Sida 1 av 1
Kompressor
Postat: mån aug 30, 2010 19:29
av C5 flames
Vill ha all info och erfanhet!
Pallar motorn trycket ?
överlever orginal växellåda?
Går det lika bra med automat som manuell låda?
Soppa förbrukning vid normal körning ökar den markant mot en orginalare?
med mera med mera
Re: Kompressor
Postat: tis aug 31, 2010 0:21
av simo ch
Hej
Jag är inte den bästa med min lilla erfarenhet. Varken motor eller låda pallar(kan bro på körstilen) om du laddar max 0,6 kan originalmotor hålla ett tag med täta oljebyten.
För min del med agresiv körstil höll det två sommar.
Mvh
Simo
Re: Kompressor
Postat: tis aug 31, 2010 8:40
av Porginal
Klart det håller, inga problem. (beroende på hur mycket effekt du ska plocka ur)
manuell låda e väl bättre tror de håller.
Automat så blir det att lämna in och förstärka
Jag åker C4 med Vortech kompressor paket, ska leverera 430hk på bilen vet inte om det gör dte men e betydligt trevligare än de 300 hk orginal. Men som sagt växelådan slirar på 3 dje växeln när man gasar
Bränsleförbrukningen på ren brukskörning märker jag ingen eller väldigt liten skillnad på... under litern om man landsvägskör. dock åker man och gasar så föbrukar den mer än förr. Ang oljebyten, åker ca 500-1000 mil om året med min och brukar väl normalt byta olja varje år, hade inte tänkt göra det oftare nu!
Re: Kompressor
Postat: tis aug 31, 2010 15:05
av puramuk
aut = preppning
man = ny koppling
tuta å kör.

Re: Kompressor
Postat: tis aug 31, 2010 16:33
av MikkeI
....
Re: Kompressor
Postat: ons sep 01, 2010 16:51
av vette.se
C5 flames skrev:Vill ha all info och erfanhet!
Pallar motorn trycket ?
överlever orginal växellåda?
Går det lika bra med automat som manuell låda?
Soppa förbrukning vid normal körning ökar den markant mot en orginalare?
med mera med mera
Det fungerar bra med upp till 10psi laddtryck och en safe mapp.
Manuell låda - inga problem, originalkoppling håller ganska länge men den är lite underdimensionerad

. Automat är det bara att förstärka direkt.
Soppa förbrukning märker du ingen skillnad på om du kör lugnt men varför ha kompressor då

Headers är att rekommendera, det fungerar bra med original slutdämpare.
A&A kitet är bra mycket bättre än Procharger på alla punkter. Centrifugalkompressor (A&A & Procharger) är att rekommendera med tanke på besiktning - lätt att plocka av.
Re: Kompressor
Postat: ons sep 01, 2010 18:51
av ttbestas
vette.se skrev:C5 flames skrev:Vill ha all info och erfanhet!
Pallar motorn trycket ?
överlever orginal växellåda?
Går det lika bra med automat som manuell låda?
Soppa förbrukning vid normal körning ökar den markant mot en orginalare?
med mera med mera
Det fungerar bra med upp till 10psi laddtryck och en safe mapp.
Manuell låda - inga problem, originalkoppling håller ganska länge men den är lite underdimensionerad

. Automat är det bara att förstärka direkt.
Soppa förbrukning märker du ingen skillnad på om du kör lugnt men varför ha kompressor då

Headers är att rekommendera, det fungerar bra med original slutdämpare.
A&A kitet är bra mycket bättre än Procharger på alla punkter. Centrifugalkompressor (A&A & Procharger) är att rekommendera med tanke på besiktning - lätt att plocka av.
i have A&A vortech v-2 kit. Im happy with it, cause it had every single bolt and instructions needed to install it, even caveman can do it. If i had to do it all over again i may choosed turbos though. If you planing on buying the kit go with 8rib setup it will eliminate belt slip problem and will give option to grow if you want later. Also i dont know where you going to buy the kit, maybe you have autohrised A&A or ECS dealer in sweden, but if you going to ship it from states, keep in mind that the kit is heavy. If you wanna save money my sugestion would be buy only the charger unit vortech or procharger doent matter and brackets. All intercooler pipping, fuel system upgrades can be done cheaply by yourself or your local shop. Also you will need tune the car after the supercharger. So its nice to have someone who is familiar with the install, cause that could save time and money.
Re: Kompressor
Postat: ons sep 01, 2010 23:07
av fryx
hejsan , kör med magna charger / 10PSI headders mm mm, är inne på 3e automaten- men motorn håller än!! men kompressorn drar med sig: ny kylare för vatten, olja, trans, bättre avgas, bättre bränslepump,helst bättre väghållning typ hotchkiss, bättre bromsar(helst) kör bauer och framför allt bättre mappning hos Anders!! lycka till

apropå bränsleförbrukning: vem bryr sig!! 0.9 på långkörning minst 2.5 liter på power meet!!!
Re: Kompressor
Postat: tor sep 02, 2010 6:55
av C5 flames
Nu börjar erfarenheterna ramla på =)
Just för tillfället äger jag inte ens en Corvette då min efter 7 år blev såld! Men nya planer finns så tankarna snurrar lite hehe
Självklart så stampar man då går d soppa

Bara en intressant ifall normalförbrukningen studsa ifrån ca 1 liter till 2 liter=)
Ifall nu det skulle bli kompressor så byter man såklart lite plock runt omkring skulle vara en lagom pigg bil som fortfarande isåfall ska vara pålitlig!
Hur gör ni vid besiktning?
Re: Kompressor
Postat: tor sep 02, 2010 23:44
av simo ch
Synd att det inte funkade för mig.
Idag funkar det bättre med lite nytt i motorn. Vid bilprovningen så kunde jag dölja Magnusson med en kåpa som jag hade bygt som täkte över hela motorn. Idag har jag A&A kit så det blir av med kompressorn bara.