Sida 1 av 1

Bromsar

Postat: tor sep 16, 2010 7:46
av promec
Funderar på att uppgradera frambromsarna,någon som vet om C5 bromsar passar rakt av?
mvh Patrik

Re: Bromsar

Postat: tor sep 16, 2010 11:53
av Jake
Skaffa en omgång bra belägg och sedan bygger du kylning. C5ans bromsar är bara marginellt bättre än c4ans och visst ser de lite fetare ut...

Re: Bromsar

Postat: tor sep 16, 2010 15:59
av C4-88
Hej! jag har hört eller läst att man ska byta till stål omspunnna slangar för att få bättre bromsar, men själv tycker jag inte bromsarna är dålig på något sett.Prova även att plocka sönder oken och gör rent.

Re: Bromsar

Postat: tor sep 16, 2010 16:14
av Ricky
C4-88 skrev:Hej! jag har hört eller läst att man ska byta till stål omspunnna slangar för att få bättre bromsar, men själv tycker jag inte bromsarna är dålig på något sett.Prova även att plocka sönder oken och gör rent.
Nu finns det dom som kan mer om detta än mig vad det gäller bilar men..

På motorcykel är det en otrolig skillnad med stålomspunna slangar, på vissa hojar klarar man att dra handbromsreglaget helt in till styret enbart på de fjädrande/expanderande slangarna.
Då man bytt till metallomspunnet får man genast en solid fingertoppskänsla.

Antar att detsamma kan gälla på bilar och personligen kommer jag att lägga de relativt små pengarna som metallomspunna slangar kostar på min bil till nästa års åkande.

Kan också berätta att mina bromsar som kändes otroligt solida på busig landsvägskörning gav en väldigt svampig pedalkänsla då pedaltrycket ökade efter några varv på Mantorp, något som jag själv tror kan bero på fjädrande bromsslangar.

I övrigt höll bromsarna utan krusiduller i de moderata farterna jag kunde klämma upp min bil i.

Re: Bromsar

Postat: tor sep 16, 2010 17:39
av 745
promec skrev:Funderar på att uppgradera frambromsarna,någon som vet om C5 bromsar passar rakt av?
mvh Patrik
Nej du behöver en adapter för fästet.
(Har själv C5 bromsar på min C4)
Här har du några förslag på olika uppgraderingar:
1 Kolla att du har rätt belägg.
2 big brakes (Opt J55)(om du inte redan har det) passar utan adapter.
3 C5 bromsar fram.
4 C6 Z06 bromsar https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=12153 men då stannar nog hjulen och bilen fortsätter utan hjul :lol:
Om du uppgraderar fram men inte bak kom ihåg att byta bias spring så att du ökar kraften på bakbromsen.
Om du byter bromsar kom ihåg att du kolla strlk på dina fälgar (17 tum -88 passar med C5 bromsarna)

Om du ska köra bana:
bygg vattenkylning ,billigt ,effektivt (men skitar ner bilen).
byt till stålomspunna slangar.
skaffa tuffare belägg (äter skivor, skriker och har högre arbetstemperatur = ej lämpade för gatan.)

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... it=adapter
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... it=adapter
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=11810

Om du inte byter servo får du fortfarande arbeta en del med benet, men det biter i allafall.

Kör så det ryker :twisted:

Re: Bromsar

Postat: fre sep 17, 2010 7:50
av promec
Stålspunna slangar är reden beställda,och riktig bromsvätska.Anledningen till uppgraderingen är att jag har lite bromsvibrationer,och ändå ska byta skivor fram.

Re: Bromsar

Postat: fre sep 17, 2010 8:00
av Jake
aha såg att du har en 85a, har för mig att c5ans bromsar inte går på pga att framspindlarna är annorlunda. det går ju säkert att knåpa ihop en annan adapter.

Re: Bromsar

Postat: lör sep 18, 2010 1:23
av Stefan
Jake skrev:aha såg att du har en 85a, har för mig att c5ans bromsar inte går på pga att framspindlarna är annorlunda. det går ju säkert att knåpa ihop en annan adapter.
De är 84an som har mindre avstånd mellan fästörona på navet/spindeln till okfästet :wink: Men de är bara borra upp å bearbeta lite så passar spacern som är för 1985-87.

För info. ang. C5bromsar för er 84 ägare finns här i en lite rörig tråd :lol: http://korv1.se/viewtopic.php?f=9&t=6

1985-87 och 1988-96 är det inga problem med, finns färdiga lösningar :)

Re: Bromsar

Postat: sön sep 19, 2010 10:54
av promec
Stefan skrev:
Jake skrev:aha såg att du har en 85a, har för mig att c5ans bromsar inte går på pga att framspindlarna är annorlunda. det går ju säkert att knåpa ihop en annan adapter.
De är 84an som har mindre avstånd mellan fästörona på navet/spindeln till okfästet :wink: Men de är bara borra upp å bearbeta lite så passar spacern som är för 1985-87.

För info. ang. C5bromsar för er 84 ägare finns här i en lite rörig tråd :lol: http://korv1.se/viewtopic.php?f=9&t=6

1985-87 och 1988-96 är det inga problem med, finns färdiga lösningar :)
Vad för lösningar, man blir ju nyfiken.Bra broms är alltid bra,jag har enkolvs ok,så tvåkolvs eller fler måste bli bättre,eller?
Har ingen abs och bråka med heller,så det underlättar kanske när man ska plocka ihop något.
mvh Patrik

Re: Bromsar

Postat: sön sep 19, 2010 19:15
av 745
R-tune har ett eftermarknadskitt till C4an från Baer ett annat alternativ är VBP som har några olika kitt med C5 bromsar.
Antalet kolvar påverkar inte bromseffekten så mycket, men fler kolvar brukar innebära en större yta som kan avleda värme (vilket är bra vid t.ex. bankörning) där bromsarna annars lätt överhettar. Ett varv på Mantorp innebär t.ex. ett tiotal maxinbromsningar på drygt 1,5 min.
På gatan är det få som kommer i närheten utav det (som tur är) vilket innebär att banbromsarna blir onödigt tunga (komplicerade & dyra) samt höjer den ofjädrade massan vilket i sin tur försämrar väghållningen. Och om du inte byter servo är bromsarna fortfarande lika tungtrampade.

Re: Bromsar

Postat: sön sep 19, 2010 19:17
av Jake
promec skrev: Vad för lösningar, man blir ju nyfiken.Bra broms är alltid bra,jag har enkolvs ok,så tvåkolvs eller fler måste bli bättre,eller?
Har ingen abs och bråka med heller,så det underlättar kanske när man ska plocka ihop något.
mvh Patrik
antalet kolvar är ointressant, det som är intressant är total kolarea, vad kolven är gjord av och inte minst hur styvt oket är. Sen så kommer du ju ingen stans utan bra klossar ;)

Re: Bromsar

Postat: sön sep 19, 2010 19:41
av 745
JAKE provade min bil på KM och kan säkert berätta om skillnaden mellan mina C5 bromsar och sina egna.

Re: Bromsar

Postat: mån sep 20, 2010 9:00
av Jake
745 skrev:JAKE provade min bil på KM och kan säkert berätta om skillnaden mellan mina C5 bromsar och sina egna.
Ingen jätteskilland, dock så hade du bättre däck, i känsla. Dock så fadear C4ans ganska snabbt utan kylning C5ans klarade sig bättre.

Re: Bromsar

Postat: tis sep 21, 2010 4:36
av Stefan
promec skrev:Vad för lösningar, man blir ju nyfiken.Bra broms är alltid bra
För din bil om vi pratar uppgradering till C5ans bromsar:

http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... Z50000050F#

Re: Bromsar

Postat: lör okt 02, 2010 20:00
av GULAN 64
Hej ! Tar upp en gammaltråd som jag är intresserad av. Den adapter som nämndes att man behövde för att konvertera C4 till C5 bromsar och skivor,

Vet ngn var man får tag på denna och vad heter den med fackspråk / engelska?

Och vad är en bias spring och var får man tag på denna ?

Trevlig helg

Nick

Re: Bromsar

Postat: sön okt 03, 2010 10:03
av Jake
ecklers sålde bias fjädern tidigare.

Brake backet, Tämligen enkel att göra själv när man har ritningen ;)

Re: Bromsar

Postat: sön okt 03, 2010 23:22
av GULAN 64
Imponerande, Tack så mkt. Du skrev att den var till 84-87 . Jag har en -92 funkar det på den oxå tror du eller?

Vidare de övriga hålen som inte är med på ritningen är det lättnings hål ?

Re: Bromsar

Postat: mån okt 04, 2010 14:06
av Stefan
GULAN 64 skrev:Jag har en -92 funkar det på den oxå tror du eller
Nej de ser helt annorlunda ut. www.vette.se har jag handlat mina av
GULAN 64 skrev:
Vidare de övriga hålen som inte är med på ritningen är det lättnings hål ?
De har ingen betydelse när det gäller fastsättningen iaf.

Re: Bromsar

Postat: mån okt 04, 2010 14:16
av 745
GULAN 64 skrev:Hej ! Tar upp en gammaltråd som jag är intresserad av. Den adapter som nämndes att man behövde för att konvertera C4 till C5 bromsar och skivor,

Vet ngn var man får tag på denna och vad heter den med fackspråk / engelska?
Fråga google om: brake conversion kit corvette c4 c5 (Adapter = bracket)


Och vad är en bias spring och var får man tag på denna ?
Bias spring är en spiralfjäder som styr bromskraft fördelningen mellan fram & bak, i det här fallet bör du lägga på mer kraft på bakbromsarna för att kompensera för de kraftigare C5 frambromsarna.
Bias spring köper du på samma ställe som conversion kit



Trevlig helg

Nick
:D

Re: Bromsar

Postat: mån okt 04, 2010 16:24
av Hasse C4
Hej
Jag kör med Wilwood bromsar och stålspunna ledningar.
Beläggen är lite hårda, men efter att ja jobbat med dem så de är uppvärmda tar de mycket bra.