Är det någon som har testat OBDII läsare på en C5'a?
Har kommit små OBD läsare med bluetooth som kan kopplas med appar till iPhone och Android telefoner som verkar bra och visar motordata i realtid.
Android app:
http://www.androidzoom.com/android_appl ... shots.html
Exempel på OBD läsare med bluetooth som ska fungera på Chevrolet och de flesta andra märken utom VAG bilar (finns billigare på eBay, sök på ELM327 som är kretsen de bygger på):
http://www.droidstuff.se/index.php?page ... egory_id=7
OBDII läsare
OBDII läsare
There is no substitute for cubic inches...
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Re: OBDII läsare
http://www.hptuners.com/forum/showthread.php?t=30716
Vad är det för motordata du vill se ?
MAF ,(Hz)
VE tabellen, % fel
Aktuell tändförställning, grader
Sånt som sänker tändningen, knock, burst knock osv osv
MAP (kpa)
AFR (Lamda)
Inte många ENKLA ODB parametrar är intressanta att titta på i realtid. Alltså måste man logga dem,
med nåt program/device som kan visa mer än varvtal.
På en Iphone eller ?
När t.ex. Vette.se mappar en bil är det inte intressant att titta på data i realtid utan att
gå igenom loggarna efter en körning. Jo, när man har en dyno och kör i steady state kan man
ju kolla en del saker, men man ändrar ju dem inte i realtid, så loggarna är det som räknas ändå..
(Med HPTUNERS KAN man dock enkelt byta OS till ett som medger förändrar av MAF, tändning, VE, - i realtid)
Inte ens en Lamda/AFR display har man nån jätte nytta av, utom att man ser att den visar AFR/Lambda
hyfsat rätt vid tomgång, eller jämn gas.. Eller att man kanske ser att motorn inte går lean vid fullgas.
Jag har bara lite över 500hk men inte fan har jag tid att kolla på displayen vid fullgas
Dessutom hänger den inte med utan flaxar hej vilt.
(Det som loggas är däremot korrekt)
Så vilka data som du har nytta av har du förhoppningen att se i realtid på en Iphone liknande pryl ?
Hptuners har nån "handheld" device på G. Men den lär ju inte bli helt gratis...
Du kan ju köpa en 10" mini PC för 2500kr o köra HPtuners på så har du ju näsan en "IPAD" lösning
Om Corvette klubben köper in HPTuners och en 12" PC så kan man ju hyra den per dag, sen kan Vette.se hålla kurser.
Att mappa fullt ut är en sak, tar LÅNG TID att lära sig, men att följa upp med lite scanning är ju inte
så svårt för gemene man !
Vad är det för motordata du vill se ?
MAF ,(Hz)
VE tabellen, % fel
Aktuell tändförställning, grader
Sånt som sänker tändningen, knock, burst knock osv osv
MAP (kpa)
AFR (Lamda)
Inte många ENKLA ODB parametrar är intressanta att titta på i realtid. Alltså måste man logga dem,
med nåt program/device som kan visa mer än varvtal.
På en Iphone eller ?
När t.ex. Vette.se mappar en bil är det inte intressant att titta på data i realtid utan att
gå igenom loggarna efter en körning. Jo, när man har en dyno och kör i steady state kan man
ju kolla en del saker, men man ändrar ju dem inte i realtid, så loggarna är det som räknas ändå..
(Med HPTUNERS KAN man dock enkelt byta OS till ett som medger förändrar av MAF, tändning, VE, - i realtid)
Inte ens en Lamda/AFR display har man nån jätte nytta av, utom att man ser att den visar AFR/Lambda
hyfsat rätt vid tomgång, eller jämn gas.. Eller att man kanske ser att motorn inte går lean vid fullgas.
Jag har bara lite över 500hk men inte fan har jag tid att kolla på displayen vid fullgas

Dessutom hänger den inte med utan flaxar hej vilt.
(Det som loggas är däremot korrekt)
Så vilka data som du har nytta av har du förhoppningen att se i realtid på en Iphone liknande pryl ?
Hptuners har nån "handheld" device på G. Men den lär ju inte bli helt gratis...
Du kan ju köpa en 10" mini PC för 2500kr o köra HPtuners på så har du ju näsan en "IPAD" lösning

Om Corvette klubben köper in HPTuners och en 12" PC så kan man ju hyra den per dag, sen kan Vette.se hålla kurser.
Att mappa fullt ut är en sak, tar LÅNG TID att lära sig, men att följa upp med lite scanning är ju inte
så svårt för gemene man !
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: OBDII läsare
Hej Bengt,
Håller med dig om att logga data är bäst vid felsökning och trimning. Det är mest teknikintresset som gör att jag vill testa att koppla ihop telefonen med OBDII och vill gärna veta om en läsare fungerar till C5'an innan jag köper en.
Håller med dig om att logga data är bäst vid felsökning och trimning. Det är mest teknikintresset som gör att jag vill testa att koppla ihop telefonen med OBDII och vill gärna veta om en läsare fungerar till C5'an innan jag köper en.
There is no substitute for cubic inches...