Sida 1 av 1

ändra utväxling vs bänkning

Postat: sön jan 02, 2011 22:04
av n_brio1
hur blir det om man ändrar utväxlingen i bakaxeln när man ska bänka det borde ju bli mer effekt/vrid på hjulen men det är ju inte mer i motorn.

någon förståndig person som kan förklara det för mig :D

Re: ändra utväxling vs bänkning

Postat: mån jan 03, 2011 8:37
av Jake
Man kompenserar för bakaxelutväxlingen när man räknar ut effekt/vrid i motorn.

Re: ändra utväxling vs bänkning

Postat: mån mar 07, 2011 20:35
av n_brio1
men säg att man har 3,07 utväxling i bakaxeln och byter till 3,55 det är ju en skillnad på 15,6% så om man bänkar en bil och räknar med 3,07 utväxling men i själva verket sitter det 3,55 utväxling så skulle man på ca 15% mer effekt och vrid?

har jag förstått det rätt då?

jag menar inte att man fått mer effekt utan bara att mätresultatet felar på 15,6%

Re: ändra utväxling vs bänkning

Postat: tis mar 08, 2011 9:13
av Jake
ja som jag skrev i mitt förra inlägg, du ökar momentet på bakhjulen. samma sak händer om du växlar ner en växel.

Re: ändra utväxling vs bänkning

Postat: tis mar 08, 2011 11:49
av malte
Den mätning som jag gjorde på rullar med min förra bil, så körde man i 50 km/h på fyran o sen kalibrerades mätningen mot motorvarvet. Således har hjulstorlek o bakaxelutväxling räknats in i uträkningen, utan att den angetts specifikt.
Precis som Jake säger, ville bara försöka förtydliga det hela.