Sänka mer bak.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 160
Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
Ort: Karlskoga

Sänka mer bak.

Inlägg av brainstorm »

Min C5:a sänktes av förra ägaren, fick med ett papper där det står:

Fram: skruvade ner den 7 varv
Bak: Från början var det 10 gängor synliga. Skruvade ner den så att 2 gängor blev synliga

Säger inte mig så mycket, men den kanske säger er mer. Går det att sänka bak mer?

Bytte nämligen fälgar och nu ser bakänden mycket högre ut än fram.

Eller vad tycker ni? Ser det inte konstigt ut?

Bild
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Sänka mer bak.

Inlägg av Conan999 »

Tror du kan sänka någon cm till därbak såvida inte fälgar/däck går utanför skärmkanten.
MVH Conan999
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 160
Blev medlem: tor maj 28, 2009 10:42
Ort: Karlskoga

Re: Sänka mer bak.

Inlägg av brainstorm »

Däcken sticker ut någon cm bak.
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Sänka mer bak.

Inlägg av Conan999 »

Då handlar det nog om spalten mellan däck och skärmkant. Helt enkelt hur mkt man vågar. Jag har själv 19*10 där bak med 25 mm spacers plus sänkt 2-3cm men vågar inte sänka mer ifall det guppar i nån gång
MVH Conan999
mse
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 141
Blev medlem: tis sep 15, 2009 20:04
Ort: Ekerö

Re: Sänka mer bak.

Inlägg av mse »

Enligt Anders på vette.se blir bilen vinglig i högre farter om den är för låg bak i förhållande till fram.

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =5&t=11464
Ex C5 Z06 2002
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Sänka mer bak.

Inlägg av 62an »

Klart att man kan sänka mer. Om originalbultarna inte räcker, så kan man köpa längre "sänkningsbultar" bak. Fram måste man skära bort gummi på bultskallen. Det beror på att nedre länkarmen trycker på fjädern underifrån via justerbulten (ju kortare bult, desto lägre bil). Där bak ligger fjädern under nedre länkarmen som istället drar i fjädern med justerbulten (ju längre bult, desto lägre bil).

Bilen är gjord för att ha en "rake", alltså luta framåt. Det är märkbart sämre stabilitet om lutningen är fel. Sänker man bilen ändras även styrgeometrin (faktiskt även bak), vilket gör att man måste göra en hjulinställning efter sänkning. Dessutom får man räkna med "bumpsteer" (ändring av hjulvinkel när man kör i gupp) och att fjädrarna går i botten om man har otur.

Annars är det bara att sänka på!
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Skriv svar