Sida 1 av 1

vilken c6

Postat: mån sep 13, 2010 9:57
av Pekki SR
Hej är ute efter en c6 men lite osäkert vilken årsmodell jag ska skaffa/börja leta! Spontant käns dett att man ska börja kolla 07 eller o8..men kan tänka mig även tidigare..(man vill gärna ha nyare med men inget är grattis här på livet!!)har ju tröttnat betala min tjänste volvo xc 60 5000 skr varjemånad..Roligare saker kan man göra här i livet!!!
-Fördelar kontra nackdelar om man gämförar respektive års modell från 05 till 10 !!tacksam om detta tas seriöst !!

//MVH Pekki sr

Re: vilken c6

Postat: mån sep 13, 2010 19:35
av Corinthian
Jag rekommenderar Z06. Den kom ju först 2006. Själv har jag en 2007 som jag är nöjd med.
Fördelen med 2008 och nyare är (bl. a) annan typ av torrsump/smörjning, förstärkt låda (ytterligare) samt utanpåliggande sömmar i coupén.

Re: vilken c6

Postat: mån sep 13, 2010 20:08
av Pekki SR
Corinthian skrev:Jag rekommenderar Z06. Den kom ju först 2006. Själv har jag en 2007 som jag är nöjd med.
Fördelen med 2008 och nyare är (bl. a) annan typ av torrsump/smörjning, förstärkt låda (ytterligare) samt utanpåliggande sömmar i coupén.

Tack för svaret men hur stor är skillnaden mellan LS2 o LS3 motorer i verkligheten.Vilken är det "bättre motor o varför!"Hur är det att trimma dessa,kontra kostnader..//Pekki SR

Re: vilken c6

Postat: tis sep 14, 2010 9:07
av Lars Jakobsson
Om du har tänkt trimma så är det absolut 6.0 eller 6.2 du ska välja, 7.0 är för mycket urborrad för att klara högre effekter.

6.0 eller 6.2 är nog ingen större skillnad igentligen, på LS3 får du lite mer hästar från början.
Men i slutändan blir det nog mer eller mindre samma.

Tycker du ska undvika 2005 årsmodellen i första hand för den fruktansvärda ratten och växellådan.

Hur ska du använda bilen och vilken låda vill du ha?

Re: vilken c6

Postat: tis sep 14, 2010 11:28
av Pekki SR
Lars Jakobsson skrev:Om du har tänkt trimma så är det absolut 6.0 eller 6.2 du ska välja, 7.0 är för mycket urborrad för att klara högre effekter.

6.0 eller 6.2 är nog ingen större skillnad igentligen, på LS3 får du lite mer hästar från början.
Men i slutändan blir det nog mer eller mindre samma.

Tycker du ska undvika 2005 årsmodellen i första hand för den fruktansvärda ratten och växellådan.

Hur ska du använda bilen och vilken låda vill du ha?

Har tänkt använda bilen i stort set vanligt körning men vill även åka i banan / stripp..
man ska ha manuell om man vill "gasa" men automat är trevligt på de dagliga.hur är det med
Co6 -06 hittade en i dag Blocket en gul 555.000skr ? (har spånat din bil Mycket trevligt lol !!)

Re: vilken c6

Postat: tis sep 14, 2010 11:37
av Corinthian
Pekki SR skrev:Har tänkt använda bilen i stort set vanligt körning men vill även åka i banan / stripp..
Om du ska köra bana så rekommenderar jag defenitivt Z06, så du har bra väghållning från början.
Jag böt upp mig efter första race'et då jag upptäckte att en C6 Z51 (automat med paddlar) inte höll måttet och blev överhettad samt slutade växla.
Dock så kan du ju hitta en billig C6'a och byta broms- & väghållningskomponenterna, då de har större inverkan på varvtiderna än hög effekt.

Bästa varianten är nog att köpa en C5'a och lägga mellanskillnaden på ombyggnad. Då tror jag du får absolut mest pang för pengarna.

Re: vilken c6

Postat: tis sep 14, 2010 12:31
av 745

Re: vilken c6

Postat: tis sep 14, 2010 12:36
av Pekki SR
Corinthian skrev:
Pekki SR skrev:Har tänkt använda bilen i stort set vanligt körning men vill även åka i banan / stripp..
Om du ska köra bana så rekommenderar jag defenitivt Z06, så du har bra väghållning från början.
Jag böt upp mig efter första race'et då jag upptäckte att en C6 Z51 (automat med paddlar) inte höll måttet och blev överhettad samt slutade växla.
Dock så kan du ju hitta en billig C6'a och byta broms- & väghållningskomponenterna, då de har större inverkan på varvtiderna än hög effekt.

Bästa varianten är nog att köpa en C5'a och lägga mellanskillnaden på ombyggnad. Då tror jag du får absolut mest pang för pengarna.
Kommer att inte enbart köra banan,mest glidar körning..är inte inttreserad c5 tycker att c6 tilltalar mig mycket mer.
å

Re: vilken c6

Postat: tis sep 14, 2010 20:46
av Lars Jakobsson
För strippen finns bara en låda, automaten :)

Dock behöver du förstärka den om du planerar effekt över 750hp.

Det kommer en helt ny programering till dom lådorna nu så vi får se hur snabba dom blir.
Kanske till och med går att köra bana med den :p

Re: vilken c6

Postat: tis sep 14, 2010 22:26
av Frederick Scholander
Jag har en vanlig C6 - 05. Manuell låda samt kompressor. Allt fungerar utmärkt, och har gjort så under en längre tid. Ratten är en smaksak. Lådan är helskön. Har inte märkt några tendenser till barnsjukdomar. Bilen har rullat 4000 mil klanderfritt!!

Re: vilken c6

Postat: tis sep 21, 2010 15:36
av malerasjon
Lars Jakobsson skrev:För strippen finns bara en låda, automaten :)

Dock behöver du förstärka den om du planerar effekt över 750hp.

Det kommer en helt ny programering till dom lådorna nu så vi får se hur snabba dom blir.
Kanske till och med går att köra bana med den :p
Oj detta lät intressant!? Gäller de även äldre A6 lådor? Är det från GM detta kommer? När släpps detta?

MVH
Jon

Re: vilken c6

Postat: ons sep 22, 2010 15:50
av Lars Jakobsson
Det är LG Motorsports som gör en omprogramering av lådan i samband med att man köper nån av deras steg1,2,3..

Återkommer med mer info så snart jag kan.

Re: vilken c6

Postat: ons sep 22, 2010 16:44
av malerasjon
Lars Jakobsson skrev:Det är LG Motorsports som gör en omprogramering av lådan i samband med att man köper nån av deras steg1,2,3..

Återkommer med mer info så snart jag kan.
Då väntar jag med spänning:)
Går även i köptankar på LG headers så det är mkt nu!: