Sida 1 av 1

Anti spinn / rullomkrets

Postat: fre sep 17, 2010 18:57
av C5 flames
Chefen har ett problem med sin vette

Han monterade på 19" fälgar bak och fram
däck dimisioner fram: 245/40
bak: 295/30

Anti spinn går ej att koppla på utan för köra med den av vilket förvisso kan vara roligare men man vill ju att allt är i funktion

Behöver han byta någon profil på fram el bakdäck?
Eller finns det någon annan lösning på problemet då det inte funka pågrund av rullomkretsen på hjulen!

tacksam för snabba svar!

Re: Anti spinn / rullomkrets

Postat: lör sep 18, 2010 14:19
av jacke
tidigare tråd.breda däck bak. lite längre ner på listan.
lycka till.

Re: Anti spinn / rullomkrets

Postat: lör sep 18, 2010 16:27
av C5 flames
Tackar :)
Men hur många % större behöver rullomkretsen på bakdäcket vara för att grejerna ska fungera?
Finns det något annat sätt att lösa problemet på?
Exempelvis kanske man kan ändra sänkningen på bilen genom att höja den lite bak så bilen lutar mer eller det påverkar inte det hela?

Re: Anti spinn / rullomkrets

Postat: lör sep 18, 2010 16:56
av chevette
C5 flames skrev:Men hur många % större behöver rullomkretsen på bakdäcket vara för att grejerna ska fungera?
Citat Vette.se: Så länge som rullomkretsen på däcket bak är minst 2.5-3% större än fram är det inga problem.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =5&t=12456
C5 flames skrev:Finns det något annat sätt att lösa problemet på? Exempelvis kanske man kan ändra sänkningen på bilen genom att höja den lite bak så bilen lutar mer eller det påverkar inte det hela?
Nix, har inte med saken att göra.

Re: Anti spinn / rullomkrets

Postat: sön sep 19, 2010 0:51
av MickeW
Jag kör 265/35x18 fram och 315/30x18 bak utan problem med antispinn.


mvh
MickeW

Re: Anti spinn / rullomkrets

Postat: sön sep 19, 2010 15:16
av C5 flames
Jag körde själv med 18 fram och bak och 315/30 bak och 275/35 fram och det fungerade klockrent
Men på chefens bil funkar det ej! Finns det något annat att göra åt det förutom att byta bakdäcken för att höja rullomkretsen?

Re: Anti spinn / rullomkrets

Postat: sön sep 19, 2010 18:30
av jacke
prova med fälgarna som satt på innan och se om det fungerar.
det kanske har blivit något annat fel ?

Re: Anti spinn / rullomkrets

Postat: sön sep 19, 2010 19:34
av chevette
C5 flames skrev:Han monterade på 19" fälgar bak och fram
däck dimisioner fram: 245/40
bak: 295/30
Skillnaden i rullomkrets blir då -2,7% (minus!)! Rullomkretsen är alltså större fram än bak och förmodligen därför det inte fungerar(?).

Med 30-profil både fram och bak på samma bredder som ovan så blir skillnaden i rullomkrets 4,8%.
Med 40-profil både fram och bak på samma bredder som ovan så blir skillnaden i rullomkrets 5,8%.

Profilen anger % av däckets bredd och därför slår det olika när däcksbredden skiljer.

Läs mer här: http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp

Re: Anti spinn / rullomkrets

Postat: tor sep 23, 2010 23:36
av Arken
Hej

Din chef kommer att ha problemen kvar om han inte byter till hjul med ungefär samma rullomkrets fram och bak. Bilens dator registerar att något hjulpar "slirar" dvs. går fortare eller snabbare.. Baserat på den informationen stänger datorn av vissa funktioner. Det brukar även bli problem med farthållaren som antingen inte går att lägga i överhuvudtaget, eller släpper efter kort stund / slutar att fungera, efter 30 sekunder----> 1 minut.

Mvh

Arken

Re: Anti spinn / rullomkrets

Postat: fre sep 24, 2010 8:24
av vette.se
Arken skrev:Hej

Din chef kommer att ha problemen kvar om han inte byter till hjul med ungefär samma rullomkrets fram och bak. Bilens dator registerar att något hjulpar "slirar" dvs. går fortare eller snabbare.. Baserat på den informationen stänger datorn av vissa funktioner. Det brukar även bli problem med farthållaren som antingen inte går att lägga i överhuvudtaget, eller släpper efter kort stund / slutar att fungera, efter 30 sekunder----> 1 minut.

Mvh

Arken
Eller kul egenheter som att bromsa höger fram när man kör rakt fram :)

Det är väl egentligen ingen som vet exakt var gränsen går och GM säger inget. Men om du håller rullomkretsen på bakdäcket till 2.5% eller mer (större än fram) så är du på säkra sidan.

Re: Anti spinn / rullomkrets

Postat: fre sep 24, 2010 10:30
av 745
vette.se skrev:Det är väl egentligen ingen som vet exakt var gränsen går och GM säger inget. Men om du håller rullomkretsen på bakdäcket till 2.5% eller mer (större än fram) så är du på säkra sidan.
Är det lämpligt att ligga för nära gränsen :?:
Med tanke på att rullomkretsen alltid varierar beroende på lufttrycket i däcken, dessutom borde systemet bli känsligare och gripa in för minsta lilla slirning (typ enstaka löv, gruskorn, glasspinnar m.m.) :?

Re: Anti spinn / rullomkrets

Postat: fre sep 24, 2010 17:47
av C5 flames
Tack för tips och dyligt
Det hela slutade med att orginal fälgarna åkte på och testade då fungerade allt !
Sen in med 19" till däckhandlarn och på med 255/30 fram nu fungerar allt igen!
slutet gott allting gott