Sida 1 av 1
tomgång
Postat: sön sep 26, 2010 18:04
av Lasse B
Har ibland bluddrande tomgång
Har gjort rent trottlehuset o iac samt ställt in tps.
Men den bluddrar ibland ändå vad e nästa steg?
Re: tomgång
Postat: sön sep 26, 2010 18:10
av Vettemannen
Lasse B skrev:Har ibland bluddrande tomgång
Har gjort rent trottlehuset o iac samt ställt in tps.
Men den bluddrar ibland ändå vad e nästa steg?
Bluddrande tomgång? Några mer symptom? Vilken årsmodell har du?
/Benny
Re: tomgång
Postat: sön sep 26, 2010 18:13
av Lasse B
85a
inga andra symtom går svinbra
Re: tomgång
Postat: sön sep 26, 2010 18:21
av Vettemannen
Lasse B skrev:85a
inga andra symtom går svinbra
Det är ingen vandrande tomgång eller att den är svårstartad varm eller så? Min 86:a hade en väldigt vandrande tomgång tidigare....ja lite är kvar men jag har bytt det mesta i tändningsväg samt att det är nya spridare och det har gjort att CO-halten har sänkts från 1,7 till 0,27. Ett normalt gränsvärde är 0,5.
/Benny
Re: tomgång
Postat: sön sep 26, 2010 18:27
av Lasse B
nä bara att den bluddrar ibland
inga problem o starta
Re: tomgång
Postat: sön sep 26, 2010 19:02
av Vettemannen
Lasse B skrev:nä bara att den bluddrar ibland
inga problem o starta
Har du bytt stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändspole, pickup, tändmodul eller spridare? Kanske dålig kamdrevning? Hur är bränsletrycket?
/Benny
Re: tomgång
Postat: mån sep 27, 2010 17:31
av C4-88
Hej! jag blev nyfiken att höra med Benny, du nämnde i ett svar att bilen skulle vara svår startad varm, det är min. Har du någon erfarenhet av detta?Ursäkta att jag gick in i eran tråd.

Re: tomgång
Postat: mån sep 27, 2010 17:38
av Vettemannen
C4-88 skrev:Hej! jag blev nyfiken att höra med Benny, du nämnde i ett svar att bilen skulle vara svår startad varm, det är min. Har du någon erfarenhet av detta?Ursäkta att jag gick in i eran tråd.

Som jag skrev tidigare i denna tråd så var min 86:a väldigt svårstartad varm...om jag varit på en bilträff och två till tre timmar senare skulle åka hem så var den skitsvår att starta. Efter allt jag bytt så går den jättelätt att starta kall som varm. Jag tror det stora problemet var spridarna, dom var nog sopslut. Efter spridarbytet sjönk CO-halten från 1,7 ner till 0,27 vilket jag tror hade en väldig betydelse med startproceduren. Jag har dessutom bytt alla tänddelar samt soppapumpen för den måste ju orka hålla minst 43 psi när motorn går på tomgång. I tänddelar som jag bytt så ingår följande: stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändspole, pickup, tändmodul.
/Benny
Re: tomgång
Postat: mån sep 27, 2010 18:11
av C4-88
Tack för svaret! det blir att byta en del grejor i vinter, köpte bilen i somras, så man vet ju inte hur länge sen det blev bytt.
Re: tomgång
Postat: mån sep 27, 2010 18:15
av Vettemannen
C4-88 skrev:Tack för svaret! det blir att byta en del grejor i vinter, köpte bilen i somras, så man vet ju inte hur länge sen det blev bytt.
Om du skall byta spridare så köp direkt ifrån Fuel Injector Connection:
http://fuelinjectorconnection.com/shop/ Mina spridare gick på 2300 kr och Hansen Racing skulle ha 5300 kr.....lite pengar att tjäna!!
/Benny
Re: tomgång
Postat: mån sep 27, 2010 18:56
av C4-88
tack för tipset Benny! Alltid bra att få tips från ni som varit med ett tag.
Re: tomgång
Postat: mån sep 27, 2010 19:00
av Vettemannen
C4-88 skrev:tack för tipset Benny! Alltid bra att få tips från ni som varit med ett tag.
Haha! Varit med ett tag....njae! Köpte min Vette förra sommaren så jag är en riktig gröngöling på Vettar fast jag har hunnit med att lära mig lite grann eftersom jag har suttit på diverse forum pga. att jag haft mina fel på Vetten. Men visst det är alltid bra att byta erfarenheter när man har problem eller har haft problem. Vi måste ju försöka att hjälpa varann så långt det går!
/Benny