Sida 1 av 1

ZF 6vxl-manuell tipps o trix på bra passande motor!

Postat: tis okt 26, 2010 19:34
av Kadette
Hej.

Köpte för ett tag sedan en ZF vxl-låda som kom från en Corvette 1992. Håller nämligen på med ett projekt där min farmors gammla Opel kadett ska få en V8 som nytt hjärta ;) Bilen ska byggas för att gå på bana därför jag valde en ZF-vxllåda då jag har hört ryckten om att de ska vara rejäla grejjer. Motorn som inte finns, men som ska inköpas så småningom, kommer hamna runt 500hk. Ska först köpa en orginalmotor att bygga bilen på o sedan trimmas.

Han som sålde vxllådan sade att den ska passa GM-motorer från 1997 o äldre. Tipps på bra motorer efterfrågas!, då jag inte har större erfarenhet av V8:or, men har hört talas om 2-bult o 4-bult osv som jag inte riktigt har större koll på vad det betyder, något med lagring på vevaxeln har jag för mig.

Sedan såg jag att på denna lådan fungerade kopplingsmekanismen helt annorlunda emot vad en vanlig bil har uppbyggt, någon som har en sprängskiss på hur det fungerar skulle vara till mycket stor hjälp då jag inte skruvat med detta tidigare, sedan vart man kan få tag på kopplingssattser som passar, ska vara tåliga saker typ tvåskiviga kopplingar osv. GM-prylar.

Har en massa nummer som jag såg på vxllådan som jag inte vet vad det betyder men någon annan kanske har koll.

Nr på bakre delen av lådan: 1052 401 107
2795

Nr på platta som är fäst på sidan av lådan: S6-40
1052 000 044 023868
101 744 76
2,68-0,5

Nr på sprängkåpan: 10126448


Fick ett svänghjul med i köpet av lådan där nummren är: GM3 36861N



Är väldigt tacksam för alla tipps så detta projekt kan fortskrida!!

Tack på förhand!

Re: ZF 6vxl-manuell tipps o trix på bra passande motor!

Postat: ons okt 27, 2010 13:55
av Jake
kasta orginalkopplingen i återvinngen.

Ang motorn så passar lådan från 195x års och tillverkas även idag. har funnits motorer från knappt 100 häst till 600++ från fabrik och mer än så eftermarknad. Delarna går även att kombinera kors och tvärs. Man utgår från själva motorblocket, det som sitter i varierar.. Hur många bultar blocket har är irrelevant, viktigare att hitta ett friskt block.

Värt att tänka på när du skall byta motor så är det bäst att du tar en komplett motor från nån lämplig bil som du kan få papper på effekten. det kan bli ett elände om byråkratin börjar jävlas.

kadetter brukar man väl köra buick 3.5l motorn i, de andra ger för mycket vrid.

Re: ZF 6vxl-manuell tipps o trix på bra passande motor!

Postat: ons okt 27, 2010 19:43
av Kadette
Okej, har i o för sig ingen koppling till den lådan, men tar gärna emot en begagnad koppling om någon har för testning utav drivlinan och köregenskaperna av karossen.


Okej, men passar lådan även på bb som sb Chevrolet, skiljer det inte på sprängkåpan av de olika motorstorlekarna.

Känner du till någon bra hemsida där det finns motorer och växellådsdelar som kopplingar osv, så skulle det uppskattas mycket.


Bilen kommer alldrig rulla på allmänn väg! Så det har ingen betydelse för mig, den är nämligen av 1976 årsmodell så det är lite knepigt redan där.

Tack för svaret!

Re: ZF 6vxl-manuell tipps o trix på bra passande motor!

Postat: sön okt 31, 2010 17:16
av Hot Rod
Är den från 1992 så har du nog den lite kraftigare varianten, blev lite klenare de sista åren, satt i Corvette 1989-96.

2,68-0,5 är utväxlingen - 2,68 på ettan och 0,5 på sexan.

Här finns info http://www.zfdoc.com/index.htm

Re: ZF 6vxl-manuell tipps o trix på bra passande motor!

Postat: sön okt 31, 2010 18:19
av Kadette
Tackar för länken, var ju klockren :)!

Ja okej då kanske jag hade tur då i mitt köp av låda, då den kommer bli behandlad rätt hårt.

Du vet ingen hemsida som säljer passande kompletta motorer, färdigtrimmade som renoveringsobjekt, vet inte om jag ska renovera och trimma en gammal motor eller om jag ska köpa fördigtrimmad ny?

Tack på förhand.

Re: ZF 6vxl-manuell tipps o trix på bra passande motor!

Postat: sön okt 31, 2010 19:45
av Jake
WWW.summitracing.com sök på crate engine
www.nitroz.nu (eller var det .se?) brukar finnas lite beggade motorer till bra kurs. ofta dragracing pjäser så du kommer att behöva byta cam och kanske lite annat.

Räkna med att det kommer att kosta 150000 och uppåt om du skall bygga en rivig pjäs från scratch. Det finns även stor risk att du övertrimmar och bara får problem med fästet. Så ett tips är att göra hemläxan först och sedan köpa något som ligger lagom.

Med en så lätt bil skulle jag satsa på en kortslagig CSB 305-327 och sedan varva uta helvete :twisted: .

Re: ZF 6vxl-manuell tipps o trix på bra passande motor!

Postat: sön nov 14, 2010 1:59
av Kadette
Jo precis du har alldeles rätt, vill komma åt det högvarviga segmentet! tycker det inte passar med en stor och flåsig långslagig motor.

Men det går väl o få 350 blocken oxå kortslagiga?

de motorerna du nämde, är dom helt annorlunda mot uppbyggda? än vad 350 blocken! har grötat ner mig lite i just att jag ska ha en sådan men jag är ju öppen för förslag och har ej hört så många som har annvänt dom i trimmningssammanhang.

Re: ZF 6vxl-manuell tipps o trix på bra passande motor!

Postat: sön nov 14, 2010 19:54
av Jake
Kadette skrev:Jo precis du har alldeles rätt, vill komma åt det högvarviga segmentet! tycker det inte passar med en stor och flåsig långslagig motor.

Men det går väl o få 350 blocken oxå kortslagiga?

de motorerna du nämde, är dom helt annorlunda mot uppbyggda? än vad 350 blocken! har grötat ner mig lite i just att jag ska ha en sådan men jag är ju öppen för förslag och har ej hört så många som har annvänt dom i trimmningssammanhang.
I stort sett ALLA CSB motorer har just 350 blocket, genom att labba med olika vevar och överborrning kan du köra ungefär 300-400 cui. ju finare maskinpark du har tillgång till ju mer kan du gå överstyr. enklast är att köpa en zz4 shortblock och sedan matcha med en lämplig topp.. ska du varva mycket blir det DYRT. Ett bra koncept på motor för ditt projekt är att kolla på 305an som satt i camaro Z28 68-69, den har 350 blocket men har en ruggigt kortslagig vev (vet inte om de går att få tag i utan specialbeställning). Om du vill gå lite billigare så kan du stoppa i en 305 vev så får du en 327a.
Annars kan du säkert köpa en rundbane motor billigt på ebay, de brukar vara 368 cui, dvs maxborrad 350. byt sedan till en bra rullcam och du har en fin motor.

en annan bra sak att tänka på är att din låda har mycket stor spriding på växlarna så på bana kommer du bara inte att använda 5an och 6an. särskilt inte med en högvarvig motor.