Sida 1 av 1
AC Fylla köldmedel
Postat: lör jul 03, 2004 16:41
av madcow
Häpp!
Vad är det för köldmedel i en C4 -90 ?
Freon, eller den moderna miljögodkända varianten ?
Om det är freon vägrar verkstäderna fylla, man måste konvertera AC:n till modernt köldmedel - Råkade just ut för det på min traktor JD -91,
så jag är rädd att det är konvertering som gäller -inte billigt

Postat: lör jul 03, 2004 20:13
av Stefan
Original så är det R12 = den gamla varianten skiftet var -92 i bilvärden om jag inte missminner mig
Lite snack om AC konvertering finns här
http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... eadid=1392
Postat: lör jul 03, 2004 23:52
av madcow
Coolt - det kommer att kosta ca 10 loppor med andra ord
Postat: sön jul 04, 2004 18:20
av Stefan
madcow skrev:Coolt - det kommer att kosta ca 10 loppor med andra ord
SP34E eller Ester olja och R134 räcker ju

Postat: mån jul 05, 2004 7:55
av M Nordin
madcow: Är 10 000 vad verkstaden säger (Stigtomta?) att det kostar på just din modell (tysk eller USA byggd?)? Varför slutade den fungera? Har en kompressor eller kondensor rasat så kostar det mer än en vanlig konvertering.
MVH
MN
Postat: mån jul 05, 2004 20:23
av madcow
Jag har fått tag på en snubbe i Segeltorp, Svenne heter han,
han skall kolla på den på Måndag.
Fick kontakten på långa omvägar, genom brorsan som känner en meck på Klintberg & Way, som kände några på Autonito (meckar corcette) i Haninge som kände denna Svenne - Jag resenserar gärna jobbet när AC:n väl funkar.
Skulle tro att traktor mecken i Västerås blåste mig när han konvertade AC:n i min JD... Det skall han i så fall få veta
Återkommer när jag har fått det fixat, men alla tips mottages undertiden - kan man spara lite stålar på AC:n kan man ju köpa mer trim

ISO49 er løsningen!
Postat: tis jul 06, 2004 17:45
av Bjørn Tore Grande
Hei, jeg har en '86 modell. Kompressoren koblet inn/ut med noen sekunders mellomrom. Det viste seg at det var for lavt nivå med kjølemiddel (R12). Pzzzzzt

ut med R12, trykktesting, lekkasjesøk, vakumisering og fylling av ISO49, tok ca. 40min og kostet 1500kr.
BT.
Postat: tis jul 06, 2004 23:36
av madcow
Supert!
Men det var i Norge - eller ?
I så fall får jag ta en tur med Vetten, brukar i alla fall vara i Oslo en gång i månaden...
Postat: tor jul 08, 2004 17:24
av Bjørn Tore Grande
madcow skrev:Supert!
Men det var i Norge - eller ?
I så fall får jag ta en tur med Vetten, brukar i alla fall vara i Oslo en gång i månaden...
Jepp! -Radiatorservice i Trondheim. Jeg vet ikke hvem som driver med slikt i Oslo, men noen må det da være. Brukes ikke ISO49 i Sverige?
BT.
Postat: fre jul 09, 2004 0:24
av Stefan
Bjørn Tore Grande skrev:Brukes ikke ISO49 i Sverige?
Inte va ja vet

Postat: tis okt 05, 2004 16:17
av Joachim
Det är inte så dyrt med konvertering.
Samma grejor som i Volvo 740/940.
Harrison (ett GM företag )
Jag gjorde detta på expertkyl i Göteborg.
Har för mig att det kostade ca 3000 kr.
kolla deras hemsida expetkyl.se
Postat: tis okt 05, 2004 16:17
av Joachim
Det är inte så dyrt med konvertering.
Samma grejor som i Volvo 740/940.
Harrison (ett GM företag )
Jag gjorde detta på expertkyl i Göteborg.
Har för mig att det kostade ca 3000 kr.
kolla deras hemsida expetkyl.se
Postat: tis okt 05, 2004 22:14
av madcow
Fixat av Svenne i Segeltorp
4 loppor - helt OK, har funkat en månad