Sida 1 av 1

Äntligen....

Postat: sön okt 17, 2010 18:27
av Vettig
Har nu till slut hittat den bil jag sökt.
Z06 -02 Electronblå.

Ett par frågor till er som har kört typen ett tag:

1.Tycker att det är lättare att få i 4:an istället för 2:an,felsökning eller en sak att lära/vänja sig vid?

2.Vid slät asfalt går den perfekt,som en gocart. Men vid sämre väg är den ganska spårkänslig, original däck/fälgar sitter på.

3.Servostyrningen hugger vid stillastående och lite oljud från pumpen,vid högre farter känns allt OK,?

Bilen har bara gått 1500 mil,det är fortfarande "nybilslukt" inuti!

Re: Äntligen....

Postat: sön okt 17, 2010 19:01
av puramuk
har du kollat att den verkligen bara gått 1500mil!!!

har du tagit ett carfax? för i min värld är det obegripligt att en 8 snart 9 år gammal bil endast rullat 1500mil!

Re: Äntligen....

Postat: sön okt 17, 2010 19:50
av Mange_C5
Vettig skrev:Har nu till slut hittat den bil jag sökt.
Z06 -02 Electronblå.

Ett par frågor till er som har kört typen ett tag:

1.Tycker att det är lättare att få i 4:an istället för 2:an,felsökning eller en sak att lära/vänja sig vid?

2.Vid slät asfalt går den perfekt,som en gocart. Men vid sämre väg är den ganska spårkänslig, original däck/fälgar sitter på.

3.Servostyrningen hugger vid stillastående och lite oljud från pumpen,vid högre farter känns allt OK,?

Bilen har bara gått 1500 mil,det är fortfarande "nybilslukt" inuti!
1. Kan bero på ekonomikörning, om du läser manualen så står det "The engine coolant temperature is higher than 169°F (76°C), you are going 15 to 19 mph (24 to 31 km/h) and you are 21 percent throttle or less".

2. Stämmer, känd upplevelse. Kolla hjulinställningar och däcktryck, sen är det som det är med detta.

3. För lite servoolja? kass pump? Kolla upp!

1500 mil låter väldigt lite, men undantag kan kanske hittas.
Nybilslukt är säkert ett bilhandlar trick. Import? köpt i Sverige?

Re: Äntligen....

Postat: sön okt 17, 2010 21:07
av Janne
Ta nu inte glädjen ifrån en som precis köpt Corvette.
Det är inte alls omöjligt att den inte gått mer ån 1500 mil.
Jag har själv en Z06 2004 som rullat 1100 dokumenterade mil.
Den har lika mycket mönster kvar på alla 4 hjulen, och även den
nybilskänsla, och eventuellt nybilsdoft (eller vad det nu är) inuti.

1. Kan va idiotgrejen ONE TO FOUR som Mange skriver om.

2. Gilla läget, och stå på. Min beter sig likadant. Bilar som jag haft tidigare
med breda däck och mycket muskler har också betett sig så. Går nog att få
bättre med hårdare bussningar. Gör hjulinställning, och var med när den görs
min ZR-1 blev mycket bättre efter lite laborerande, så var noga.

3. Ska inte va så, kolla servooljan, till att börja med.

Mvh: Janne 289

Re: Äntligen....

Postat: sön okt 17, 2010 21:16
av Vettig
Självklart tyckte jag också att 1500 mil verkade lite,men det är kollat både 2 och 3 gånger.
Den ser verkligen ny ut i motorrum och underrede..
Importerades från England i maj i år.

Re: Äntligen....

Postat: sön okt 17, 2010 21:26
av dannec5
köptes av vette småland?

Re: Äntligen....

Postat: sön okt 17, 2010 21:56
av Vettig
dannec5 skrev:köptes av vette småland?

Yes.

Re: Äntligen....

Postat: mån okt 18, 2010 10:55
av 745
Vettig skrev:Har nu till slut hittat den bil jag sökt.
Z06 -02 Electronblå.
Vid slät asfalt går den perfekt,som en gocart. Men vid sämre väg är den ganska spårkänslig, original däck/fälgar sitter på.
Bilen har bara gått 1500 mil,det är fortfarande "nybilslukt" inuti!
GRATTIS till en fin bil :D
Z06 är gjord för att gå som en gokart på slät asfalt, den vanliga C5an är mer anpassad för svenska kostigar. För att få Z06an att gå bra på ojämnt underlag behövs mindre aggresiva chassiinställningar, hjulvinklar, smalare däck med högre profil m.m. d.v.s. som en vanlig C5a.

Re: Äntligen....

Postat: mån okt 18, 2010 11:42
av Vettig
745 skrev:
Vettig skrev:Har nu till slut hittat den bil jag sökt.
Z06 -02 Electronblå.
Vid slät asfalt går den perfekt,som en gocart. Men vid sämre väg är den ganska spårkänslig, original däck/fälgar sitter på.
Bilen har bara gått 1500 mil,det är fortfarande "nybilslukt" inuti!
GRATTIS till en fin bil :D
Z06 är gjord för att gå som en gokart på slät asfalt, den vanliga C5an är mer anpassad för svenska kostigar. För att få Z06an att gå bra på ojämnt underlag behövs mindre aggresiva chassiinställningar, hjulvinklar, smalare däck med högre profil m.m. d.v.s. som en vanlig C5a.
Tack för det!!
Får nog acceptera och vänja mig vid väghållningen,några ballongdäck lär inte monteras :wink: ,
och tack för tipsen,(och man ska kanske läsa manualen ...vem brukar göra det när man redan kan allt :wink: )

Re: Äntligen....

Postat: mån okt 18, 2010 12:26
av 745
Vettig skrev:Tack för det!!
Får nog acceptera och vänja mig vid väghållningen,några ballongdäck lär inte monteras :wink:
Klokt 8) , (det brukar fungera bäst med original) se bara till att köra mycket bana, det är där Z06an hör hemma & ska avnjutas.

Re: Äntligen....

Postat: mån okt 18, 2010 18:31
av Mange_C5
745 skrev:För att få Z06an att gå bra på ojämnt underlag behövs mindre aggresiva chassiinställningar, hjulvinklar
Kan man verkligen köra med mindre än 1,5 grader negativ camber?? :twisted: :mrgreen:

Re: Äntligen....

Postat: lör okt 23, 2010 10:14
av Vettig
[quote="Vettig"]3.Servostyrningen hugger vid stillastående och lite oljud från pumpen,vid högre farter känns allt OK,?

quote]

Har nu kommit till skott och tagit tag i detta.
Efter att tagit bort drivremmen så såg jag direkt vad problemet är,remskivan på SP är spräckt runt axelfästet!
Och då kommer nästa fråga,är remskivan bara pressad på axeln utan låsbult/mutter?

Re: Äntligen....

Postat: lör okt 23, 2010 22:16
av vette.se
Vettig skrev:
Vettig skrev:3.Servostyrningen hugger vid stillastående och lite oljud från pumpen,vid högre farter känns allt OK,?

quote]

Har nu kommit till skott och tagit tag i detta.
Efter att tagit bort drivremmen så såg jag direkt vad problemet är,remskivan på SP är spräckt runt axelfästet!
Och då kommer nästa fråga,är remskivan bara pressad på axeln utan låsbult/mutter?
Den är pressad och du behöver en specialavdragare för att få bort den, när du ska dit det nya (jag rekommenderar att byta både pump och hjul när du ändå gjort dig besväret att plocka bort allt) så ska du absolut INTE försöka knacka tillbaks det nya. Använd en bult i centrum och 'pressa' på det, ha en bricka emellan med ARP monteringsfett eller liknande.

Re: Äntligen....

Postat: sön okt 24, 2010 11:42
av Vettig
quote]

Den är pressad och du behöver en specialavdragare för att få bort den, när du ska dit det nya (jag rekommenderar att byta både pump och hjul när du ändå gjort dig besväret att plocka bort allt) så ska du absolut INTE försöka knacka tillbaks det nya. Använd en bult i centrum och 'pressa' på det, ha en bricka emellan med ARP monteringsfett eller liknande.[/quote]

Tack för tipset!
Japp,har skaffat en ny pump,nu ska jag hitta en remskiva som inte är av plast/bakelit.(Eller vad nu originalet är gjort av...)
Nu med facit så var det inte så konstigt som styrningen uppträdde som den gjorde,remskivan orkade "låsa" och dra runt pumpen när bilen rullade,men vid stillastående så vart det tvärstopp.
Några lätta knack på skivan så lossnade skivan, men själva fästet satt kvar på axeln!
(tänk om remskivan lossnat vid 6000 varv :shock: )

Re: Äntligen....

Postat: mån okt 25, 2010 17:40
av velasoraptor
För det första grattis till en kanon bil.Hoppas allt verkligen stämmer med mätaren och att allt stämmer med det du fått veta.Carfax säger definitivt inte allt.Mycket kan ha hänt som inte står i car fax.Samt i en del stater kan en bil få savalg title bara för typ en påkörd kofångare där bara den måste bytas och inga andra skador finns.På tal om växel spaken.Köp en MGW spak.Den har mycket exakta lägen.Eller en eftermarknads spak över huvud taget.Det finns många olika att välja mellan.Det blir STOR skillnad helt klart.Själv kör jag med MGW.Det är den bästa spak jag provat i en Corvette en så länge.

Kenta C5 Z06 2004 479hp (406 rwhp 510 rwnm rototest svep)
Vara Ram,LG street headers,x-pipa race kattar,Borla stinger
fast 78,Callaway 87 TB,Ganska mild DRM banracing cam med
comp cams 26921-kit dubbel fjädrar.

Re: Äntligen....

Postat: ons okt 27, 2010 19:27
av Vettig
En sån här kanske?
Någon som har testat?

http://www.zip-corvette.com/ProductDeta ... kip-Shift)

Re: Äntligen....

Postat: ons okt 27, 2010 19:46
av velasoraptor
Skip-Shift kittet är till för att slippa växla ifrån 1an till 4an.Det går inte att växla ifrån 1an till 2an när det indikerar på displejen att man ska växla till 4an.Detta är till för att spara bensin.Har du manuell låda så skaffa ett Skip-Shift kitt.Enkelt att montera.Dom flesta jag känner samt mig själv har det.Indikeringen om att du ska växla från 1an till 4an kvarstår dock.Men man behöver inte bry sig om det.Det går att mappa bort indikerining på displejen vilket jag gjort.
Kenta C5 Z06 2004 479 HP 406 RWHP 510 RWNM
Rototest (svep)

Re: Äntligen....

Postat: ons okt 27, 2010 19:56
av Vettig
velasoraptor skrev:Skip-Shift kittet är till för att slippa växla ifrån 1an till 4an.Det går inte att växla ifrån 1an till 2an när det indikerar på displejen att man ska växla till 4an.Detta är till för att spara bensin.Har du manuell låda så skaffa ett Skip-Shift kitt.Enkelt att montera.Dom flesta jag känner samt mig själv har det.Indikeringen om att du ska växla från 1an till 4an kvarstår dock.Men man behöver inte bry sig om det.Det går att mappa bort indikerining på displejen vilket jag gjort.
Kenta C5 Z06 2004 479 HP 406 RWHP 510 RWNM
Rototest (svep)

Japp, beställt :!: