Sida 1 av 1
Angående felkod 10-pcm p0300 h
Postat: fre feb 25, 2011 12:06
av corvettetobbe
Engine misfire,ploppa upp för ett tag sen,ja varmkör(tomgång) ju bilen ibland på vintern å då e de kanske inte så konstigt att den misständer nån gång?någon som vet?de e en trimmad historia med andra kammar så den går lite oroligt men de har den alltid gjort.
Re: Angående felkod 10-pcm p0300 h
Postat: fre feb 25, 2011 13:22
av vette.se
Om den har en vassare kam så kommer du närmare gränsen för när den börjar varna för misfire, en del kammar triggar det hela tiden.
Den kollar misfires genom att ha koll på hastighetsvariationer på vevaxeln, dvs om tex en cylinder inte skulle tända så saktar veven in en aning, den vet då vilken cylinder som skulle ha tänt. Om den ser att det blir misfire på olika cylindrar hela tiden så sätter den en P0300 Random Misfire. Om du har tillgång till ett OBDII diagnostik instrument så kan du se vilka cylindrar du får misfire på och också misfire history.
Om det har fungerat förut och den nu börjar dumma sig så kan jag tänka mig dålig soppa (fukt/vatten i soppan när den stått länge ?)
Om du har möjlighet anslut en bränsletryckmätare till uttaget på fuelrailen och kontrollera att den står stabilt på mellan 58-60psi.
Är bränslefiltret bytt någon gång på bilen ? om inte kan det vara ide att byta.
Annars är det det gamla vanliga, ta bort kontakterna på alla spridare och spraya med elektronikrengöring, samma på kontakten till tändspolarna. Hjälper inte det så är det bara att kolla tändkablar och tändstift(tämligen vanligt med sprickor i porslinet).
Re: Angående felkod 10-pcm p0300 h
Postat: fre feb 25, 2011 13:52
av corvettetobbe
Tack för de snabba svaret, gött att de alltid finns någon med lite koll:)