motor går dåligt

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
roger 1110
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

motor går dåligt

Inlägg av roger 1110 »

Har en C4 91a. motorn får för fet bränsleblandnig enl felkod.Har bytt tändstift tänkablar bensinfilter oxygensensor och mätt brensletryck ok.[/b]
Användarens profilbild
k_line
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Re: motor går dåligt

Inlägg av k_line »

roger 1110 skrev:Har en C4 91a. motorn får för fet bränsleblandnig enl felkod.Har bytt tändstift tänkablar bensinfilter oxygensensor och mätt brensletryck ok.[/b]
Vet inte om det har med det att göra, men har du kollat spridarna? Det brukar vara ett klassiskt fel vid den här tidpunkten på 91or då de börjar gå dåligt. Jag har det felet på min just nu så jag ska tvätta dem om ett par veckor :?

Lycka till!

/Kalle
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Skp »

Det skadar aldrig att rengöra spridarna. Men en utav dom vanligaste anledningarna till att en motor går för fett är att det finns en vacumläcka någonstans. Kolla dina slangar och prova även med att plugga slangen som skall leda bensinångor från tanken. Den går via en solenoid som öppnar och stänger, sitter på motorns högersida med en slang in i trottelhuset. Funkar inte denna som den skall får du en motor som går för fett

Stefan
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Kolla om du har glapp i spjäll axeln - det har jag..... inte mycket men det kan ställa till det - normalt drar den tjuv-luft - kan slå åt båda hållen...

Greppa spjällaxelns och ruska - glappar det så köper du lämpligen en helt ny "throttle body" - givetviis en lite "preppad - finns på nätet...

Sök på throttle body, corvette, parts, C4 etc
Om du kör lätt modifierat eller otrimmat bör du hålla dig till 52mm
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Skriv svar