P-ljus problem
Postat: tis jul 13, 2010 8:43
av kentahlq
Prova först med att koppla loss strömkablen till motorn och ljuset en liten stund och sätt tillbaka den. Det kan hjälpa!

Re: Halvljus/P-ljus problem
Postat: tis jul 13, 2010 12:29
av vetteumeå
Tyvärr vart det ingen skillnad när jag bröt strömmen till lyset ett tag.
Sen fattar jag inte varför lyset får ett eget liv och börjar hoppa upp när drevet håller på gå sönder.
Måste ju ha nåt att göra med att det inte går i ändläge eller?
Så det blir väl beställa nytt drev till motor och ta en lite sommar pyssel under semstern
Men visst är det inga problem att bara dra isär kontakterna till bägge sidorna och åka så
Då kan jag åka med p-ljus/dimljus och slippa grodögonen.
Det är väl inget som tar skada då?
Mvh Micke
Re: Halvljus/P-ljus problem
Postat: ons jul 14, 2010 13:53
av kentahlq
Jo, tydligen kan det uppstå sådana fel när kugghjulet i motorn är slitet. Luckorna kan öppnas lite hur som helst, vid parkeringsljus eller tex. när man larmar bilen. Varför har jag ingen bra förklaring på. Ändlägena är mekaniska dvs. metallarmen snurrar till den tar i stoppklacken sen registreras belastningen så motorn slår ifrån.
Har själv bytt kugghjul på min. Det går ganska lätt och blir billigare än att byta motor.

Märkte dock fenomenet med att lysen gick upp direkt på parkering då jag haft kontakten isär. Men väl då jag stängt luckorna och öppnat dem igen så funkade det som vanligt. Skall tillägga att det var bara på vänster sida som jag bytte kugghjul och därför bara bröt denna koppling.
Att ta isär kontakterna och åka utan kan så vitt jag vet inte göra någon skada. Det enda är om polisen stoppar dig och vill se lite halvljus.

Men då får du väl snabbt plugga in igen.
Re: Halvljus/P-ljus problem
Postat: lör jul 24, 2010 13:50
av bengtpetter
Hej, det går o fuska lite med drevet, man plockar av armen som sitter på motorn o sen skruvar man motorn ett halvt varv manuellt så blir slutläget på nya friska kuggar igen.
Re: Halvljus/P-ljus problem
Postat: ons aug 04, 2010 20:57
av MatsV1
Påverkar drevet även om p-ljus/dim ljus skall gå på? För nu tänds de inte för mig när jag vrider på belysningen på första snäppet, däremot tänds de när jag tex larmar av. Halvljusen tänds som vanligt. Någon som har tips?