Sida 1 av 1
Etanolkonvertering ?
Postat: lör apr 23, 2011 0:18
av Corvette_fantast
Hej
Är det mycket strul med att bygga om en C6:a till att gå på etanol?
Bränslepump och spridare.
Givetvis en mappning.
Men mer?
Fördelar/Nackdelar?
Effektökning?
Mvh Målaren
Re: Etanolkonvertering ?
Postat: lör apr 23, 2011 0:38
av vette.se
Corvette_fantast skrev:Hej
Är det mycket strul med att bygga om en C6:a till att gå på etanol?
Bränslepump och spridare.
Givetvis en mappning.
Men mer?
Fördelar/Nackdelar?
Effektökning?
Mvh Målaren
Om du har en originalbil eller bara lätt trimmad med insug/headers etc så räcker originalpumpen, du måste dock hälla i en tillsats vid varje tankning(säljs hos mekonomen mfl) för att pumpen inte ska dö pga brist på smörjning.
Du behöver större spridare och mappning, sen är det inte mer. Nackdelen är förstås att en tank inte räcker så länge, det går åt ca 30% mer bränsle, effektvinsten är ca 4-6% på en sugmotor.
Re: Etanolkonvertering ?
Postat: mån apr 08, 2013 12:18
av orvid
Passar på att fråga,
Vat tar ni för en etanol mappning med tillbehör, ev spridare osv.
Finns det något sätt att få det felxibelt som tex byte mellan Bf95 och E85 med en predator eller liknande?
Eller krävs det en mappning varje gång?
Mvh Arvid
Re: Etanolkonvertering ?
Postat: mån apr 08, 2013 12:37
av vette.se
Du behöver ett set spridare tex nån av FAST modeller samt mappning.
Du kan hoppa mellan två mappar om du har en programmeringsutrustning för det, vi använder HPtuners. Predatorn kan nog fungera bra också om du bara ska hoppa mellan två mappar.
Re: Etanolkonvertering ?
Postat: mån apr 08, 2013 13:14
av Bengt
Här en artikel från Greg Banish(THE Injector Man), visar att LS3(samma som LS7) spridarna är blsnd det bästa man kan hitta..
http://www.injectordynamics.com/WhosGettingDrilled.pdf