oljetryck!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

oljetryck!

Inlägg av C4-88 »

Jag startade min pärla idag för en varmkörning, då blev jag att undra över oljetrycket. Om jag inte minns fel så llåg detta på 120-320 kpa i somras, nu vid varmkörningen så hamnade det på 400-420 kpa, kan detta ha att göra med att jag bytt olja och att den gamla var i dåligt skick? Vet någon vad trycket skall vara?
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: oljetryck!

Inlägg av Leif Eriksson »

Hejsan.
En generell regel är väl att ju högre oljetryckk desto bättre. 400 - 420 kPa blir ungefär 58 psi. Å detta är bra. Så ditt tidigare värde kan kanske bero på oljan. Använder du nu samma sort?
Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

Hej! jag vet inte. Jag köpte bilen i somras och då jag eller förre ägaren inte visste vilken olja jag hade i, så rekomenderade
mekonomen delsyntet i 1 år, därefter helsyntet. Så jag har castrols delsyntet i nu.
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Det intressanta är vad oljan har för tryck driftsvarm!!!
När motorn är kall är alltid trycket rätt högt ,ibland för högt så att oljepumpen reducerar..
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

C4-88 skrev:Hej! jag vet inte. Jag köpte bilen i somras och då jag eller förre ägaren inte visste vilken olja jag hade i, så rekomenderade
mekonomen delsyntet i 1 år, därefter helsyntet. Så jag har castrols delsyntet i nu.
Vad det är för olja kvittar nästan till en 88,a,nästan alla oljor på marknaden håller tillräckligt hög klassning!!
Viskositeten är det intressanta.
i sverige funkar för det mesta 10/30, allt annat är onödigt.
Ska man inte kallstarta vintertid i minus 20 utan motorvärmare behöver man inte gå under 10,och vi har ingen öken i Sverige så över 30 är knappast nödvändigt,men 10/40 funkar funkar också..
Men helsyntet är pärlor till svin i princip,fast jula o biltema har billiga helsyntetoljor i och för sig..
Skriv svar