Sida 1 av 1

Högre temp efter lite trimmning!!!

Postat: tis jul 13, 2010 22:10
av Fidde
Hej!!!

Jag satte på Vara Ram, bytte till en vassare kam, ny BBK Underdrive pulley, nya ventilfjädrar under vintern. Efter det har jag mappat bilen hos Anders på Vette och han har även ställt ner så att fläktarna startar tidigare.

Nu har motorn mycket lättare för att gå upp lite mer i temp, ingen fara eftersom fläktarna tar ner tempen igen, men det som förbryllar mig är varför.

Innan låg tempen nästan alltid runt 90 grader.

En liten nackdel är när man kör i stan och håller på bromsen och fläktarna går för fullt är att volten på batteriet kryper ner

Det enda jag kan tänka mig är att Vara Ram luftfiltret trycker för mycket på plastkåpan till kylaren eller att vattenpumpen går saktare eftersom balansdämparen har mindre omkrets.

Re: Högre temp efter lite trimmning!!!

Postat: tis jul 13, 2010 23:24
av Jake
mja en vassare cam ger mer "slaskvärme" på låga varv vilket värmer motorn. när du står still/kör långsamt så är det bara fläktarna som kyler motorn fartvinden verkar inte. Har för mig att vattenpumpen drivs av remmen så även den snurrar långsammare med din underdrivepulley och bidrar därför till att kylvätsketempen i motorn ökar!

Hur mycket fluxar tempen? 95 grader???
Så länge det inte ryker så behöver du inte bry dig, motorn kan gå förvånansvärt länge utan kylvatten utan att ta skada.

Re: Högre temp efter lite trimmning!!!

Postat: fre jul 16, 2010 18:54
av Fidde
Det är väl i de banorna jag också har funderat i och som sagt känner jag väl ingen oro, utan bara nyfiken varför den går lite varmare.
Tempen ligger runt 90 grader på landsväg och går som högst upp till 104 grader vid tomgång eller stadskörning, har även pratat med Anders om det och han var väl inte heller orolig.
Men tack för visat intresse.