Sida 1 av 2
Motorbyte till 427-L88
Postat: sön feb 27, 2011 21:41
av Hånta
Verkar ju populärt med trådar så jag börjar väl med en egen då
Igår provmonterade jag min L88.Och som jag antog innan så tog olje tråg i styrningen.Så jag lyfte ut motorn och skruvade sedan bort oljetråget.
Först en bild på motorn

På bilden är det ej rätt Ventilkåpor eller Insug.Det rätta insuget finns på hylla här hemma.
Så här såg trådet ut innan vi kapade om det.
Och så här blev det
Efter ännu en i montering av motorn för att kolla om styrningen klarade sig, så går det helt fritt nu utan problem.
Så nu ska tråget blästras och målas om.
Lars
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: sön feb 27, 2011 21:48
av Ricky
Hånta skrev:Verkar ju populärt med trådar så jag börjar väl med en egen då
Igår provmonterade jag min L88.Och som jag antog innan så tog olje tråg i styrningen.
Lars
JAAA!!
Den här tråden har jag väntat på!!
Har du orginal kulmuttersnäcke-styrning eller har du kuggstång på din bil?
//Ricky.
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: sön feb 27, 2011 21:54
av Hånta
Jag kör med kuggstång
Lars
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: sön feb 27, 2011 22:14
av Ricky
Hånta skrev:Jag kör med kuggstång
Lars
Oki.
Jag såg det blev tight på min bil med, men enligt tumstocken ska det funka med det nya Moroso-tråget..
Får se hur det går då min maskin ska provmonteras..
Med Gen5 orginaltråget hadde det inte passat.
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: ons mar 02, 2011 21:03
av Hånta
Så var oljetråget färdigt svetsat och målat.Få se om det blir lite tid över i helgen för att skruva tillbaka tråget också.

Lars
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: ons mar 02, 2011 21:09
av Ricky
Fan vad kul att du kommit igång med den här tråden Hånta!
427 L88 är antagligen den mest omtalade och beryktade maskin vid sidan av Chryslers 426Hemi.
Vore kul om man fick se bilen live på någon bana i sommar.. -Planlägger du någon resa till Mantorp i augusti kanske?
//Ricky.
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: ons mar 02, 2011 21:15
av Hånta
Nä Ricky,några sådana planer finns tyvär inte.
I sommar blir det inte till att ta ut Corvetten.Jag hinner inte få bilen klar till sommaren.Det blir fullt upp här hemma ändå

.
Fast man är onekligen RIKTIGT sugen på att få lufta motorn och känna på suget i motorn för första gången
Men den dagen kommer också,den som väntar på något gott.................
Lars
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: tis jun 14, 2011 22:28
av Hånta
Ja inte blir det mycket gjort på bilen
Men jag har i alla fall lyckats fått mina headers målade
Lars
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: tis jun 14, 2011 23:00
av Smuggler
Ett steg närmare provstart då
Det är märkligt vad små barn kan uppta ens tid men, det är ju det man är till för!
Du får trösta dig med att de är relativt billiga i drift vid den åldern. Vänta bara tills de blir tonåringar...
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: tor jun 16, 2011 6:10
av Hånta
Provstarten ligger nog långt bort för mig.
Men hopp finns det om att ev få höra den spinna lite innan snön kommer

Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: tor mar 15, 2012 0:03
av Hånta
Lite uppdatering efter ett långt uppehåll
Tänkte passa på och konvertera bilen med hydralisk koppling,så här håller jag på att meka ihop ett fäste för slave cylindern.

Monterat på vattenpump och lite andra saker.

Har monterat 2st 14" elfläktar på min nya Aluminium kylare som är 4radig,kommer nog att kyla bara fin fint

Sidepipsena provmonterade
MvH
Lars
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: tor mar 15, 2012 7:20
av Ricky
Mycket elegant.
Grattis på fødelsedagen førresten.
//Ricky.
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: fre mar 23, 2012 18:39
av vett74
jadu hånta det där blir riktigt jävla bra
måste man ju få en tur när du är i stan nångång

Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: fre mar 23, 2012 19:08
av Hånta
Absolut ska du få en prov tur då jag kommer till Umeå:-)
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: sön okt 28, 2012 20:15
av Hånta
Hallå
Idag åkte motorn i bilen
Men tyvärr så strulade det såklart,gummi kudden till växellådan är för hög
Har köpt en sådan här
http://www.summitracing.com/parts/ens-3 ... /chevrolet
Skulle behöva en lägre modell,någon som vet om det finns i Polyurethane?
Mvh
Lars
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: sön okt 28, 2012 20:35
av Hejdarn
Cool bygge!

Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: mån feb 17, 2014 19:58
av Hånta
Hej alla glada
Funderar på att byta insug på snurran.
Tror ni att detta insug passar till min 427 L88 motor eller gör man en dum grej om man köper ett sådant insug?
http://www.summitracing.com/int/parts/e ... /overview/
Mvh
Lars
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: lör jan 10, 2015 23:56
av Hånta
Håller på och svetsar och passa in den nya växellådsbalken.
Och nu funderar jag, hur mycket har ni från centrum av yoken och upp till karossen
Måste ha det måttet innan jag kan göra nya fästen för upphängningen av växellådan.
Tack på förhand.
Mvh
Lars
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: tor feb 05, 2015 22:20
av Hånta
Nu är balken på plats och låda och motor sitter där de ska. Har även fått dit headers
Ska ge mig i kast och tillverka en ny kylarram.Tänkte försöka flytta fram kylaren så mycket det bara går. Få se om den blir tillverkad i Alu eller stål,alu skulle sitta fint.
Ska även börja svets på avgassystemet.Nya avgasflänsar är tillverkade i rostfrittstål.
Kardan ringen ska också ritas upp och tillverkas.
Bilder kommer sedan.
Lars
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: ons feb 18, 2015 20:10
av Hånta
vad tror ni om att ha sådan här i avgassystemet
Tänkte sätta in 10-15st i var sida på sidepipena. Tänkte försöka slå sönder ljudet lite.
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: ons feb 18, 2015 20:32
av Jake
Njae, min erfarenhet säger att de inte kommer att göra så stor skillnad.
Mitt tips är att du tar hålplåt och "bockar" en helix (tänk DNA spiralen) som har samma diameter som röret i ljuddämparen. Effektivast är såklart att använda hela dämparen. Fördelen med detta är att du inte påverkar tvärsnittsarean och därmed påverkas flödet minimalt.
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: sön mar 01, 2015 22:36
av Hånta
Nu blir det till att tillverka en ny kylarram. Få se hur det går

Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: ons mar 04, 2015 23:10
av Hånta

Har svetsat ihop kylarramen nu idag. Har flyttat fram kylare ca 30mm och sänker den ca 20mm.
Mvh
Lars
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: tor mar 05, 2015 16:02
av Hånta
Nedre fästena svetsade på ramen
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: tor mar 05, 2015 16:04
av Hånta
Kardanring för mellanaxeln under tillverkning
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: tor mar 05, 2015 16:07
av Hånta
Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: tor mar 05, 2015 16:09
av Hånta
http://i6.photobucket.com/albums/y208/l ... 095345.jpg
Tillverkat safty loops till drivaxlarna. Monteringen kvar då

Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: tor mar 05, 2015 18:37
av Ricky
Jäklar vad du ligger i Hånta och fint blir det!
Kul att bygget tagit fart igen.

Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: tor mar 05, 2015 22:22
av Hånta
Nya fläktkåpan

Re: Motorbyte till 427-L88
Postat: fre mar 06, 2015 0:03
av peter.holm
Snygga jobb du gör! Ser riktigt bra ut med den hemtillverkade kylarramen!
Peter