oljetryck!
oljetryck!
Jag startade min pärla idag för en varmkörning, då blev jag att undra över oljetrycket. Om jag inte minns fel så llåg detta på 120-320 kpa i somras, nu vid varmkörningen så hamnade det på 400-420 kpa, kan detta ha att göra med att jag bytt olja och att den gamla var i dåligt skick? Vet någon vad trycket skall vara?
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
-
- Corvetteälskare
Re: oljetryck!
Hejsan.
En generell regel är väl att ju högre oljetryckk desto bättre. 400 - 420 kPa blir ungefär 58 psi. Å detta är bra. Så ditt tidigare värde kan kanske bero på oljan. Använder du nu samma sort?
Leif.
En generell regel är väl att ju högre oljetryckk desto bättre. 400 - 420 kPa blir ungefär 58 psi. Å detta är bra. Så ditt tidigare värde kan kanske bero på oljan. Använder du nu samma sort?
Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Hej! jag vet inte. Jag köpte bilen i somras och då jag eller förre ägaren inte visste vilken olja jag hade i, så rekomenderade
mekonomen delsyntet i 1 år, därefter helsyntet. Så jag har castrols delsyntet i nu.
mekonomen delsyntet i 1 år, därefter helsyntet. Så jag har castrols delsyntet i nu.
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
Det intressanta är vad oljan har för tryck driftsvarm!!!
När motorn är kall är alltid trycket rätt högt ,ibland för högt så att oljepumpen reducerar..
När motorn är kall är alltid trycket rätt högt ,ibland för högt så att oljepumpen reducerar..
Vad det är för olja kvittar nästan till en 88,a,nästan alla oljor på marknaden håller tillräckligt hög klassning!!C4-88 skrev:Hej! jag vet inte. Jag köpte bilen i somras och då jag eller förre ägaren inte visste vilken olja jag hade i, så rekomenderade
Viskositeten är det intressanta.
i sverige funkar för det mesta 10/30, allt annat är onödigt.
Ska man inte kallstarta vintertid i minus 20 utan motorvärmare behöver man inte gå under 10,och vi har ingen öken i Sverige så över 30 är knappast nödvändigt,men 10/40 funkar funkar också..
Men helsyntet är pärlor till svin i princip,fast jula o biltema har billiga helsyntetoljor i och för sig..