Sida 1 av 1

60 mil hemifrån...

Postat: lör jul 31, 2010 6:31
av ssickan
Finns det någon i Malung eller omnejd som kan meka motorer?
Har sedan midnatt stått still och hade uppskattat hjälp.

Motorn startar direkt vid nyckel omvridning men inte på alla cylindrar låter det som för ett otränat öra.
Någon som kan hjälpa på något sätt?

Ring gärna på 0739353422 eller 0734043466

Re: 60 mil hemifrån...

Postat: lör jul 31, 2010 8:29
av StingrayRacing
Jobbigt.

Tyvärr bor jag inte i närheten, men kanske kan hjälpa dej att hitta felet.

- Har du motortvättat bilen innan de började krångla eller möjligtvis stått i väldigt kraftigt slagregn,
så har du säkert fått in fukt i fördelaren. Ta av hatten och torka ur. Behövs väldigt lite fukt för att det ska krångla..

- Kolla alla tändkablar och stift. Sitter kablarna bra, kan man misstänka att nån gått sönder i kabelfästet
eller gått av i porslinet eller bränt sönder mot header?

- Om brytar spets (-ar).....De kan vibrera ihop när som helst om man har otur...
Kolla avståndet (ca 0,4 mm när den öppnar på klacken) och ställ in tändningen, med stroboskope.


Om du kommer så långt som till Västerås och får fel där. Kan jag komma och försöka hjälpa dej.

Lycka till!

//Lasse

Re: 60 mil hemifrån...

Postat: lör jul 31, 2010 10:48
av ssickan
Hej och tack för snabbt svar.

Igår körde vi genom ett par ganska kraftiga regn oväder.

Vi har under natten och nu förmiddagen letat fel och hållt på.

De punkter vi har gjort är:
Torkat av fördelarna på insidan. kollat alla tändkablar, vi har ingen hylsa till stiften så vi har bara kollat den del som är synlig. Förövrigt så är det ett brytarlöst system.

Vi har även hällt i en flaska k-sprit i tanken.

Bilen startar fint och direkt när man vrider om nyckeln. Men bara på en del av cylindrarna. När man sen gasar lite så stryper den Sif själv och vill gärna dö.

Mvh
Martin

Re: 60 mil hemifrån...

Postat: lör jul 31, 2010 11:02
av Peter Anjou
Hejsan !
Prova med att spruta på/i typ 5-56 eller liknande, i alla tändhattar på
kontaktstycken, i kontaktstycken ! Är det fukt där det inte ska vara, så
kan det hjälpa ! :roll: :shock: :D !!
Hälsningar / Peter A

Re: 60 mil hemifrån...

Postat: lör jul 31, 2010 12:53
av Mr SIXPACK
Hej!
Jag hade något liknade fel på min 65:a.. startade hur snällt som helst, gick skapligt på tomgång, men gick inte alls bra vid belastning (både när man stod still å gasade och när man körde så kändes det som han inte gick på alla cylindrar och hade ingen ork).
Orsaken till mitt bekymmer var att det var en massa "glegg" i förgasaren.
Bästa Corvettehälsningar

Svempa

Re: 60 mil hemifrån...

Postat: lör jul 31, 2010 20:01
av Vettemannen
Hur har det gått med bilen? Lyckades ni få fart på den?

/Benny

Re: 60 mil hemifrån...

Postat: lör jul 31, 2010 22:03
av micvette
Pröva med att ta bort luftfilter och kolla bränslefilter att allt har klara vägar, får den soppa och har gnista så går den.

Re: 60 mil hemifrån...

Postat: lör jul 31, 2010 22:54
av gbak
Om du fortfarande inte fått motorn att gå....

För att testa om förgasaren är igensatt:
Prova med startgas och lyssna om motorn tänder på alla cylindrarna.
Blir det ingen förbättring så är det tändningen som spökar.

Test av tändning/gnista:
Köp en stroboskoplampa (eller ta ett gammalt tändstift) och testa på varje kabel så kan du se om du har gnista eller inte på alla cylindrarna.

Re: 60 mil hemifrån...

Postat: sön aug 01, 2010 8:51
av ssickan
God morgon!

Vi hade sån tur att där körde förbi en jänkebils guru när vi stod på parkeringen. Han körde hem och hämtade sin verktygslåda och kom till vår undsättning.

När han hade lyssnat vad det var som spökade så fick vi i uppgift att göra rent alla stift. Undertiden kollade han på fördelarna och hittade i den en brytare. Det var inte vad säljaren hade sagt till mig. men men...
Bilen gick iaf igång efter detta men med ojämn gång på 2 cylindrar (vi hade inga verktyg att komma nr: 2 och 4)
Vi fick packat på räddare lite pengar som han högst motvilligt tog emot :)
Sen packade vi in all vår skit i bilen igen.
Men icke att vi skulle köra. När vi vår klara så hade stiften sotat igen

Tur i oturen så hade vi fått hans telefon nummer. Så.... vi tuffare sakta men säkert hem till honom och började om med stift och bryta. Denna gång fick vi även bytat de 2 sista stiften.
När allt vår ordnat och vi höll på med att vrida tandningsfordelaren så dog hela bilen.

Då kan jag erkänna att tanken lockade lite att låta bilen rulla ut för ett stup.

Men så blev inte fallet.

Kom ganska snabbt fram till att brytaren vid batteriet glappade.. bort med den, starta, ställa in fördelarna och kl 21 nånting igår kom vi iväg. Orkade bara köra drygt 10mil sen vår det Hotel som gällde. O det vår inte dumt alls.
Nu ska vi strax ut till bilen igen och se hur det går idag.

Tack för alla tips och råd. Hjälpsamma människor är alltid välkomna!

Mvh Martin

Re: 60 mil hemifrån...

Postat: sön aug 01, 2010 10:16
av micvette
Kul att problemet verkar vara löst :D

Lycka till på färden!

Re: 60 mil hemifrån...

Postat: mån aug 02, 2010 9:17
av ssickan
Ville bara skriva att vi nu är hemma i Skåne igen.
Bilen gick fin fint hela vägen hem efter vårt möte med bil gurun.


Kommer antagligen lägga upp en ny tråd lite senare på bilen. Detta blir nog en rullande renovering.

Ha det bra där ute i sommar Sverige!
Mvh Martin

Re: 60 mil hemifrån...

Postat: mån aug 02, 2010 10:29
av Vettemannen
ssickan skrev:Ville bara skriva att vi nu är hemma i Skåne igen.
Bilen gick fin fint hela vägen hem efter vårt möte med bil gurun.


Kommer antagligen lägga upp en ny tråd lite senare på bilen. Detta blir nog en rullande renovering.

Ha det bra där ute i sommar Sverige!
Mvh Martin
Skönt med hjälpsamma människor när man är i nöd!! :D
Jo, vi vill se lite bilder på "Pärlan"!!

/Benny

Re: 60 mil hemifrån...

Postat: mån aug 02, 2010 12:11
av Chrippe
Var det batteripol avskiljaren som spökade alltså ?

Re: 60 mil hemifrån...

Postat: tis aug 03, 2010 9:25
av ssickan
Enligt vår hjälpande mekaniker så var det antagligen brytaren vid batteriet som gjorde att tändspolen fick lite spänningsfall. Detta i kombination med de 2 stiften som typ aldrig varit bytade gjorde antagligen så att brytaren i fördelarna och tändstiften sotade igen.


Mvh
Martin

Re: 60 mil hemifrån...

Postat: tis aug 03, 2010 9:31
av Vettemannen
ssickan skrev:Enligt vår hjälpande mekaniker så var det antagligen brytaren vid batteriet som gjorde att tändspolen fick lite spänningsfall. Detta i kombination med de 2 stiften som typ aldrig varit bytade gjorde antagligen så att brytaren i fördelarna och tändstiften sotade igen.


Mvh
Martin
Ska batterifrånskiljaren kunna ställa till det så mycket ifs. med hjälp av de andra sakerna? Ska man möjligen ta bort batterifrånskiljaren? Någon som har åsikter om detta?

/Benny

Re: 60 mil hemifrån...

Postat: tis aug 03, 2010 12:11
av Chrippe
Min batterifrånskiljare har fungerat perfekt i 10år , den är bra att ha!

Re: 60 mil hemifrån...

Postat: tis aug 03, 2010 12:39
av ssickan
Den som satt i bilen var en väldigt plastig. Och bevisligen inte helt 100.
Däremot kommer jag att sätta dit en ny batteribrytare igen. Men denna gången kommer det bli en sån där som monteras direkt på batteri polen.

3,5 dagar kvar till semestern :)

Mvh
Martin