Sida 1 av 1

underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: tis jan 04, 2011 9:34
av Liinn
Hej,

Min ny införskaffade corvette med importorsak "annat ändamål" fick igår nedslag på följande.

1. Bilbälte, inte godkänd typ. (EG godkänd märkning saknas på bältet)
2. Hastighetsmätare, visar ej konstruktiv hastighet. (ska skalas upp till maxhastighet i km/h)
3. Körriktningsvisare fram på sidan är inte EU godkända utan är märkta enligt US standard.
4. problem med tomgångs CO-halt och lamdba. (kan man höja tomgången? vad är det för regler?)

Om det är någon som känner någon... som vet kan hjälpa mig att få igenom min fina bil så hör av er :)

(fälgarna är på lackning nu (mattsvarta) Nice :)

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: tis jan 04, 2011 9:56
av Vettig
Hej!

Kolla med http://www.vette.se, dom kanske kan hjälpa dig.

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: tis jan 04, 2011 11:21
av Hasse c5
Hej Liinn

Trist att brottas med bilprovningen.
Min erfarenhet med ombyggda o importerade nyare bilar är
att helt enkelt anpassa bilen direkt med eu regelverket innan man drar till reg bes. Finns säkert folk i klubben som kan titta på bilen innan man besiktigar.
Förstår du har en ordentligt trimmad motor, och då kommer det bli
svårt klara Svenska avgasregler. Ett tips är att du monterar sprillans nya kattar minimum 200 cells kattar på varje cylinderbank, i kombination med e-85 och ngt hc sänkande medel (säljs av Kendall)
Du skriver inte vad dina värden låg på ?? vad var HC o CO ?
Problemet blir att dessa kattar kommer gå mkt varmt och brinner helt enkelt upp på ganska kort tid. Så då får du mekka med att montera av dessa efter varje besiktning och hoppas de funkar året därpå....Inte optimalt...alternativet är att bygga om motorn för regelverket men då är det inte den motorn du drömmer om...

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: tis jan 04, 2011 16:02
av Liinn
Jag har pratat med vette och de säger att det inte går att få igenom bilen med de kammar som sitter idag eftersom det är för mycket "overlap". CO kommer jag inte ihåg vad jag hade på tomgång, men säkert alldeles för högt :) den andra skulle max ligga på 100 och jag hade ca 350... :( Jag ger mig inte, när vi mappade bilen sa de att med ett varvtal på 1700 får vi bra värden, så jag är fortfarande sugen på att ställa upp tomgången. Hade dessutom K-sprit i tanken men det verkade inte hjälpa https://forum.clubcorvette.se/postin ... =5&t=12905#
Tyvärr är det ju inte så gott om plats för kattar men jag ska helt klart kolla om jag kan byta, just nu sitter det orginal på.
Är det någon som vet vart man kan hitta alla regler som finns gällande import av bilar? jag tycker att jag har lusläst transportstyrelsens hemsida...

Man lär sig så länge man lever och jag har många år kvar :)

Tack så länge :)

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: tis jan 04, 2011 18:54
av jonzzon
Hej linn Jag hade samma problem hc värde över 1000 men jag pratade med besgubben att hålla tomgången på 1100varv i 1minut och helt otroligt så sjönk det 800 500 300 120 85 så blev det godkänt. besiktningen är alldeles för snabba måste stå minst 1min. mvh tomas .

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: tis jan 04, 2011 20:48
av Hasse c5
Hej igen,

Jag fick samma svar som du med vass kam, och trist att stå där med en kanonfin bil
o motor som man tänker ha kul med men med trilskande avgasregler.
Att komma till besiktingen med 1700 varv som tomgångsvarv är inte realistiskt, och
jag skulle vilja se den besgubben gå med på det. Även att stå och be dem varva upp och invänta en viss tid är verkligen att chansa. Det räcker ju att han har en dålig dag...
Jag hade liknande problem som du och det var på fallande många sk experter som uttalade sej men med klent resultat. Tom erfarna verkstäder gick bet på avgaserna pga kammen.
Men fick tag i en bra kille som hade byggt liknande motorer, och fick tipset om nya kattar.
Detta tipset var ett halmstrå men det funkade och jag fick sköna mil denna sommaren.
Så visst kan man besiktiga med normal tomgång om man gör detta. Jag tycker du skall
kolla med en verkstad som bara hanterar kattar o avgassystem vad det skull kosta och att
montera dem. Men montera dem så nära headers som möjligt. Men räkna inte med att köra med dem för de kommer brinna upp pga höga avgastemperaturer. Byt efter bes till dina original som säkert redan nu är kass. Det kommer nämligen ut massa oförbränt vid tomgång. Jag bytte även till mindre spridare. Prata med Olle Wilson som kanske kan ge dej ett chip som går snålare. (Creative fuelinjection i Huddinge), Obs inte gratis !
Denna operation kommer nog kosta dej ca 10.000 kr. Men billigare än att montera ur kammen och en ny mildare med okänt resultat....

Lycka till

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: ons jan 05, 2011 18:16
av vette.se
En vass kam kommer alltid ge bekymmer som medför olika 'modifieringar' inför varje besiktning. Effektiva kattar är en väg att gå men hjälper sällan, många gånger kan man dock få det att fungera genom att köra med mer än en katt per sida men det blir lite jobb vid varje besiktning.
Eftersom du har kompressor sitter det större spridare och oftast vet inte den tuner som gjort mappningen hur de ska läggas upp i mappen, offset mm är oftast fel vilket ger heltokiga värden på tomgång där stora spridare av standardtyp är väldigt olinjära. Ett sätt är förstås att sätta i originalspridare till besiktningen men då måste också mappen ändras vid varje besiktning men du har ju HPtuner så det är ganska enkelt. Vill du inte meka med spridare så kan du antingen låta oss fixa mappen eller sätta i riktigt bra spridare som är linjära hela vägen ner som tex Injector Dynamics, du får då spridardata till Hptuners från dem som du själv kan lägga in men det är kostsamt - omkring $200/spridare.

Bästa är att byta till en avgaslegal kam och sen höja laddtrycket en aning så tappar du ingen prestanda, det enda du behöver göra vid besiktningen är då att lyfta av kompressorn dock kvarstår eventuellt bekymmer med spridare om det är fel som jag nämnt ovan.

Olika typer av 'chip' ska du alltid undvika till C5 och C6, det är bortkastade pengar. Gör de förändringar som behöver göras direkt i motorns styrdator istället med din Hptuners.

Angående tomgång så är max tomgångsvarv ca 1250rpm på C5 och C6, besiktningen släpper igenom med den tomgången utan att säga något och det kan hjälpa lite.

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: ons jan 05, 2011 18:35
av Jake
Jag tycker punkt 1 och 2 är mest mystiska... Kan du inte ta in bilen för privat bruk då har du väl dispens för jänkebälten och att hastighetsmätaren måste vara graderad till 300 bara för att besiktningsgubben tror det verkar ju tvivelaktigt eller har ni missat att ställa om mellan metric och imperial?

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: tor jan 06, 2011 1:18
av Bengt
Anders, vad sätter gränsen för tomgången. Jag kommer inte ihåg det o tittar jag i VCM Editorn kan man ställa den till 8000rpm ?

När det gäller spridare så tänkte man ju att LS9 spridarna skulle bli ett bra alternativ men läser man denna tråd så inser man ju snabbt hur komplext det är... Det roliga(eller trista) börjar i post #30, by Mr Banish himself(THE Guru).
http://www.hptuners.com/forum/showthread.php?t=21047

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: tor jan 06, 2011 10:32
av vette.se
Bengt skrev:Anders, vad sätter gränsen för tomgången. Jag kommer inte ihåg det o tittar jag i VCM Editorn kan man ställa den till 8000rpm ?

Du kan sätta tomgången till vad du vill över omkring 1250rpm men det blir inte högre tomgång i alla fall, det är någon inbyggd begränsning i tomgångsstyrningen.

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: tor jan 06, 2011 12:45
av Lars J
Om bilen är importerad som annat ändamål så går det inte att ändra i efterhand Jake. Precis som du påtalar så hade import för privat bruk löst en del av bekymmerna. Det gäller att se upp om man köper en bil som är importerad men ännu ej registrerad. Som privatperson får man ta in en bil per år (12 mån) för eget bruk.

/Lars/

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: tor jan 06, 2011 12:50
av Vettemannen
Lars J skrev:Om bilen är importerad som annat ändamål så går det inte att ändra i efterhand Jake. Precis som du påtalar så hade import för privat bruk löst en del av bekymmerna. Det gäller att se upp om man köper en bil som är importerad men ännu ej registrerad. Som privatperson får man ta in en bil per år (12 mån) för eget bruk.

/Lars/
Eller om den tas in som flyttgods för då verkar det vara väldigt generösa regler! :D


/Benny

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: tor jan 06, 2011 13:58
av malte
BennyLarsson skrev:
Lars J skrev:Om bilen är importerad som annat ändamål så går det inte att ändra i efterhand Jake. Precis som du påtalar så hade import för privat bruk löst en del av bekymmerna. Det gäller att se upp om man köper en bil som är importerad men ännu ej registrerad. Som privatperson får man ta in en bil per år (12 mån) för eget bruk.

/Lars/
Eller om den tas in som flyttgods för då verkar det vara väldigt generösa regler! :D


/Benny
Då måste man ha ägt bilen en viss tid o oxå varit bosatt overdär.

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: tor jan 06, 2011 20:41
av Lars J
Helt rätt flyttgods är det optimala, men det är knappast något att tänka på om man inte kan åka över och jobba något år. Då kan du i princip åka som bilen är direkt :twisted:

/Lars/

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: sön jan 09, 2011 15:04
av Liinn
Hej, tack för all svar :)

jag har inte lust att lägga ner en förmögenhet på dessa justeringar eftersom de enbart kollas på regbesiktningen. Så vad tror ni att installera en form av cykeldator i bilen?

Nu är det bestämt bilen kommer att lackas mattvit med svart rumpa :)

over and out

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: mån jan 24, 2011 16:40
av Liinn
Hej igen !

Nedslag i dag med tyvärr, kan inte annat säga än att det var nära :)

CO 0,6 (ska vara max vara 0,5)
HC 125 (ska vara max 100)
Tomgången är uppställd till 1250 vilket förbättrade mina värden avsevärt jämfört med förra gången, plus att jag fick besiktningsfarbron att verkligen varmköra kattarna denna gång.

Så vad ska jag hitta på nu då för att komma ner det sista? Hade ca 10-15 l Vpower med 2 l Ksprit i vid besiktningstillfällena.

Har inte lust att lägga ner en förmögenhet nu när det är så nära.

Kram på er!

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: mån jan 24, 2011 17:06
av Hasse c5
Hej
Trist när det är så nära. Svårt komma ner till bra värden med den kammen du har.
Men du kan pröva med maximera med antingen e85 alternativt
en dos av Kendalls HC dödare..

Sedan en extra kat kanske ?

Funkar inte det pröva med att tuna motorn hos någon som vet vad de gör. Det finns ju firmor i din del av Sverige som vet hur man gör.
Kirrar inte de problemet har du nog bara kambyte kvar.

Lycka till !

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: mån jan 24, 2011 17:33
av Bengt
Berätta gärna vad det sitter för kam i motorn...

- KOLLA motorn med en bredbandslambda så att du slipper gissa vad som händer hela tiden.

- Mappa för E85 och kör den i Open Loop under 1200varv, sätt tomgången till 1200. höj tändningen ev.
Kör med Lamda >1
Krångligt pga tankning osv.. kräver en bredbandslambda förstås.

- Mappa för Openloop under 1200rpm o sätt AFR fast till 15,5 eller nåt(Lambda <1). Borde sänka CO och HC
Lätt för en tuner men kräver en bredbandslambda förstås.

Fördelen med openloop är att man slipper att Lambda sensorerna spunkar ur på tomgång med headers osv...
Kör själv med det och tomgången är klockren i timmar :-)
Openloop bara på tomgång är en liten specialare som är lätt att fixa.

- Höj tändningen på tomgång nångra grader för att förbättra förbränningen(flamfront osv..tänker inte gå in på den..)
Ingen garanti..

- Testa med att ändra timingen för inprutningen, senare lägga insprut av soppa så att den inte
går ut till avgasporten pga overlap i kammen. Här finns lite att läsa :-)
Gissar att man kan testa att justera det något utan att räkna på det ...

http://www.hptuners.com/forum/showthread.php?t=32510
http://www.hptuners.com/forum/showthread.php?t=32107
http://www.hptuners.com/forum/showthread.php?t=18549

Sådana här grejor sysslar ju Vette.se med dagligen. Kanske inte det sista ? (ännu)
Men då är det väl dags :-)

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: mån jan 24, 2011 23:00
av vette.se
Sänk tändningen till 10-13 grader i tomgångständmappen och huvudtändmappen (i de varvtal och belastningsregioner där din bil ligger på tomgång)- den går rejält varmt då :). Brukar göra underverk, glöm inte att ställa tillbaks efter besiktningen.

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: tis jan 25, 2011 12:24
av jonzzon
Hej! var köper man kendalls hc dödare?

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: tis jan 25, 2011 20:47
av Hasse c5
Hej

Du kan söka på Kendalls återförsäljare så fixar de fram en flaska

Den heter Tri Pak "bensinbooster"

oktanhöjande, k-skydd, 60-80 pct lägre co-hc utsläpp, fullständigare
förbränning, rengör o smörjer spridare, lägre avgasvärden och avgastemp.

räcker till 650 liter doseras varje streck 50 l bensin

tillsätts före tankning.

jag har inte testat den ännu men har en flaska i garaget min gamla bil med hc o co bekymmer är såld, så ser flaskan som ngt som kanske kan behövas på min c5 ifall kattarna börjar vekna...

men värt ett försök
Kendall säljer ju bra grejer..

generlagent är på flaskan Tri pakl Rättvik nr 0248-12707

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: ons jan 26, 2011 9:16
av malte
TriPak bensinbooster säljs även av Hansen Racing.
Mekonomen butikerna är återförsäljare av Hansen Racing,
så har dom inte på hyllan, kan du beställa i vilken Mekonomen butik som helst.

Gå även in på www.tripak.se o läs mer om produkten

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: ons jan 26, 2011 16:56
av jonzzon
Tack! ska prova i vår inför besiktningen

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: mån jan 31, 2011 15:07
av Liinn
Hej!,

Idag blev jag äntligen godkänd :)

Flyttade tändningen 12 grader, vilket gav resultat!

Följ gärna mig på garaget. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203658

Kammen som sitter i är från compcams http://db.tt/aCwUrDB

Re: underkänd registreringsbesiktning, hjälp!

Postat: mån jan 31, 2011 20:39
av MatsV1
Hej Liinn,

Såg på din garagetsida att du bytt till led lampor i instrumenteringen, funkar orginaldimmern till detta?

Grattis till din godkända bes! och det ska bli kul att följa ditt projekt! Alla projekt är kul att få se med massor av bilder!

//Mats