Byta katalysator

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Halvan
Nykomling
Nykomling

Byta katalysator

Inlägg av Halvan »

Hejsan.

Är det nån som har erfarenhet av att byta katalysator på en corvette av årsmodell 89? Några tips att dela med sig av? (har förstått att bultarna kan ha rostat fast, men utöver det, några bra tips innan jag ger mig på det själv?)

Mvh
Christian
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Byta kat

Inlägg av Ingo »

Det kan vara knivigt att dela Ypipan och katen åt,så eventuellt kan man tjäna lite svordomar och blod på att skära upp den gamla katen,men var försiktig med ypipan,speciellt om den innehåller precatar.Att hålla till på en lyft eller grop är krafigt att föredra,för det blir trångt och bökigt om man ligger på garagegolvet,men smörj,och känn på bultarna ,helst någon gång i veckan någon månad före du river,då KANSKE det går att dela utan avdragna bultar.
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Skp »

Enklare är att ta av hela avgassystemet. Spänn fast Y-pipan eller katten i ett skruvstäd, dränk in det med rostlösningsmedel alternativt värm med acetylen/syrgas så går det att knacka och vrida loss den. Eventuellt kan du ta en vinkelslip och skära 2 skåror i det yttre röret då fabriken ofta spänner klammern så hårt att det blir en inbuktning på rören.

Stefan
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

katbyte

Inlägg av Ingo »

Faktum är väl att bultarna mellan ypipa och grenrör brukar rosta fast grymt också,och isåfall måste man ner med grenrören också.I och för sig brukar grenrören alltid läka lite grann,så man kan ta tillfället i akt och täta lite småläckor.Smörj bultar,smörj bultar och sedan smörjer du bultarna.
Användarens profilbild
Halvan
Nykomling
Nykomling

Uppföljning/slutresultat (för intresserade ;-) )

Inlägg av Halvan »

Hej igen.
Nu sitter det en ny fin katt på plats. Det var inga problem alls med rost någonstans, däremot gick det inte att "tänja" av den gamla katten, utan en vinkelslip behövdes för att få bort den gamla. Men sen var det bara att sätta dit den nya utan några problem.

(Den gamla var helt tom, så pånär 2 små skramlande ihopsmälta bollar :? )

Köpte katalysatorn hos http://www.vette.se och köp där kan jag rekommendera! (snabb leverans och bra service!(samt bra pris))
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Uppföljning/slutresultat (för intresserade ;-) )

Inlägg av Stefan »

Halvan skrev:Den gamla var helt tom
Kollade du i ljuddämparna om resten av katten låg där, så bitarna inte ligger kvar å bromsar flödet :?
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Användarens profilbild
Halvan
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Halvan »

Japp. Det gick att skaka ur ljuddämparna.... Bilen går nu som en klocka igen. :mrgreen:
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Katbyte

Inlägg av Ingo »

Grattis att du slapp rosteländet,den har alltså inte gått så mycket på saltade vägar vilket ju är positivt.
Kollade du precattarna om dom fanns kvar?, om en är rensad men inte den andra så blir det lite tryckproblem.
Men visst blev bottenvridet bättre?, och bra mycket tystare.
Användarens profilbild
Halvan
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Halvan »

Näe, några saltade vägar har den inte gått på så länge jag haft den iallafall.
Prekattarna kollade jag dock inte i (behövde inte ta ner hela systemet från grenröret, räckte med från där huvudkatalysatorn satt).
Bottendraget är bättre, men framförALLT så skramlar det ingenting längre :lol:
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

kat

Inlägg av Ingo »

problemet för mig var att ena precaten rämnat och lagt sig framför huvudkaten,men din huvudkat kan ju ha fått en smäll så att den sprack från början.
Skriv svar