Sida 1 av 1
Värmereglage och ACC
Postat: tor aug 05, 2010 15:32
av IceBear
Hur fungerar egentligen knapparna för HTR, Bi-Level, osv ??
Och temperaturinställningen, den går att reglera mellan 16 och 24 grader, men jag märker ingen större skillnad.
Kommer mest varmluft hela tiden...
Fläkten då, har den bara en hastighet, eller hur ställer man den ?
Re: Värmereglage och ACC
Postat: lör aug 07, 2010 15:24
av hink
Nu kan ju utseendet skilja lite mellan årsmodellerna så...vad har du?
Det är nån här på forumet som har länkat till nån handbok på pdf, den är för -93 (och framåt?)
Det fina i kråksången är att en normalbegåvad kan klura ut funktionerna även om man har en äldre bil.
smart eller hur
ha de gött
Re: Värmereglage och ACC
Postat: sön aug 08, 2010 9:56
av IceBear
en 88'a
och att klura sig till det brukar gå, men tycker att min inte är helt logiskt.
Tex att det kommer bara värme hur jag än gör...
Re: Värmereglage och ACC
Postat: sön aug 08, 2010 14:33
av Ingo
Om du har klimatanläggning så är det bara ställa in automat på fläkt och kylanläggning och välja temperatur.
24 grader brukar var lämpligt.
om det inte är speceillt varmt ställer man kylanläggninge i ekonomi då funkar spjäll o fläkt som den ska men kompressorn slå aldrig till.
om du bara får värme så har du något fel.
men ställ i ekonomi så ska den ju göra sitt bästa utan ac funktion..
men slår kompressorn till överhuvudtaget?,risken finns ju att gasen läckt ut..
funktion...
fläkten går som sagt i automat eller går att styra med knapp upp och ner i läge manual
tempen styr man med varm o kall knapparna .min temp ha rjag för mig var 16 grader ca(65F)
men det går att få den ännu kallare genom att trycka på kallknappen efter du ser 65F ,då sjunker den till 60F,har aldrig provat själv så vet inte exakt celsius temperatur det sker..
max värem är 85F,minns inte celsiusvärdet..,men samma ska där man kan få den att gå fem grader högre här också genom att trycka igen när man nått maxvärdet.
off : fläkt o kompressor av men lite blåser igenom till golvet av fartvinden
HTR: (heater) econonmy mesta till golvet .vväljer inställt värde men tar längre tid,fatttar inte vitsen egentligen..
econ : ställer in temp efter värde som valts men kan inte kyla då kompressorn inte startar.
Auto : fläkten går med den fart som det finns behov av just för tillfället,och justerar tempe upp och ned efter vad som ställts in..
Bilev:
luften kommer bara från siddoinsläpp och ac utsläppen
Def: allt på rutan full fart på fläkt och kompressorn går för att torka ur coupen effektivare..
Rdef uppvärmning av sidospeglar (på coupen även bakrutan),även nyare convertibles med glasruta..
Re: Värmereglage och ACC
Postat: sön aug 08, 2010 14:36
av Ingo
Ingo skrev:Om du har klimatanläggning så är det bara ställa in automat på fläkt och kylanläggning och välja temperatur.
24 grader brukar var lämpligt.
om det inte är speceillt varmt ställer man kylanläggninge i ekonomi då funkar spjäll o fläkt som den ska men kompressorn slå aldrig till.
om du bara får värme så har du något fel.
men ställ i ekonomi så ska den ju göra sitt bästa utan ac funktion..
men slår kompressorn till överhuvudtaget?,risken finns ju att gasen läckt ut..
funktion...
fläkten går som sagt i automat eller går att styra med knapp upp och ner i läge manual
tempen styr man med varm o kall knapparna .min temp ha rjag för mig var 16 grader ca(65F)
men det går att få den ännu kallare genom att trycka på kallknappen efter du ser 65F ,då sjunker den till 60F,har aldrig provat själv så vet inte exakt celsius temperatur det sker..
max värem är 85F,minns inte celsiusvärdet..,men samma ska där man kan få den att gå fem grader högre här också genom att trycka igen när man nått maxvärdet.
off : fläkt o kompressor av men lite blåser igenom till golvet av fartvinden
HTR: (heater) econonmy mesta till golvet .vväljer inställt värde men tar längre tid,fatttar inte vitsen egentligen..
econ : ställer in temp efter värde som valts men kan inte kyla då kompressorn inte startar.
Auto : fläkten går med den fart som det finns behov av just för tillfället,och justerar tempe upp och ned efter vad som ställts in..
Bilev:
luften kommer bara från siddoinsläpp och ac utsläppen
Def: allt på rutan full fart på fläkt och kompressorn går för att torka ur coupen effektivare..
Rdef uppvärmning av sidospeglar (på coupen även bakrutan),även nyare convertibles med glasruta..
För mig har klimatanläggningen hängt sig några gånger. vad det beror på vete sjutton,men den brukar börja fungera nästa gåg man ska ha bilen...
Re: Värmereglage och ACC
Postat: sön aug 08, 2010 16:25
av hink
Finns det nånting som behöver tömmas på kondensvatten på dessa bilar?
Skönt f.ö. att få funktionen förklarad på svenska, Ingo.
tack

Re: Värmereglage och ACC
Postat: sön aug 08, 2010 17:05
av andersfors
En trolig anledningen till att det bara kommer varmluft är att ac´n är tom och behöver "fyllas" på. Att sedan inte fläkthastigheten går att ändra beror till 95% säkerhet på fläktmotståndet. Har själv en importerad 92:a som jag hade samma problem med. Köpte ett nytt fläktmotstånd och då fungerade fläkten på dess olika hastigheter, men precis som du så har jag ingen kyla i ac´n och måste därför fylla på och trycktesta systemet.
Re: Värmereglage och ACC
Postat: mån aug 09, 2010 12:25
av Ingo
hink skrev:Finns det nånting som behöver tömmas på kondensvatten på dessa bilar?
Skönt f.ö. att få funktionen förklarad på svenska, Ingo.
tack

tror kondensvattnet rinner ut,jag brukar ju ha en liten pöl under bilen.
Men vetten är ju så fiffig att när det är riktigt varmt så använder man ju inte AC,n utan åker öppet istället..
Re: Värmereglage och ACC
Postat: mån aug 09, 2010 12:26
av Ingo
andersfors skrev:En trolig anledningen till att det bara kommer varmluft är att ac´n är tom och behöver "fyllas" på. Att sedan inte fläkthastigheten går att ändra beror till 95% säkerhet på fläktmotståndet. Har själv en importerad 92:a som jag hade samma problem med. Köpte ett nytt fläktmotstånd och då fungerade fläkten på dess olika hastigheter, men precis som du så har jag ingen kyla i ac´n och måste därför fylla på och trycktesta systemet.
Jo att systemet är tomt på gas kan nog stämma..
var sitter fläktmotståndet ?
Re: Värmereglage och ACC
Postat: mån aug 09, 2010 21:00
av andersfors
Jo att systemet är tomt på gas kan nog stämma..
var sitter fläktmotståndet ?[/quote]
Fläktmotståndet sitter i allafall på min bil, på höger sida in mot torpedväggen. I toppen sitter det två kontakter, en som är lite större och en som är lite mindre. De sitter alldeles bredvid varandra och du ser bara själva "toppen" på fläktmotståndet (svart gummi). Den är "nedstoppad" i en "modul". Min är fastskruvad i tre skruvar och det bör säkerligen vara samma för dig. Om du har Ecklers katalog för c4, så kan du se hur ett sådant fläktmotstånd ser ut och vet då hur kontakterna ser ut. I katalogen heter den Fan Blower Module. Priserna kan vara riktigt saftiga på dessa och till min 92:a fick jag betala över 3000. Kan kanske vara smart att kanske skicka efter från Ecklers. Dom tar i katalogen 157 dollar för min, men det visste jag inte då. Om du bestämmer dig för att köpa en begagnad så måste du titta hur många stift som sitter i kontakterna. Detta skiljer sig från årsmodellerna. Hoppas du förstår vad jag skrivit.