PFADT coilovers och väghållning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

PFADT coilovers och väghållning

Inlägg av velasoraptor »

Det blev pfadt coilovers (med DRMs hårdare fjädrar)och kränigshämmare också när jag endå var i farten haha.Jag var ute och åkte en 4-5 mil i dag för att ställa in både motor och stötdämpare.Efter lite fin justeringar går nu bilen kanon bra både i motor och på vägen.Jag ska köra in motorn ca 90 mil till innan det är dax för mappning och motorbromsning.Jag måste säga en sak.Den som påstår att det inte blir skillnad med coilovers på vanlig väg speciellt i höga farter.Vet inte vad han snackar om.Detta är en uppgaradering för alla Corvetter.Endå är min bil en Z06 2004a med ganska bra stötdämpare(bara 04an har uppdaterade stötdämpare) och kränningshämmare redan ifrån fabriken.Men skillnad blev det.Så skillnaden måste bli endå större på en vanlig C5 eller C6a.Så coilovers kan jag verkligen rekomendera även för gatbruk helt klart.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 427a (under inkörning)
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Nu är bilen klar

Inlägg av Mange_C5 »

velasoraptor skrev:Jag måste säga en sak.Den som påstår att det inte blir skillnad med coilovers på vanlig väg speciellt i höga farter.Vet inte vad han snackar om.Detta är en uppgaradering för alla Corvetter.Endå är min bil en Z06 2004a med ganska bra stötdämpare(bara 04an har uppdaterade stötdämpare) och kränningshämmare redan ifrån fabriken.Men skillnad blev det.Så skillnaden måste bli endå större på en vanlig C5 eller C6a.Så coilovers kan jag verkligen rekomendera även för gatbruk helt klart.
Håller med om detta. Räcker med 200 meter på en spårig landsväg före och efter montering och man är såld!
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Mange_C5 skrev:
velasoraptor skrev:Jag måste säga en sak.Den som påstår att det inte blir skillnad med coilovers på vanlig väg speciellt i höga farter.Vet inte vad han snackar om.Detta är en uppgaradering för alla Corvetter.Endå är min bil en Z06 2004a med ganska bra stötdämpare(bara 04an har uppdaterade stötdämpare) och kränningshämmare redan ifrån fabriken.Men skillnad blev det.Så skillnaden måste bli endå större på en vanlig C5 eller C6a.Så coilovers kan jag verkligen rekomendera även för gatbruk helt klart.
Håller med om detta. Räcker med 200 meter på en spårig landsväg före och efter montering och man är såld!
Har försökt få Corvetteägare att förstå detta de senaste 10åren men ingen tror på det innan de testat, tyvärr är det för få som tar steget och testar Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

vette.se skrev:
velasoraptor & Mange_C5 skrev:Jag måste säga en sak.Den som påstår att det inte blir skillnad med coilovers på vanlig väg speciellt i höga farter.Vet inte vad han snackar om.Detta är en uppgaradering för alla Corvetter.Endå är min bil en Z06 2004a med ganska bra stötdämpare(bara 04an har uppdaterade stötdämpare) och kränningshämmare redan ifrån fabriken.Men skillnad blev det.Så skillnaden måste bli endå större på en vanlig C5 eller C6a.Så coilovers kan jag verkligen rekomendera även för gatbruk helt klart.

Har försökt få Corvetteägare att förstå detta de senaste 10åren men ingen tror på det innan de testat, tyvärr är det för få som tar steget och testar Bild
Jag är själv en stor skeptiker till div. eftermarknadsgrejor.
Men jag har stor respekt för ert kunnande.
Hur mycket anser ni att man kan sänka sin varvtid på ex.vis Mantorp genom att byta till coilovers :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

745 skrev: Jag är själv en stor skeptiker till div. eftermarknadsgrejor.
Men jag har stor respekt för ert kunnande.
Hur mycket anser ni att man kan sänka sin varvtid på ex.vis Mantorp genom att byta till coilovers :?:
Det finns mycket skräp som inte gör nån som helst nytta mer än att plånboken blir lättare :D

Mantorp är 2-2.5sec för en duktig förare(långa varvet) som också vet hur man ställer in bilen. Det är mer troligt att förbättring av föraren ger mer :)

En annan sak som också påverkar mycket är hur bilen känns, med bladfjäder är den ganska så svajig framförallt i bakvagnen vilket ger en osäkerhetskänsla trots att allt är ok. Bladfjäder har också den otrevliga egenskapen att bakvagnen sidsteppar om det är lite ojämt i en kurva. Med coilovers känns bilen mycket stadigare vilket också påverkar hur hårt man vågar köra, framförallt då för en glad amatör.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

vette.se skrev:Mantorp är 2-2.5sec för en duktig förare(långa varvet) som också vet hur man ställer in bilen. Det är mer troligt att förbättring av föraren ger mer :)

En annan sak som också påverkar mycket är hur bilen känns, med bladfjäder är den ganska så svajig framförallt i bakvagnen vilket ger en osäkerhetskänsla trots att allt är ok. Bladfjäder har också den otrevliga egenskapen att bakvagnen sidsteppar om det är lite ojämt i en kurva. Med coilovers känns bilen mycket stadigare vilket också påverkar hur hårt man vågar köra, framförallt då för en glad amatör.
Självklart är det viktigt att göra chassiinställningarna rätt, men hur många har utrustning & kunskaper för att göra det :?:
Det kanske vore en idé att köra en kurs för CCS medlemmar :?:
Grundinställningen på Corvetten är inte helt fel vilket fina alla tider från Nürburgring torde bevisa och 62:an kört Mantorp på 1:28,2 med bladfjädrar.
Jag håller med om att det borde bli snabbare (om det är rätt inställt men om det är fel inställt blir det långsammare) men jag tror inte det skiljer så mycket.
En stadig bil känns bra för en glad amatör eller på gatan, men det går att påverka mycket genom att välja rätt däck & hjulinställningar.
Senast redigerad av 745 den tor apr 07, 2011 14:15, redigerad totalt 1 gånger.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Om ni funderar på att köpa coilovers.Köp då sway bars som passar dämparna också.Pfadt säljer hela väghållnings kitt med coilovers,sway bars och camber kitt.LG GT2 coilovers ska också vara ett bra alternativ.Men det finns en del skräp.Köp inte dom billiga QA1 coilovers.Med dom kan du inte sänka bilen.Utan bara ställa hårdheten.Fjädrarna är också svampiga.Dessa coilovers har fått mycket skit av C5 och C6 ägare i USA.Hållbarheten har också varit ett frågetecken.Sedan finns en del udda konstiga märken som inte ens är värda att kallas coilovers.Om du inte kan något om coilovers.Skaffa dig information innan du bestämmer.R-TUNE gubbarna kan ge dig råd.Annars så kan det bli en dyr köpt historia.Till ingen nytta.Snålheten bedrar visheten.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 427a (fortfarande under inkörning)

PS Göran!! Det är inte alls så märkvärdigt att ställa in coilovers.Dom är optimalt inställda för väg när man får dom enligt pfadt. Dom är ställda på 8a fram och bak på en skala 0-16.Sedan ställer man hårdheten upp eller ner innifrån bakluckan och under motorhuven.Mina står på 10 fram och bak.Det känns skit bra av det jag testat en så länge på vägen.När det gäller pfadt så får du med instruktioner och råd också.Så det behöver inte alls vara så besvärligt.Läs inantill och sedan får man ut och prova.En del är nöjda som dom är när man får dom ställda på läge 8a.Kenta DS
Senast redigerad av velasoraptor den tor apr 07, 2011 18:31, redigerad totalt 3 gång.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Jag tar min C4a med bladfjädrar, glappa bussningar m.m. på lördag.
Det vore intressant att höra vad ni tror att man kan göra åt den & hur mycket snabbare den skulle bli.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

vette.se skrev:
745 skrev: Hur mycket anser ni att man kan sänka sin varvtid på ex.vis Mantorp genom att byta till coilovers :?:
Mantorp är 2-2.5sec för en duktig förare(långa varvet) som också vet hur man ställer in bilen. Det är mer troligt att förbättring av föraren ger mer :)

Tror hjulinställningar gör betydligt mer på tiderna oavsett typ av fjädring, så i det avseendet så tror jag inte coilovers är något som gör bilen snabbare förutom via minskad vikt.

Känslan och upplevelsen av stadigare bil efter byte till coilovers skall inte underskattas eller avfärdas som "onödigt om man inte kör på bana", jag faktiskt tror att effekten av coilover gör allra mest nytta när man kör på allmän väg även om det naturligtvis inte försämrar saken på nåt vis vid banåka.

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:Tror hjulinställningar gör betydligt mer på tiderna oavsett typ av fjädring, så i det avseendet så tror jag inte coilovers är något som gör bilen snabbare förutom via minskad vikt.

Känslan och upplevelsen av stadigare bil efter byte till coilovers skall inte underskattas eller avfärdas som "onödigt om man inte kör på bana", jag faktiskt tror att effekten av coilover gör allra mest nytta när man kör på allmän väg även om det naturligtvis inte försämrar saken på nåt vis vid banåka.
Jag håller med dig, jag tror inte heller att typen av fjädring gör "så mycket" för tiderna när man kör på bana det som är viktigt är att allt är rätt inställt.
Det vi har olika åsikt om är gatkörning, jag tror att det är samma sak där som vid bankörning d.v.s. typen av fjädring spelar inte så stor roll det viktiga är att det är rätt inställt.
Frågan är hur vi får reda på vad som är rätt/fel, vi får fortsätta snacket hos Anders på Lördag.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

velasoraptor skrev:PS Göran!! Det är inte alls så märkvärdigt att ställa in coilovers.Dom är optimalt inställda för väg när man får dom enligt pfadt. Dom är ställda på 8a fram och bak på en skala 0-16.Sedan ställer man hårdheten upp eller ner innifrån bakluckan och under motorhuven.Mina står på 10 fram och bak.Det känns skit bra av det jag testat en så länge på vägen.När det gäller pfadt så får du med instruktioner och råd också.Så det behöver inte alls vara så besvärligt.Läs inantill och sedan får man ut och prova.En del är nöjda som dom är när man får dom ställda på läge 8a.Kenta DS
Det är bara att gratulera du har fått en bil som känns bra.
Men som både Mange & jag var överens om när det gäller bankörning & som jag även tror gäller vid gatkörning, så är det inställningarna & inte typen utav fjädring som är det viktigaste.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Dom som har ställbar fjädring kan testa på ex.vis Malmby genom att ställa om sin fjädring (eller låta någon annan göra det så att man inte själv vet hur bilen är inställd) mellan dom olika åken & sedan jmf med vad dom tror/känns som en snabb inställning, med vilken som faktiskt är det.
Jag tror många kommer bli överraskade & lära sig något nytt.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Jag kan inte hålla med om detta.Det måste ju vara bättre med inviduell stötdämpning en med bladfjädrar.Både på bana och på gata.Min bil hade 2004 Z06 dämpare som var jäkligt bra.Men med coilovers och kraftigare krägnings hämmare blev det en bättre.Det är ju som att köra en ny bil.Allt blir bättre.I hög fart ligger bilen som en padda på vägen.En del har ju känt att bilen blir lätt och lite osäker i höga farter.Det försvinner totalt med coilovers och sway bars.På ojämn väg,kurvor ja allt blir bättre med coilovers.Jag bör väl veta som har instalerat det i min bil.Jag känner väl skillnaden.För mig finns det inget att diskutera.Jag vet vilken effect coilovers har.Bilen känns extremt rolig att köra.Det räcker för mig.Ni som inte ens har kört en bil med coilovers bör nog ta reda på lite mer.Ni blir inte besvikna.Men det är klart.Man måste byta sway bars också som kan matcha coiloverserna.Slut på diskusionen ifrån min sida.

Kenta MED COILOVERS
Christer
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Christer »

Hej Kenta,
Ja, du spar inte på krutet! Pfad coilovers ligger också på min önskelista. Jag hjälpte Affe att montera på hans C6 och det blev en jäkla skillnad..Så jag håller med dig!
Vi ses på lördag.
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

pfad

Inlägg av vette.se »

När vi bytte från bladfjäder till coilovers + justerbara krängningshämmare på en av våra bilar för många år sedan så klippte vi direkt 2.5 sek på Mantorps långa slinga, det var då med allt annat orört.

Självklart kan man också förbättra bladfjäderuppsättningen som tex 62an har gjort med hårdare bladfjädrar, bättre krängningshämmare (GM T1 uppsättningen) mm.

De flesta inte klarar av att känna skillnaden mellan olika inställningar av dämpare och krängningshämmare eller olika fjäderhårdheter eftersom de inte är tillräckligt erfarna förare, att då ha justerbarhet överallt ställer bara till det. Är man nybörjare så kör bilen som den är på bana en eller ett par säsonger först och lär känna den, bilen klarar mycket mer än vad en nybörjare klarar av att utnyttja. Känner man att man vill ta nästa steg, köp ett färdigt racingpaket med bladfjäder, krängningshämmare och dämpare - installera på bilen och bara kör eller ett färdigt paket med coilovers och krängningshämmare, ställ in det enligt leverantörens spec och bara kör. Det kommer ta ett bra tag innan det är dags att börja tänka på att börja justera, när man väl är där så har man erfarenheten att känna vad varje justering gör :mrgreen:

Sen har vi också 'kul' faktorn som oftast är orsaken att man modifierar bilen överhuvudtaget, inte att man verkligen behöver den där nya prylen :D
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Jag har nog utryckt mig klumpigt :oops: & ber om ursäkt.
Jag har i ett tidigare inlägg gratulerat dig Kenta till att du har fått en bättre väghållning på din bil.
Jag vet att Pfadt tillverkar mycket bra produkter & jag tror att mina bilar både C5an & C4an skulle ligga mycket bättre på vägen med ett Pfadt paket.

Det jag diskuterade var hur stor skillnaden är mellan bladfjäder & spiralfjäder som sitter på coilover.

Eller som Anders skriver:
"Självklart kan man också förbättra bladfjäderuppsättningen som tex 62an har gjort med hårdare bladfjädrar, bättre krängningshämmare (GM T1 uppsättningen) mm."

En utav anledningarna till att jag vill diskutera det här är att jag kommer satsa en hel del pengar på att tävla med C4an i sommar, och jag vill veta vad som ger bäst resultat / satsad krona.

Därför vore det kul att få höra er syn på hur mycket jag kan kapa min varvtid på mantorp med olika moddar.
Coilover 2 - 2,5 sek
(Enl. Anders)
Nya bussningar ?
(Dom som sitter på är nog lite dåliga 33 år gamla)
Riktig stol & bälte ?
(så jag slipper hålla i mig & samtidigt få bättre känsla för bilen)
Höjd effekt ?
(ex +100 hkr borde ge ca 2 sek på 1/4 milen)
Spara vikt ?
(jag kan t.ex plocka ut reservhjulet, passagerarstolen, sätta i plastrutor m.m.)
Vassare bromsar?
(C5 std fram & C4 original bak)
Styva upp ramen med t.ex en bur ?
(C5an är 5 gånger så vridstyv som C4an)
Bredare däck ?
(det sitter 275or runt om)
Byta till manuell låda ?
(jag har automat)
Aerodynamiska hjälmedel ?
(vinge m.m.)
Fyll gärna på med fler förslag eller så tar vi det på lördag :D

Och jag ber än en gång om ursäkt till Kenta för att jag uttryckte mig klumpigt
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

745 skrev: Jag håller med dig, jag tror inte heller att typen av fjädring gör "så mycket" för tiderna när man kör på bana det som är viktigt är att allt är rätt inställt.
Det vi har olika åsikt om är gatkörning, jag tror att det är samma sak där som vid bankörning d.v.s. typen av fjädring spelar inte så stor roll det viktiga är att det är rätt inställt.
Frågan är hur vi får reda på vad som är rätt/fel, vi får fortsätta snacket hos Anders på Lördag.
745 skrev:Det är bara att gratulera du har fått en bil som känns bra.
Men som både Mange & jag var överens om när det gäller bankörning & som jag även tror gäller vid gatkörning, så är det inställningarna & inte typen utav fjädring som är det viktigaste.
Njäe, då har du inte tolkat mej riktigt rätt. :wink:

Jag håller helt med Anders och Kent avseende vad som är bäst överlag i coilover vs bladfjäder, jag var kanske inte tillräckligt tydlig helt enkelt.

Alltså, för att jämföra så tycker jag att man måste jämföra med någorlunda likvärdiga förutsättningar.
Fjädringen måste ha motsvarande hårdhet, camber mm likvärdig likaså krängare, däck osv.
Är förutsättningarna på det beskrivna sättet så tror jag inte att tiderna skiljer så mycket (på en bana). Allt är fråga om att behålla greppet i däcket.

Mantorp, Anderstorp, Falkenberg är relativt släta vilket enligt min teori därför utjämnar fördelen med individuell fjädring på varje hjul kontra bladfjäder set up.
Här kommer upplevd trygghet och känsla in, vilket coilover levererar i högre grad än bladfjädring och då förbättras tiderna i positiv riktning mer av den anledningen (dvs den upplevda tryggheten och känslan) än vilken typ av fjädringssystem som sitter på bilen.

Karlskoga å andra sidan är hoppig och ställer högre krav på en följsam fjädring, vilket bladfjädrarna inte kan leverera i på samma sätt som coilovers.

Börjar man modda och sätta på andra prylar tror jag att man kommer man vägs ände tidigare om man satsat på bladfjädervarianten. I långa loppet vinner alltså coilovers.

På lansdväg är vägbanan inte slät på samma sätt som vissa tidigare nämnda banor och det råder därför inget tvivel om att coilovers är överlägset på gata.

Tydligare så eller ännu mer förvirrat? :mrgreen:
Senast redigerad av Mange_C5 den tor apr 07, 2011 23:04, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Eftersom att C4:an är sladdrig som en gammal (*hmm* klubbforum/bannlysning) så skall du väl börja med att styva upp karossen med lite crossmembers o sånt ! Utan det är det ingen idé att göra ett smack med hjulställen. Sen har jag ingen koll på fjädrar till C4 men ett par ställbara dämpare och krängningshämmare är väl nästa steg. Hjulvinklarna måste ju vara korrekta förstås. Men Polybussningar kan du kanske backa av lite på hjulvinklarna, när länkaramarna slutar att fladdra går det bra ändå. PÅ den -93:a som farsan o jag hade kunde man knappt röra de ställbara konidämpare bilen hade förrän den började "studsa" i framvagnen. Till en gräns gick det, sen vart det bara skit.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Bengt skrev:Eftersom att C4:an är sladdrig som en gammal (*hmm* klubbforum/bannlysning) så skall du väl börja med att styva upp karossen med lite crossmembers o sånt ! Utan det är det ingen idé att göra ett smack med hjulställen. Sen har jag ingen koll på fjädrar till C4 men ett par ställbara dämpare och krängningshämmare är väl nästa steg. Hjulvinklarna måste ju vara korrekta förstås. Men Polybussningar kan du kanske backa av lite på hjulvinklarna, när länkaramarna slutar att fladdra går det bra ändå. PÅ den -93:a som farsan o jag hade kunde man knappt röra de ställbara konidämpare bilen hade förrän den började "studsa" i framvagnen. Till en gräns gick det, sen vart det bara skit.
Jag håller med dig i stort, men frågan är hur mycket snabbare du tror att bilen blir runt Mantorp med ditt förslag :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

I ditt fall ? Tveksamt om något hjälper :mrgreen:

Med en mjuk kaross kan du ju iaf stryka :
Coilovers
Höjd effekt
Bredare däck
Aerodynamiska hjälmedel

Borde ju finnas nån i C4 forum som har koll...
Men skall du använda bilen på bana kommer du vilja ha en betydligt styvare fjädring än för gata
o det funkar ju inte med en standard C4 ?

(Roligast har man ju iofs om man kan köra mer än 5varv, d.v.s. bromsar/bromskylning/motortemp/oljetemp)

Det har väl varit standard att man börjar preppa bilar genom att helsvetsa alla karossfogar först.
Liksom ingen idé annars att smälla dit stenhård fjädring när bilen flexar hej vilt.
C5-2000
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

C5-2000
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Bengt skrev:I ditt fall ? Tveksamt om något hjälper :mrgreen:
Skrattar bäst som skrattar sist :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag tror du ligger nära sanningen när du ser flexet som ett utav dom största problemet.
Det borde gå att eliminera mycket utav flexet genom att bygga en bur = säkrare & snabbare.
Men jag är mycket nyfiken på hur man löst problemet på den här C4an
som också ska köra SPVM i sommar.
Bild
Eller så kanske någon som kan bygga snabba bilar kan tänka sig att
ta en tur med bilen i morgon & tala om för mig vad jag ska göra :D

Kommer du till Anders i morgon :?:
Senast redigerad av 745 den fre apr 08, 2011 14:43, redigerad totalt 1 gånger.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Ja syns imorrn. Finns ju lite stag o sånt till C4.
C5-2000
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Jag tror att ens egen inställning, är minst lika viktig
som bilens inställning för att få bra varvtider var man än kör ! :roll: 8) !
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

745 skrev: Skrattar bäst som skrattar sist :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag tror du ligger nära sanningen när du ser flexet som ett utav dom största problemet.
Det borde gå att eliminera mycket utav flexet genom att bygga en bur = säkrare & snabbare.
Men jag är mycket nyfiken på hur man löst problemet på den här C4an
som också ska köra SPVM i sommar.
Bild
Den bilen har rör ram och coilovers och har inte längre några uppenbara problem med flex.. :wink:
Tror själva chassiet är samma som när föraren (Sand) hade racebil med C3 kaross, vilket jag tycker hade varit riktigt coolt att gå tillbaka till och köra med. 8)

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Peter Anjou skrev:Hejsan !
Jag tror att ens egen inställning, är minst lika viktig
som bilens inställning för att få bra varvtider var man än kör ! :roll: 8) !
:mrgreen:
Hej Peter såg i din profil att du kört i skogen, har du provat bana någon gång :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:Den bilen har rör ram och coilovers och har inte längre några uppenbara problem med flex.. :wink:
Tror själva chassiet är samma som när föraren (Sand) hade racebil med C3 kaross, vilket jag tycker hade varit riktigt coolt att gå tillbaka till och köra med. 8)
Jag tycker att en utav dom coolaste race corvetterna är Greenwoods C3a
Bild
Den är inte så diskret :mrgreen:
Börjar det inte bli dags att vi lämnar Kentas tråd & startar en egen :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Efter en vinter hos Anders och C/O.Tog jag nu hem bilen efter deras möte den 9/4.Så nu börjar inkörningen av motorn på allvar.Allt lirar skit bra.Mina coilovers står på 10 runt om just nu.Det känns kanon bra.Men jag ska köra mer för att kolla säkert.Sedan får jag se om jag ska ställa om mina coilovers lite så dom passar mig till 100%.Så nu har jag ca 85 mil att köra innan bilen ska fullgas mappas.Så jag får väl återkomma med hp och vrid längre fram.Men till Malmby ska allt vara klart.Jag lämmnade också in bilen till Mr Cap.Nära R-TUNE. Så det sista Mackan på R-Tune gjorde var att lämmna dit bilen på lackbehandling.Det blev kanon bra.Som ni som var hos R-Tune den 9/4 kanske såg.Rekomenderas helt klart.Ha en bra Corvette sommar allihopa.

Kenta C5 Z06 Ls7 427a (KANON NÖJD)

PS Nu får vi hoppas att Peter blir lika nöjd med min Ls6 motor.Kenta DS
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: PFADT coilovers och väghållning

Inlägg av Jake »

EDIT: den bra diskutionen om coilovers flyttad från annan tråd.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
ChrisO
Nykomling
Nykomling

Re: PFADT coilovers och väghållning

Inlägg av ChrisO »

får väcka live lite i en väldigt gammal tråd. vilka coilovers kan ni rekomendera? är pfadt dom bästa? har även hittat kw 3 coilovers som är snäppet billigare. verkar inte vara jättestort utbud utav coilovers eller så är de kanske jag som har letat för dåligt?
Skriv svar