Sida 1 av 1
Holley blå
Postat: fre sep 03, 2010 23:06
av Mats Gelin
Hej hopp!
Skulle behöva lite råd.Har precis gjort en fösämrad förbättring på
bilen.Renoverat förgasare,nytt slangkitt med tryckgivare,tryckregulator
och filter.Bak under tank ett förfilter och holleys blåa pump.Den går
bra i 10min sen börjar trycket falla från 7 psi ner mot 0.Känner på
pumpen som har blivit het.Värmer alltså upp bensinen.Fel på pumpen?
Har precis bytt till en ny holley blå , samma jävla sak händer med den.
Den sitter rätt monterad.Varför? det är 8mm innerdiameter på rör o slang.

Re: Holley blå
Postat: lör sep 04, 2010 2:19
av Ricky
Hur ser tanken ut innuti?
Är den ren och fin?
Kan det vara filterstrumpan på sugröret som är full med skräp?
Re: Holley blå
Postat: lör sep 04, 2010 11:04
av Mats Gelin
Tanken ser ren ut ,och det fanns inge skit när
jag bytte pump.(tömde hela tanken).Var sitter
strumpan om jag har nån?Hur varm blir en elpump?
Bägge blev heta så man inte kunde hålla på eldelen
efter enstund.
Re: Holley blå
Postat: lör sep 04, 2010 18:18
av Ricky
Strumpan sitter på sugröret i tanken.
Här är en länk till Ecklers som visar hur det set ut.
http://www.ecklers.com/corvette-gas-tan ... -1974.html
Re: Holley blå
Postat: lör sep 04, 2010 20:52
av KrilleN
Går bilen dåligt också? Eller sjuker bara trycket på mätaren? Vad har du för mätare? Vart sitter den?
Re: Holley blå
Postat: ons sep 08, 2010 21:29
av Mats Gelin
Har nu avlägsnat sugstrumpan och blåst ren ledningen bytte ut filtret före
pumpen.Trodde att nu jävlar är problemet löst .Efter en halvtimme har trycket
sjunkit från 8psi till 3 och pumpen är ganska varm dock ej het som förut.Bilen funkar
men skall inte trycket hålla någe så när på samma.Hur varm blir en pump igentligen.
Kan de va att det är förlitet flöde och att man skulle använd retur ledningen också.
Någon holley fantast..?
Re: Holley blå
Postat: tor sep 09, 2010 8:13
av Ricky
Mats Gelin skrev:
Kan de va att det är förlitet flöde och att man skulle använd retur ledningen också.
Någon holley fantast..?
Jag antar att du har kopplat en returledning från bränsletrycksregulatorn?
Hur har du det med tankluftning?
Har du tätt tanklock och luftning via canister eller har du ventilerat tanklock?
Har du provat pumpen utan tryckregulatorn (pumpa från tanken och rätt i en dunk tex)?
Re: Holley blå
Postat: tor sep 09, 2010 16:43
av Mats Gelin
Nej ingen retur än.Funderar på å byta tryckregulator till en med
retur.Tanklocket är ventilerat.Nej inte kört pumpen utan,men
det kommer med självtryck dit.Tacksam för alla förslag Ricky.
Re: Holley blå
Postat: tor sep 09, 2010 16:56
av Ricky
Mats Gelin skrev:Nej ingen retur än.Funderar på å byta tryckregulator till en med
retur.
Nu är inte jag uppdaterad sedan sist jag hade en bil med Blå Hollypump var 1991..
Men är det inte så att Holleypumpen kräver en regulator med retur?
Pumpen ska ju brumma och gå muntert hela tiden då man slagit på den, den ska inte stanna som vissa elektriska membranpumpar gör.
Har jag rätt kan den nog bli varm om den tvingas stoppa pga övertrycket.
Re: Holley blå
Postat: tor sep 09, 2010 21:24
av KrilleN
Anledningen till att jag frågade vart mätaren sitter är att jag hade ett mycket skummt problem.....på min var det så att den nya fina Earls mätaren som var vätskefylld satt på förgasar ledningen. Och när det blir varmt i motorutrymmet så visade mätaren mindre....det gick ner ända till 0 efter ett bra tag. Sen när jag lät den stå och kallna bara några timmar så visade den fullt igen. Så det KAN va mätaren det är fel på.
Så prova en annan mätare med lång slang så du håller mätaren borta från värmen.
Re: Holley blå
Postat: tor sep 09, 2010 22:02
av StingrayRacing
Ricky skrev:Mats Gelin skrev:Nej ingen retur än.Funderar på å byta tryckregulator till en med
retur.
Nu är inte jag uppdaterad sedan sist jag hade en bil med Blå Hollypump var 1991..
Men är det inte så att Holleypumpen kräver en regulator med retur?
Pumpen ska ju brumma och gå muntert hela tiden då man slagit på den, den ska inte stanna som vissa elektriska membranpumpar gör.
Har jag rätt kan den nog bli varm om den tvingas stoppa pga övertrycket.
Kört i 8 år med blå Holley och utan retur. Visst brummar det "onödigt" mycke, men det funkar i alla fall.
Är bara motorn på så hör man det inte
//Lasse
Re: Holley blå
Postat: fre okt 01, 2010 5:02
av Ricky
Enligt Holleys PDF dokument rekomenderar de regulator till de BLÅ pumparna sedan de trycker 14psi.
De röda som endast trycker 7psi klarar sig utan.
Länk till dokument:
http://static.summitracing.com/global/i ... 7914-2.pdf