köptips
köptips
Hej!
Kan man få lite tips om vad man ska tänka på när man köper sin första corvette. Jag har tyvärr inte mer än 120' att lägga och det är min första jänkare.
Är nog mest intresserad av en 80-talare. Är de samma motorer i dessa som i camaro?
Kan man få lite tips om vad man ska tänka på när man köper sin första corvette. Jag har tyvärr inte mer än 120' att lägga och det är min första jänkare.
Är nog mest intresserad av en 80-talare. Är de samma motorer i dessa som i camaro?
köpa Vette
jovist i grund och botten är det samma maskin ,men Camaron fanns med både 305 och 350 Vetten har bara 350,
-84 Vette var det Crossfire insprut
-85 kom TPI har jag för mig
-92 Kom Lt 1an
-96 kom Lt 4an
Köper du en Vette med Lt maskin får du vara beredd på att ge några kronor extra ,fråga mig inte varför men så e det .
Jag hadde Tpi i min Camaro -87och var nöjd med den.
Vad jag vet så finns det inga speciella fallgropar när du köper Vette, det är ju bra bilar
!!!
Kolla det vanliga bara , inte svårare än att köpa Volvo , fin bil =mer pengar.
Men sattsa inte på en skrothög, det är dyrt att renovera och det blir sällan 100%.
Jag tror du kan hitta en bra och fin Tpi för 120000kr med lite tur
Mvh
-84 Vette var det Crossfire insprut
-85 kom TPI har jag för mig
-92 Kom Lt 1an
-96 kom Lt 4an
Köper du en Vette med Lt maskin får du vara beredd på att ge några kronor extra ,fråga mig inte varför men så e det .
Jag hadde Tpi i min Camaro -87och var nöjd med den.
Vad jag vet så finns det inga speciella fallgropar när du köper Vette, det är ju bra bilar

Kolla det vanliga bara , inte svårare än att köpa Volvo , fin bil =mer pengar.
Men sattsa inte på en skrothög, det är dyrt att renovera och det blir sällan 100%.
Jag tror du kan hitta en bra och fin Tpi för 120000kr med lite tur
Mvh
Hej,
satsa på en oskruvad originalbil.
betala efter skick istället för årsmodell
Undvik -84, mkt enklare att hitta delar till TPI maskinerna som desutom ger mer effekt till lägre bränslförbrukning
"Fel":
Sprucken läderklädsel
Pissdålig kvalitet på inredningsdetaljer. Nyser du ramlar halva inredningen isär. Kolla efter sprickor (framförallt vi skruvhål)
Samma sak med alla tätningslisterrunt rutor etc. Usel kvalitet, läcker ofta och kostar as att byta
Automatlådan skall växla distinkt och ha fin olja som inte luktar bränt
Kolla att styrservot funkar klanderfritt samt hur servovätskan ser ut.
Instrumenteringen SKALL fungera, i synnerhet "flipperspelet" - tro inte på skitsnack om enkla fel som lampbyten osv. Är saker lättfixade skulle det redan vara gjort!
Syna underredet - en låg bil smäller i mer än man kan tro.
Lite av det jag kom på just nu. Själv skulle jag vänta till hösten och försöka hitta en -91 som jag tycker är rätt optimal = "nya" karossen och inredningen samt gamla TPI snurran. Vettesmåland har en röd -91 till salu inom din budgetram
MVH
MN
satsa på en oskruvad originalbil.
betala efter skick istället för årsmodell
Undvik -84, mkt enklare att hitta delar till TPI maskinerna som desutom ger mer effekt till lägre bränslförbrukning
"Fel":
Sprucken läderklädsel
Pissdålig kvalitet på inredningsdetaljer. Nyser du ramlar halva inredningen isär. Kolla efter sprickor (framförallt vi skruvhål)
Samma sak med alla tätningslisterrunt rutor etc. Usel kvalitet, läcker ofta och kostar as att byta
Automatlådan skall växla distinkt och ha fin olja som inte luktar bränt
Kolla att styrservot funkar klanderfritt samt hur servovätskan ser ut.
Instrumenteringen SKALL fungera, i synnerhet "flipperspelet" - tro inte på skitsnack om enkla fel som lampbyten osv. Är saker lättfixade skulle det redan vara gjort!
Syna underredet - en låg bil smäller i mer än man kan tro.
Lite av det jag kom på just nu. Själv skulle jag vänta till hösten och försöka hitta en -91 som jag tycker är rätt optimal = "nya" karossen och inredningen samt gamla TPI snurran. Vettesmåland har en röd -91 till salu inom din budgetram
MVH
MN
Hittar du en rostig C4 är du duktig , dom är byggda i plast och aluminium ,Ok vissa plåt detaljer finns det ju men rosten är det sista du behöver oroa dig för.desmond75 skrev:Är rätt grön på bilköp, så speca gärna det vanliga man ska kolla. Även vanliga fel, om de finns några
Finns de delar som borde bytas efter ett visst antal mil? Typ kammrem, topplockspackning o.s.v.
Det är ju sommarbilar så man borde kunna hitta rostfria ex, eller?
Att kolla det vanliga då menar jag att bilen inte ska spy ut någon blå/vit rök ur blåset, och att bilen hörs som den ska, inga konstiga ljud.
Vetten är utrustad med kamkedja som ligger i oljebad och därmed nästan helt underhålls fri , men vist skramlar den för mycket e det ju inte fel att byta.
Felet på Vetten brukar vara elsystemet kolla så att allt fungerar! ofta är det inga stora fel men väl så ireterande.
Service : Jag tror inte du kan hitta en C4 med full servicebok, men jag är rätt säker på att Corvetteägaren sköter om sin "ögonsten" bättre än vad någon verkstad gör!!!.
Mvh
Jag her nyss köpt en vette C4 -85, fint bruks skick får en säga, men prisen var bra(76000). titta inte så noga på årsmod, det viktiga är just skicket. som tidligare nämts. så en ting till det finns 2 olika väghålnings paket. -84 var stenhård. -85 och uppåt var mjukare. då fanns tillval Z51/Z52 packet som är det samma. då blev bilen hård. det finns en urmassen optiones. titta på flera då får du en liten bild. provkör många.
oljan till aut skal inte lukta brend. så vlle jag inte tagit en med 4+3 manuell, jag har ingen ärfaring, men lest mycet stygt om den.
sen var -85 sista årsmodell med smidda kolvar orginalt, och första med TPI. inte så viktigt kanske.
kan oxo rekomendera en leakdown (test) på motoen före köp om du känner dig osäker.
Mvh Geir
oljan till aut skal inte lukta brend. så vlle jag inte tagit en med 4+3 manuell, jag har ingen ärfaring, men lest mycet stygt om den.
sen var -85 sista årsmodell med smidda kolvar orginalt, och första med TPI. inte så viktigt kanske.
kan oxo rekomendera en leakdown (test) på motoen före köp om du känner dig osäker.
Mvh Geir